Klopt maar die vervormt het zicht op de wijzerplaat toch sterk vanuit sommige hoeken, als ik de foto’s zie. Technisch heel mooi gedaan, maar 't is een heel ander principe: eerder voor de vorm dan de functie.
Met honderd korrels zout, want ik heb de Oris nog nooit zelf vastgehad. Puur vanop foto.
Goed punt, als ik foto’s zie van de Oris 65, dan zie je dat het zicht op de wijzerplaat toch vaak lastig wordt gemaakt. Doordat de bolling haaks op de kijkrichting (horloge op pols) ligt, krijg je dus een enorm reflectie op dat stuk. Gokje hoor. Ik heb een SLA017 gehad met een mooie domed sapphire en het was echt een drama met continu felle reflecties, foto’s maken was echt een lastige taak. En AR coating aan de buitenkant is echt een drama met krassen.
De vervorming heb je ook met hesalite, dat maakt het juist zo mooi vind ik.
Ik heb jaren 65’s gehad en even een BCPD en dat valt best mee. De foto’s vergroten die vervormingen enorm uit vind ik. Het heeft een charme net zoals hesalite een bepaalde warmte heeft, maar het is zeker niet hetzelfde. Het geeft wel qua esthetiek meer die mooie bubbelvorm die zo mooi is aan een plexiglaasje.
Geef mij maar wat vervorming ipv die “milky ring”
Dat heb je inderdaad altijd meer met bol saffier. Hier wat foto’s van mij van een Oris glaasje, zet dat maar op een Speedy voor mij
Hesalite zal voor mij nooit een volledig goede oplossing zijn, want zoals gezegd ben ik niet de meest voorzichtige persoon met mijn spullen. Ook meteen de reden dat ik geen spatwaterdichte dressers draag.
De speedmaster met saffierglas vind ik zelf niet bijzonder geslaagd. Leuk om het uurwerk te kunnen zien, maar de voorkant valt me dan tegen met die ring. Ik denk dat de combinatie van saffier met die wijzerplaat ook gewoon mijn ding niet is.
Zeer benieuwd naar de nieuwe editie, vol goede hoop dat het deze keer wel mijn ding is!
We gaan het zien volgend jaar, ik ben ook benieuwd!
Mijn hesalite glaasje heeft ook al krassen links en rechts, ondanks dat ik voorzichtig ben. Maar ik ben geen RLC die zichzelf inpakt in bubbelpapier (of geen idee hoe hij het doet), het hoort erbij denk ik in de jaren 60 was’t een en al plexi, dus deel van de charme zeker?
Zou dan het kopen van een 1861 nog interresant zijn nu vraag ik me af zwaar aan het twijfelen als het money well spend is… of beter wachten… (maar duurder dan)
Voor een echte Speedmaster liefhebber is deze update echt een sprong voorwaarts. Dit komt door al die kleine details die dichter bij de 105.012 Moonwatch Professional liggen, de referentie die op de maan is gedragen. Opvallend is dan wel dat er geen applied logo is gebruikt bij de hesalite versie. En ook geen contrentric circles in de subdials en ook geen lange lume indexen.
105.012
De huidige kost nu 4.900 euro inclusief BTW. De nieuwe zo’n 6.500 euro inclusief BTW. Verschil van 1600 euro waard? Ik denk van wel. Zie je geen verschil? Dan koop je een 1861! Ik heb al de 1861 en ga ook goed nadenken of ik ga upgraden. De kast is bijna hetzelfde, de lunette is nog steeds aluminium. Het uurwerk zie je niet.
Ik heb ze even naast elkaar gezet (zal vast al gedaan zijn door anderen haha, maar geen zin om te zoeken). De render van de 1861 is wat misleidend, want deze lijkt ook een stepped bezel te hebben maar is gewoon een gladde wijzerplaat. De details in de nieuwe zijn ook minder door de lage resolutie. Opvallend zijn ook de andere pushers (platter en meer pump pushers). Kroon is hetzelfde? Minder markers op de minute track.
Ja ik zie ze nu ook, maar dat is zo belachelijk subtiel dat je dit onmogelijke met het blote oog kan. Dat lukt mij al niet met mijn 3572.50 uit 1999. En deze heeft ze meer nadrukkelijk.
Ik zie zeker de verschillen en idd zoals je aanhaalt is het verschil tussen de hesalite en de saffier versie in de nieuwe speedmasters duidelijk groter.
Ik weet alleen niet als ik nu meer fan ben van de nieuwe pushers en omdat het toch geen applied
logo is bij de hesalite versie dan is het verschil met de 1861 dan ook weer “optisch” niet zo groot…
Stepped dials zijn mooi… echter om dit als prijsverschil te overbruggen… het is dan wel de “nieuwe” maar toch het houd me bezig
Maar probeer es een COSC premium brand chrono te vinden onder de 6k?
COSC is altijd een sprong in prijs bij de A brands.
Ik vind zelf 4k voor een niet COSC chrono best wel veel. Je betaalt 4k en krijgt een uurwerk dat +15 loopt? Eigenlijk niet meer van deze tijd. Prima voor vintage, zeker.
Klopt dat is een enorm voordeel maar ik draag de meeste Speedmasters al op oudere banden zoals de 1479 en 1450. Ik ben al jaren van die vreselijke moderne band afgestapt.
Dit is behalve het uurwerk nog de mooiste verbetering!
Ik heb die lompe band van de 1861 (weet het refnr zo niet uit mijn hoofd) nog geen minuut gedragen. Helaas gaat de nieuwe waarschijnlijk niet passen op de vorige vrees ik. Dat zou wel eens een leuke aankoop zijn anders