Nieuwe 2021 Moonwatch (vanaf post 407)

Prima man! Als dat jou blij maakt!

edit

1 like

Ik vind het prima Andy. Veel plezier met je Swatch :wink: .

1 like

Het gaat er meer om dat je het eerst hebt over A-merken en daarna over je beleving. Ik zou nog liever in een Dacia rijden dan in een Lamborghini, maar dat verandert niets aan de relatieve merkstatus van beide merken.

On topic: ik vind dit een schoolvoorbeeld van hoe je een klassieker vernieuwt. Echt heel mooi gedaan. Of het de meerprijs waard is, moet ieder voor zich uitmaken. Als het je alleen gaat om een cosc chrono van een mooi merk, dan kun je beter de nieuwe Longines Spirit kopen. :wink:

EDIT
Dit:

is echt nergens voor nodig toch? Ik ben bang dat je nu doorslaat in het gecompliceerde soort snobisme waar we hier allemaal last van hebben.

5 likes

Ik heb het uitgelijnd op de bezel. De band is langer bij de 3861, dus wellicht lijkt het zo. De lug2lug moet exact hetzelfde zijn als het vorige model.

COSC is heel wat anders dan METAS. In tegendeel wat veel mensen denken is METAS geen verzinsel van Omega, maar een seperaat Zwitsers instituut. Voor de controles hebben ze wel een kantoortje in de nieuwe manufacture gekregen, waar Omega de sleutel niet van heeft (om er even een leuke anekdote van de rondleiding erin te gooien) :slight_smile:

3 likes

:+1:t2: Ik weet het. Ik reageerde op een opmerking hierboven.

1 like

Ik vind Tudor een leuk merk. Het is helaas wel een merk dat pas in 2009 nieuw leven werd ingeblazen, decennia niks heeft gepresteerd en altijd in de schaduw van Rolex heeft gestaan. Fijn dat ze nu eindelijk lekker bezig zijn.

Omega heeft het ook zwaar gehad in de quartz jaren en helaas daar foute beslissingen gemaakt. Alle merken die dat hebben gedaan staan nu zwakker. Ze hebben zich wel sterk herpakt. Longines had echt een sterk merk kunnen zijn, maar is meer een warenhuismerk geworden.

En discussies over prijzen
je moet het inderdaad voor jezelf bepalen. Alle horloges zijn te duur boven de 500 euro mijns inziens. De rest is betalen voor de passie en belevenis. Niet de marketing onzin, maar de historie en leuke meetings met liefhebbers zonder dat het gaat over return of investment.

2 likes

Dit is Swatch. Wat Swatch met Longines heeft gedaan is (bijna) crimineel. Prachtig merk.

Swatch heeft een pak grote merken letterlijk van de ondergang gered tijdens de quartz crisis, dus zĂł eenvoudig is het nu ook allemaal weer niet. Zonder Swatch was er nu geen Longines meer. Of Omega for that matter.

Tuurlijk niet. Ik haal het ook met plezier weer weg hoor. Beetje schoppen en slaan :sunglasses:
Maar in essentie heb ik echt niets met Tudor, en dat mag ik ook zeggen hé.

2 likes

Klopt. Mijn reactie was op Watchstick_81 bedoeld die stelt dat Omega heeft bepaald dat Longines een warenhuis merk geworden is. Maar dat is dus door de Swatch Group.

Plus, en dat wordt vaak vergeten, een METAS horloge BEGINT bij een COSC horloge. Dus METAS is ALTIJD ook COSC. Ik vind dat wel knap.

Nog niks officieel over de nieuwe Speedmaster toch? Alleen maar geruchten en renders.

nope, maar 99% dat it het gaat worden.

Als je eisen strikter zijn dan COSC, is dat toch niet heel gek? Ik vind het horloge laten certificeren door COSC en dan door METAS nog een keer een beetje dubbel-op.

METAS is wel een nette standaard verder. Niets mis mee.

Dat mag zeker! Er lopen er al teveel hier met een Tudor, dat maakt die van mij wat minder speciaal :wink:

Maar ehh, de BB Chrono kost effectief 4920 op staal:

BLACK BAY CHRONO

4 920 €

Manufacture Calibre MT5813 (COSC)
41 mm steel case
Steel bracelet

Los van het feit of je 'm nu mooi vindt of niet, dit is wel een top uurwerk qua specs voor de prijs. Dat vind je volgens mij nergens, dus het kan wel!

Dit wordt inderdaad vaak vergeten. Gelukkig heeft Swatch de visie gehad om de merken onder 1 paraplu slim te herpositioneren, anders schoot er waarschijnlijk niet veel meer van over.

Goede info, bedankt om dit even uit te typen. De kleine details gaan deze release wel maken vind ik! De prijs is wat het is, dat is bij andere merken niet anders :slight_smile:

2 likes

Dit is nu Swatch inderdaad, anders hebben we nooit meer wat van Longines gehoord. Dat merk was briljant maar ging helemaal onderuit tijdens de quartz crisis. Toen was er nog geen Swatch groep :wink:
Heel jammer hoe ze het nu hebben neergezet, maar het was al een dood paard.

Hier nog een 321 naast een ander legendarische Longines

Nee de aankondiging zou begin 2021 moeten komen. Maar het is al bevestigd door persmensen en AD’s die zich nu niet meer aan het embargo hoeven te houden.

Omega doet niets met COSC, alleen met Metas. Dus ander instituut.

4 likes

OMEGA stuurt COSC gecertificeerde movements door naar METAS.

Dit klopt volgens mij niet. Uiteindelijk is Swatch het product van een fusie van 2 voorgaande grote groepen Horloge eigenaren (SSIH. ASUAG).

Dit was in 2014 zo toen METAS erbij kwam, maar het zijn allebei testinstituten. Ik dacht gehoord te hebben dat METAS de hele prodedure overnam, want de tests worden sowieso allemaal door Omega inhouse uitgevoerd en gecontroleerd door METAS. Beide instituten doen dus niet zelf de tests. Het is altijd al een steekproefmethode geweest, dus waarom twee instituten aan je fabriek hangen
Tenzij ze de naam chronometer niet mogen dragen zonder bemoeienis van de COSC.

Ik kan het niet helpen, maar Omega laat z’n movements eerst testen door COSC, en daarna worden die ‘cased’-getest door METAS.

Volgens mij voert COSC wel degelijk alle tests uit, op alle uurwerken. Volgens mij krijg je namelijk bij een COSC uurwerk ook een movement rapport incl. serienummer van het movement.

METAS zou best wel eens alleen onder begeleiding kunnen zijn.

Dit hoor ik hier veel. En dat mag natuurlijk. Ik vraag me wel af of iedereen die dit zegt ze irl naast elkaar heeft gezien.

Ik heb zelf eerlijk gezegd lang beweerd dat een Speedy hesalite moest hebben. Ik heb er zeven gehad door de tijd heen, van modern tot vintage. Dus als klein tegenwicht, ik heb nu een Speedy op saffier en ik vind hem stukken mooier dan de versie met hesalite. Het vlakkere glas maakt de totale vorm van het horloge mooier, de plaat frisser en het geheel minder saai naar mijn mening. Van die witte ring heb ik in de praktijk totaal geen last.

7 likes