Nieuwe 2021 Moonwatch (vanaf post 407)

Ok thanks Ruud en Tallahassee! Jullie hebben gelijk! Het is een sausje over het sausje.

1 like

Omega geeft er gewoon zelf antwoord op:

DOUBLE CERTIFICATION: METAS AND COSC

To own a MASTER CHRONOMETER is to be confident that your watch has been certified not once – but twice! The 8 stringent METAS tests your timepiece must face to earn the title MASTER CHRONOMETER can only begin with movements already certified by COSC (Official Swiss Chronometer Testing Institute). And it’s a completely transparent testing process. If you want to know how your own watch performed during the 8 METAS tests, you can view the exact results by entering your certificate number online.

Bron: https://www.omegawatches.com/planet-omega/watchmaking/the-master-chronometer-certification/#test_METAS/home

@septentrio schreef het al:

Overigens schrijven ze dat de term ‘master chonometer’ garandeert dat het horloge een COSC + METAS test heeft ondergaan. Daarmee houden ze de deur open om in de toekomst METAS tests op niet COSC-gecertificeerde uurwerken te doen. :wink:

1 like

Je leest mijn berichten niet :face_with_raised_eyebrow::relieved:

Al vraag ik me af waarom ze dat doen. Je zou denken dat COSC minder strikt is als METAS, dus als METAS lukt je COSC ook automatisch zou hebben gehaald.

:man_shrugging:

Tis in elk geval inderdaad wat ze doen. Nuttig of niet :stuck_out_tongue:

1 like

Commercie! Punt.

1 like

Geheel mee eens. De melkwitte rand heeft mij de aanschaf van de FOIS jarenlang doen uitstellen totdat ik hem in mijn handen had. Op foto’s altijd ruk maar in het dagelijks leven stoort het mij nooit.

1 like

Waarom is het commercieel interessanter om je uurwerk door COSC en daarna nog METAS te certificeren?

Jawel, eerst cosc labeltje krijgen en dan een metas labeltje eroverheen. Sausje over sausje.

Gebeurt overigens nog steeds in de testlocatie van Omega zelf. Dus COSC en METAS checken de machine en doen steekproeven.

Volgens mij omdat COSC toch nog meer gewicht draagt dan METAS :slight_smile:

Én not sure dat je de term chronometer mag gebruiken indien niet COSC certified?

Dat is dus nogmaals NIET waar. COSC test elk movement.

METAS weet ik niet.

Nogmaals, Omega geeft gewoon zelf het antwoord. Kijk even hierboven.

Ok, METAS is dus ook geen steekproef. Dus dan is @watchstick_81 fout op beide punten :P.

Ik denk dat dat de reden wel zal zijn. “Whatever” chronometer pas nadat het tenminste door COSC is getest.

1 like

Vermoed dat je gelijk hebt. Maak de verwarring anders nog even wat groter … :joy:

Chronometer = COSC
Master Chronometer = COSC + METAS

1 like

Dat ja :+1:t3:

1 like

Je kan je eigen Omega horloge opzoeken op de Omega site en de METAS resultaten daarvan downloaden en printen. Vind ik erg tof! :+1:

2 likes

Overigens even terug naar het onderwerp, … doe mij de huidige Hesalite editie maar. Die is nog redelijk betaalbaar enne loopt ook keurig op tijd. :wink:

Ik zie in de nieuwe ‘gelekte’ vooral weer een kans voor Omega om de zoveelste uit te brengen en de markt te overspoelen met hogere prijzen. Cynisch? Ja, een beetje wel als het om de uitgemolken speedy gaat.

1 like

Ok thanks! Ik heb in 2019 deelgenomen aan een Omega fabrieksbezoek heb daar de testmachines gezien. Linksachter in die ruimte had METAS nog een kantoortje waar zij alleen de sleutel van hadden. Die machines deden alle duurzaamheidstesten (nauwkeurigheid, waterdichtheid, antimagnetische tests) in het compound van Omega. In principe hoef je die machines alleen te controleren en verzegelen en er hoeven dan geen batches naar andere locaties. Maar COSC dus wel! Check!

Punt is dus dat het geen steekproeven zijn… maar dat daadwerkelijk elk movement wordt/ is getest.

Ja. Dat wisten we toch al? Althans als je even de Omega website had bezocht … :sunglasses:

Is het in stand houden van een klassieke iets uitmelken of gewoon goed? Anders zijn de Breitling Navitimer en Rolex Submariner toch ook uitgemolken?

2 likes