Onlangs in een eerder topic al even belicht. Daarna kwam ik deze video tegen. Na het zien van de video toch wel een beetje mijn menig bijgeschaafd. Het is toch wel een erg mooi horloge. Ik vind hem alleen veel te duur 7000 euro. In die vijver zwemmen namelijk hele grote vissen. Breitling Navitimer, JLC Reverso of Polaris, Omega Speedmasters en Seamasters in allerlei varianten, Rolex merendelen van de sportmodellen, IWC Portugesier, Zenith El Primero enz enz. Mocht ik op zoek zijn naar een horloge in die prijscategorie zou ik niet voor de Oris gaan.
Desalniettemin heeft Oris wel een uniek horloge met een eigen gezicht neer gezet. Ik vind hem met 44mm te groot. Een gemiste kans dat het uurwerk niet COSC gecertificeerd is. Ik vind de band wel mooi gedaan, maar de sluiting te breed en een beetje onwennig (wel mooi ontwerp, dat dan weer wel). Voor een skeletonised horloge ondanks dat ik daar geen fan van ben vind ik hem wel echt mooi.
The official RLC verdicht: a seriously cool watch, but way overprised en Oris vist met dit horloge in een voor Oris onwennig en te grote vijver. Geslaagd, maar te duur en daardoor gezien de concurrentie in die prijsklasse minder relevant.
Ik zie nu pas het bandje een een keertje goed.
Vind het een uitzonderlijk origineel en mooi ontwerp.
Kunnen grote vissen zwemmen in de vijver maar deze Oris heeft echt wel een eigen en daarbij gezicht.
Vind het knap en innovatief gedaan van dit merk.
Dus, komt wel goed met dit model denk ik zo!
Vernieuwing dus in mijn ogen per definitie geslaagd. Het feit dat je voor dit geld andere merken kunt krijgen, is wat mij betreft een non argument. Met iets nieuws of afwijkends komen waardeer ik veel meer dan het zoveelste standaard horloge. Dat wil natuurlijk niet altijd zeggen dat het design me aanspreekt of dat ik daadwerkelijk zou overwegen het horloge te kopen.
Ik vind dat je bij de concurrentieanalyse de verkeerde parallellen trekt. In termen als uurwerk en materialen bieden deze merken geen exacte alternatieven voor deze Oris. Het is appels met peren vergelijken. Een 10-daagse gangreserve van één van deze merken zou al een heel stuk duurder zijn. Hetzelfde geld voor het inwendige en uitwendige gebruik van titanium. Het is een dubieuze prijs omdat het afwijkt van de gebruikelijk Oris-catalogus, maar helemaal uit de lucht gegrepen vind ik het niet.
Edit; Ik zie Oris geen structurele rol krijgen in deze prijsklasse overigens.
Nee hoor. Mooi filmpje met duidelijke detail beelden. Te mooi om zomaar als reactie te doen. Verdient mijns inziens een eigen topic.Daarnaast is een poll leuk om inzichtelijk te krijgen hoe men erover denkt.
Tip voor jou: Als je het topic niks vindt dan adviseer ik je lekker verder te kijken naar andere topics hier op het forum. Voor ieder wat wils
Mag ik dan inbrengen dat als het interessant is, het beter geplaatst kan worden bij het eerste topic zodat alle info lekker overzichtelijk bij elkaar staat?
Dat hij geen COSC certificering heeft is ivm de gangreserve van 10 dagen denk ik. De 8-Days van IWC idem
De PPX is een paradepaardje van Oris, gemaakt om te laten zien wat ze kunnen. Dat soort modellen mogen wat meer kosten, daar zij gericht zijn op de liefhebbers en verzamelaars ipv de reguliere Oris doelgroep. (Denk even aan de Omega Aqua Terra Ultralight van €35k+)
Het is gewoon een advies. Doe ermee wat je wilt. Ik ben meer voor een golf van positivisme door dit hele forum dan het negatieve gezeur en gezannik op elkaar van de laatste tijd. Laten we het over horloges gaan hebben ipv elkaar persoonlijk aan te vallen.
Word er eens over iets anders gesproken is het ook niet goed.
Ontopic: dit filmpje geeft een duidelijk beeld wat Oris hier te bieden heeft. Wat mij tegenvalt is dat niet de Oris niet scherp is wanneer er zo met macro foto’s en videos ingezoomd wordt. Dat is eigenlijk best jammer. Ik weet niet of het zo’n verstandige keuze is dat Oris in dit prijssegment begeeft.