Nieuwe aankoop Poljot 3133 (zo goed als nieuw)

als ik em koop hou ik je op de hoogte . :wink:

Hier een foto van het uurwerk van de Poljot 3133:

2 likes

single piece reset hammer, dus na 2de kwartaal 1986
thin style number font on datering, dus vanaf ca 1987
4-digit serial number, ca 1989 started 5-digit
dus het uurwerk is waarschijnlijk van tussen begin 1987 tot eind 1988
:wink:

5 likes

Een (echte) Sturmanskie is een Sovjet militair horloge. Het woordje “civiel” is een antoniem voor “militair”.

Zo kan een Sturmanskie nooit een civiele klok zijn, toch?

En, omdat een Sturmanskie een Sovjet militair materiaal is, lijkt me de woordcombinatie “cyrillische Sturmanskie” een pleonasme :grinning:.

Trouwens, een zeer mooie Полет!

2 likes

Leuke en mooie horloges zijn dit toch. Weliswaar geen zwarte maar toch ook heel leuk en duidelijk plaatje. Volledige service achter de rug maar moet ook de doos verlaten nu de collectie echt veel kleiner moet. Veel horloge en uitstraling voor erg weinig geld!

2 likes

OK,
correction,
civiele, cyrillische poljot 3133,
:blush:

1 like

:+1::+1::+1::sunglasses:

2 likes

Volgens mij is dit niet de bezel die er op hoort, dit is een gewone bezel en hier hoort de sportivnie-bezel bij zoals bij deze:
image

Die sportivnie bezel is wel gebruikt voor luchtmachtsturmanskies van bepaalde bouwjaren maar volgens mij de gewone bezel niet voor Sportivnies. Aan de andere kant er is rond einde Sovjetunie begin Russische republiek zoveel geproduceerd van losse, passende onderdelen dat het zou kunnen. Ik ben deze combi wijzerplaat-bezel tot nu toe nog nooit tegengekomen. @slls @mbovenka @Omega_73 @wekke @Geoffrey @sq100 wel misschien?

2 likes

volgens Polmax ook,

ook in witte uitvoering

xxx

:grinning:

2 likes

Zo dient hij er iig uit ge zien met de witte plaat. Volgens mij heb je het bij het juiste eind @BG1.
http://www.russian-watches.be/pictures/index.php?album=%2FPoljot%2FChronometer%2F3133%2023j%2F&page=1.

Die heeft dan wel weer de grijze wijzerplaat hè.

1 like

Nee nog niet eerder gezien. De mijne ziet er zo uit.

1 like

Man wat een kennis en inzicht in deze USSR materie. Respect en dank. Heb t horloge ooit gekocht omdat ie zo cool oogt en er erg leuk uitziet. Daarnaast loopt het erg netjes op tijd, heeft een nette lume en was ook nog eens erg betaalbaar. Niet gehinderd door enige kennis dan ook aangeschaft (zoals de meeste van mijn horloges). Erg leuk om deze info (en meer) hier op het forum zo te kunnen krijgen!

2 likes

https://www.poljot24.de/chronographen/poljot-sturmanskie-chronograph-grau.html

Staat sinds jaar en dag als uitverkocht bij Julian Kampmann. voor 295,- .

Cyrillische Sturmanskie is zeker geen pleonasme. Je hebt twee uitvoeringen in het schrift van het Poljot logo: het romeinse schrift en het cyrillische schrift. Daaronder is dan nog een verdeling in schreefletter en schreefloos.

  • edit * Maar ik snap je punt dat jij eigenlijk alleen de echte Russische cyrillische variant de real deal vindt.

Daar heb ik die van mij (en die was nearly new) niet voor weten te verkopen…

1 like

https://www.horlogeforum.nl/t/show-hier-zowel-je-cccp-sovjet-union-als-russia-horloge/62644/4928D’r is ook een uitgebreid Russisch topic hier:

Julian is wat aan de dure kant, zoals bekend. Maar staat goede service tegenover. :wink:

1 like

3 varianten !!
1ste generatie: 11 U S 10 S R 9 (ca 1980 - 1985)
2de generatie: 11 US 10 SR 9 (ca 1981 - 1987)
3de generatie: 11 USSR 9 (ca 1986 tot einde USSR ca '92)
de eerste generatie wordt reeds zeldzaam , veel zeldzamer dan de OKEAH
(je foto’s tonen dus resp. een 2de en 1st generatie, natuurlijk moet het uurwerk ook periodecorrect zijn, dit kan ik niet zien zo, maar bij de 1ste gen twijfel ik toch al want de font van de datumring lijkt mij niet te kloppen)
:wink:card

3 likes

:slight_smile: Het ging mij even over de twee uitvoeringen van de tekst Poljot in het schrift romeins/cyrillisch en de onderverdeling schreef/schreefloos.

3 likes