Nieuwe aankoop Poljot 3133 (zo goed als nieuw)

serif en sans serif
:blush:

2 likes

Dat is hetzelfde maar dan op z’n Français hè :nerd: :slight_smile:

2 likes

Dan moeten we eerst defineren wat een Штурманские horloge is (van het bewuste model, de chronograaf).

Eén deel van mijn definite: Een Штурманские is een horloge, geproduceerd in de Eerste Moskouse Horlogefabriek (Первый Московский Часовой Завод, 1МЧЗ), bestemd voor de officieren van de Sovjet luchtmacht en niet voor de vrije verkoop (trouwens, daarom staat er nooit een prijs in het horlogepaspoort van een Sturmanskie, terwijl voor een civiel product was de prijsaanduiding in SU verplicht).

Het is dus (in mijn visie) een militair voorwerp. Op de militaire voorwerpen waren opschriften ALTIJD in het Russisch (met uitzondering van materiaal voor de bevriende legers van het Oostblok).

Daarom staan er altijd op de wijzerplaat en op het achterdeksel een opschrift in het Russisch “Штурманские” en een gestileerde logo van de Sovjet luchtmacht. Een cyrillische Sturmanskie is dan ook een pleonasme - een latijnse Sturmanskie bestaat gewoonweg niet.

Ik heb in ieder geval nog nooit een Sturmanskie gezien met een opschrift in de latijnse letters “Sturmanskie” of “Shturmanskie” of iets hierop lijkend. Ook heb ik over zo’n opschrift nog nooit gehoord. Het is altijd Штурманские. Heb jij dat ergens gezien? Dan zou ik graag van mening veranderen als je een foto laat zien.

En dan Poljot. Het is een merknaam van de, meestal civiele, horloges uit de genoemde fabriek. Als civiele horloges kunnen die hun naam zowel in cyrillische als in latijnse letters dragen.

Sorry voor een te lange reactie.

4 likes

bedankt! Interessant en niks te lang!

oooo ik dacht , " sturmanskie " dat dit" schipper aan stuur " betekende in het ruskies :slight_smile:… en dat het horloge water en schip gelink is … je weet maar nooit met die mannen…

Letterlijk betekend het wel “stuurman”. Maar is met luchtvaart verbonden in dit geval, maar dat begreep je al. :slightly_smiling_face:

1 like

Het woord “stuurman” is in Rusland uit Nederland gekomen (door Peter de Grote uit Nederland meegenomen, zoals veel andere zeevaart termen).

Oorspronkelijk betekende het woord in het Russisch, precies zoals bij ons, iemand, die bezig was met de navigatie op een schip - positiebepaling, koers berekening enzovoort.

Het Russisch leeft, zoals iedere taal, zijn eigen leven. Met de opkomst van de luchtvaart werd in Rusland het woord “штурман” (stuurman) ook voor de navigators in de luchtmacht gebruikt.

Het woord “штурманские” betekent letterlijk: van of voor een stuurman.

5 likes

Zet ik die van mij er ook even bij. Al dertig jaar in mijn bezit. Waarvan twintig jaar in de kast. Draaien en lopen maar. Originele band er nog bij. Vandaag buitenkant schoongemaakt en glaasje gepolijst. Nu wil ik graag een keer servicebeurtje. Komt goed.


4 likes

Die wijzerplaat ziet er ook nog erg goed uit zo te zien :ok_hand:
En zo te zien zo’n compleet niet passende maar wel bijbehorende stalen band :wink:
Ik vind sturmanski’s super gaaf maar dat soort banden vind ik echt vreselijk dragen :tired_face: :grin:

1 like

Daarom net een mooie leren hirsch band besteld. Eindschakels van de originele band zijn echt drama. :rofl:

1 like

Precies :joy:
Maar wel interessant zo lang al in bezit, toendertijd ook in het land van herkomst gekocht?

1 like

Nee zie hier op een ander draadje.

1 like

Al geruime tijd ben ik aan het kijken naar een Poljot/Okeah Chronograph.
Zag deze op het internet voor 440€ maar prijs is nog bespreekbaar.
Hoeveel € zouden jullie hier nog max. aan kunnen geven?

Max? 240. Meer is het echt niet waard. Ervaringsdeskundige. 440 voor een Poljot chrono… :sweat_smile: …in mijn tijd waren die dingen 340 gulden, nieuw.

1 like

Is het een 3133 of een 31659 (3133 met seconds stop), chromed case of RVS case.
Voor een NOS rvs met seconds hack (bij dit type bedoeld voor de luchtmacht) is 350-400 op dit moment ok. Een chrome cased 3133 in NOS staat zo’n 300. In gebruikte staat minder.

Als in op het plaatje inzoom en de bezel bekijk lijkt me dit een chrome cased 3133. Papiertje en doosje maken een Poljot niet duurder. Vaak zijn ze er later aan toegevoegd. Mocht de kast niet spotless zijn, maar wel ok, dan is 250 mooi zat.

2 likes

Heb dit topic doorgelezen en nu wil ik er ook 1.

Liefst eentje die hier aan voldoet. Maar waar ga je zoiets vinden?

1 like

Je vindt ze via ebay en dan zoekgebied op wereld zetten. Wel opletten of het een originele is. In het Russische draadje zijn genoeg kenners die je kunnen helpen. O.a. deze is origineel:

1 like

Even wat toevoegen aan het commentaar van @slls ik vermoed dat de wijzerplaat aftermarket is gezien de kleur, maar dat kan ook de fotoweergave zijn, dus even wat meer fotootjes opvragen svp.

Ik heb er een te koop :roll_eyes:

1 like

Zijn deze nu met een stalen kast of ook verchroomd?