Nieuwe aanwinst: Archimede Pilot H

Pilot horloges zijn Hot de laatste tijd. En hoe meer een Pilot horloge (of eigenlijk beter gezegd een B-Uhr, Beobachtungs Uhr) op het origineel van weleer lijken, hoe beter.

Een voorbeeld van een origineel Pilot horloge is deze IWC B-Uhr. (foto 52watch.com)

Een B-Uhr had een doorsnede van maar liefst 55mm, een handopwinder met een enorme kroon die gemakkelijk met een handschoen aan op te winden was. De afleesbaarheid was perfect, met duidelijke, lichtgevende arabische indices. Bij de ´12`stond een driehoek met twee stippen.Elk horloge moest een sekondenstop hebben, om tijdssynchronisatie en een exacte tijdsinstelling mogelijk te maken.

(foto 52watch.com)

Er waren 5 bedrijven die deze B-Uhren produceerden, achter de naam staat het gebruikte caliber. Deze producenten werden in 1940 verplicht deze horloges te produceren.

  • A.Lange & Söhne, Cal. 48/1
  • International Watch Co. (IWC), Cal. 52
  • Wempe, Cal. Thommen 31
  • STOWA (Walter Storz), Cal. Unitas 2812
  • LACO (Lacher & Co.), Cal. Durowe D5

Deze B-Uhren hadden een classificatie FL23883. Dit nummer stond volgens het besluit des Wehrwirtschaftsamtes voor een navigatieapparaat. Dit nummer moest tegenover de kroon op het horloge zichtbaar zijn.

Er waren 2 wijzerplaatvarianten:

Type A, zoals op de bovenstaande foto van de IWC. Dit type werd geproduceerd van 1940 totjanuari 1941.

en

Type B,geproduceerd vanaf januari 1941. Een voorbeeld is deze Laco (foto Ebay)

Als je je gaat orienteren op de aanschaf van een dergelijk Piloten horloge dan valt de keuze alleszins mee. Diverse bedrijven maken succesvolle versies van B-Uhren.

Allereerst zijn er de bedrijven die tot de oorspronkelijke makers van de B-Uhren behoren. IWC, Laco en Stowa.

maar er zijn ook andere erg goede alternatieven als Steinhart, Azimuth, Aristo en Archimede. Deze lijst is zeker niet uitputtend.

De oorspronkelijke grootte van 55mm is zelfs huidige begrippen wel erg fors, daarom zijn de hommages aan deze horloges vaak wel aan de fose kant, maar slechts zelden komt er een hommage uit met de oorspronkelijke diameter.

Tijdens mijn zoektocht kwam ik uiteindelijk uit bij de recent gelanceerde Pilot H van Archimede.

De kenmerken van dit horloge zijn:

*42mm, wel fors, maar niet onhandelbaar groot zoals het origineel
*Geen naamsvermelding op de wijzerplaat, conform het origineel
*Geen datum, conform het origineel
*Grote kroon, conform het origineel
*Stopsekonde, conform het origineel

  • Niet conform het origineel is de voorkant van saffierglas en het feit dat er in dit horloge een ETA 2824/2 automaat tikt.

Wat mij vooral voor de Archimede deed kiezen was het feit dat deze onderdeel is van de firma Ickler. Ickler maakt geweldig goede kasten. Ik had al eens een Limes Cartouche horloge gehad, en was zee onder de indruk van de kast.
De prijs van de Pilot H is ook meer dan redelijk te noemen. Basisprijs is 345 Euro. Echter zit er dan wel een zichtbodem onder. Maar dat vind ik niet lijken als er een ongedekoreerde ETA 2824/2 onder zit. Bovendien is dit ook tegen de originele uitvoering in.

Het rare is dat je normaal een meerprijs voor een zichtbodem moet betalen, maar bij Archimede betaal je een meerprijs (van 25 euro) voor een solide achterkant. Verzending is een tientje, en de totaalprijs in de door mij gewenste uitvoering derhalve 380 euro.

Bestellen bij Archimede gaat soepel, en de communicatie in het hele productie en leveringstraject is zeer goed. Anderhalve week na de bestelling kwam het pakketje vandaag bij mij thuis.

het horloge wordt geleverd in een goedkoop doosje, een rekening (tevens garantiewijs, 2 jaar !!), een instruktiefolder omtrent de ETA 2824, en wonderbaarlijk genoeg een zakje Haribo Goldberen.

het horloge oogt fors, natuurlijk vanwege de 42 mm, maar ook door het feit dat de bezel erg smal is. De kast is erg goed, zonder scherpe randjes, en egaal fijngestraald. De kroon is optisch erg fraai, en het opdraaien gaat door de kenmerkende vorm erg makkelijk…Jammer dat het een automaat is,deze kroon nodigt gewoon uit om het horloge vaak en lang op te winden.
De Lichtgevendheid is goed, maar dat is ook wel te verwachten van een nieuw gekocht horloge.

het is gewoon een erg fraai horloge, kwalitatief bijzonder goed, en dat alles voor een zeer acceptabele prijs.

Zijn er ook kritiekpuntjes?
Ach, als ik toch wat moet noemen dan de volgende puntjes…

*De afwezigheid van de datum verstoord de strakke wijzerplaat niet. Echter, de ETA 2824/2 heeft wel een datumfunctie, en dagelijks omstreeks 12 uur hoor je wel de klik van de datumverzet.

*De blauwe wijzers zijn mooi, maar de wijzers zijn niet temperatuur geblauwd.

*De sekondenwijzer is niet lichtgevend

Grootste tekortkoming is misschien in mij ogen tekortschietende anti reflectiebehandeling van het saffierglas. vergelijk onderstaande foto´s tussen de Sinn 656 en de Archimede Pilot H maar eens.

Verder niets dan positiefs over deze Archimede. Een merk dat ik zeker in de gaten zal blijven houden

Mooie B-Uhr. En een mooi verslag van je overwegingen. Ik vind de Steinharts ook erg mooi maar k ga wel even mailen of ik er bij hun ook Haribo Goldbaeren bij krijg. :wink:

Veel draagplezier.

En nu nog van de grond geraken, dan ben je een échte piloot ! :smiley:

Erg mooi horloge met superduidelijke wijzerplaat.
Ik voel weer een tekort… :wink: ( In mijn verzameling :wink:

Mooie aanwinst!

Met veel plezier gelezen. Heel mooie klok en lekker stoer met die band.

Hallo Hans.
Mooie aanwinst en als we naar Basel vliegen een goede keuze.
Wat de " Beren "aangaat,weer eens wat anders als Friese kruidkoek.
Tot as vrijdag.
Groeten,
John

Ik heb vandaag z’n neefje om de pols:

Het is echt een topklok, ik draag 'm daarom ook vaak.

Die blauwe wijzers en cleane plaat zou ik stiekem ook wel willen.

Hele mooie klok, heb er ook nog naar gekeken, maar de 42mm vond ik te klein vandaar dat er een steinhart onderweg is.

Veel plezier ermee,

Frank

stijlvolle eenvoud, prachtige afwerking,complimenten

Prachtige verhaal, mooi horloge! Proficiat Hans!!

Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst(tu) En we weten weer alles over B-Uhren:)
Dank je voor het verhaal er om heen!

knap ding

mooie aanwinst en verhaal (tu)

Goed verhaal en leuke foto’s. Erg leuk die verhalen, ik leer elke keer weer iets bij.

Michel

leuk verhaal, top horloge !

Top (tu) en bedankt voor de info!

Gr. R.

Een mooi horloge met een leuk verhaal veel kijkplezier toegewenst

gr Pieter

Krabong Schreef:

Top (tu) en bedankt voor de info!

Gr. R.

Wellicht schaf ik me er een aan op de beurs in Maastricht.

Gr.JanJ.

Das weer een hele mooie aanwinst(tu)
Veel draagplezier gewenst!!
(die haribo snoepjes zijn schijnbaar heel normaal als extraatje vanuit deutschland
vezonden)
Gr Dennis.

Mijn beste,

Wel bekome het u.
Een verhelderend verhaal welke de geheimen van dit majestueuze horloge op waardige wijze onthuld.

Veel genot bij het koesteren en vooral dragen van dit majestueuze horloge.

En voor straks: “Buona Notte” en morgen gezond weer op!!

Orologio Signaturis Temporis.:wink: