Na een 3 daagse reis uit Duitsland, vandaag aangekomen 
Een dikke knots, maar daar kom ik zo even op terug aan de hand van wat vergelijkingsfoto’s, eerst even wat specs:
- diameter 46 mm (nee, niet van schrikken ;))
- hoogte 16 mm
- bandaanzet 24 mm
- mineraalglas
- linksdraaiende bezel
- schroefkroon
- massieve stalen band
- gewicht 236 gram (incl. band)
- uurwerk Miyota 8215
Zo… en nu wat foto’s 
Alleerst de verpakking, ziet er netjes uit, leuke alu-box met sluiting, gebruiksaanwijzig, etc. Bij het uitpakken geeft dat al een goed gevoel.

Eerste aanzicht… Whoppa!
Dat ziet er lekker uit
Mooi afgewerkte details, dikke massieve stalen band met veiligheidssluiting.

Goed afgewerkt, tot in detail (tu) De markeringen in de bezel zijn diep ingefreesd, de indizes op de wijzerplaat zijn mooi hoog. De bezel klikt trouwens met lekker veel grip, zonder veel speling.

De kroon heeft inwendig draad en veel slagen om open/dicht te krijgen. Deze lijkt groot maar is wel in verhouding naar mijn mening en steekt niet in de achterkant van de pols. De deksel is uiteraard ook geschroefd en bovendien netjes gegraveerd.

De wijzerplaat… geweldig!
Mooie blauwe sunburst met diverse variaties afhankelijk van lichtinval (bij zonnig weer nog beter te zien)

En dan, het formaat. Er zijn al wat topics geweest over grootte, maar voor de meeste (ook bij mij) is het formaat in diameter niet zo belangrijk. Wel van belang is de lug tot lug maat en de vorm van de lugs.
Bij deze lijkt 46 mm ondraagbaar, maar niets is minder waar, de lugs zijn ten eerste slechts 50 mm en bovendien lopen deze mooi golvend naar achteren, zodat de hele kast zich om de pols vormt.
Ter vergelijking even 3 horloges naast elkaar:
- links, de bekende Seiko SKX007 => diameter 40 mm
- midden, de Barbos Robur => diameter 46 mm
- rechts, de Atlas edition => diameter 44 mm
De Atlas is wellicht niet bij iedereen bekend, maar het was de enige Flieger/Pilot die ik momenteel heb en komt (qua formaat en kastvorm) aardig overeen met andere merken (Steinhart, Laco, etc.). Het nadeel van deze vorm is vaak dat de kast en lugs tamelijk recht zijn en hierdoor het horloge boven de pols zweeft.
Bovenaanzicht, de SKX007 lijkt ineens heel klein…

Onderaanzicht, de Barbos prijkt prominent boven het stel uit, maar let op de lugs!

Hier zie je het verschil pas goed. De lugs van de Barbos zijn de enige die de grond raken en de rest zweeft boven de deksel. Ineens lijkt de lengte heel erg mee te vallen 

Vooraanzicht, de Barbos valt aardig in de middenmoot en de knots lijkt ineens veel dragelijker dan sommige foto’s op het web doen vermoeden. Met name de lengte van een Flieger is nu goed zichtbaar.

Wristshots! Mijn pols is ca. 17 cm en o.b.v. diameter is normaal gesproken de “sweetspot” 40 mm.
Eerst even een foto van de Seiko, het lijkt wat fors door de nato, maar dat draagt gewoon prettig.

De Barbos Robur… fors? Ja! Maar te groot, zeker niet 

En hierdoor komt het, de vorm van de kast omsluit de pols, helemaal top (tu)

Zo, dat was 'm
Ik ben klaar voor de zomer :)-D