Nieuwe aanwinst: Barbos Robur

Na een 3 daagse reis uit Duitsland, vandaag aangekomen :slight_smile:

Een dikke knots, maar daar kom ik zo even op terug aan de hand van wat vergelijkingsfoto’s, eerst even wat specs:

• diameter 46 mm (nee, niet van schrikken ;))
  • hoogte 16 mm
  • bandaanzet 24 mm
  • mineraalglas
  • linksdraaiende bezel
  • schroefkroon
  • massieve stalen band
  • gewicht 236 gram (incl. band)
  • uurwerk Miyota 8215

Zo… en nu wat foto’s :slight_smile:

Alleerst de verpakking, ziet er netjes uit, leuke alu-box met sluiting, gebruiksaanwijzig, etc. Bij het uitpakken geeft dat al een goed gevoel.

Eerste aanzicht… Whoppa! :smiley: Dat ziet er lekker uit :smiley: Mooi afgewerkte details, dikke massieve stalen band met veiligheidssluiting.

Goed afgewerkt, tot in detail (tu) De markeringen in de bezel zijn diep ingefreesd, de indizes op de wijzerplaat zijn mooi hoog. De bezel klikt trouwens met lekker veel grip, zonder veel speling.

De kroon heeft inwendig draad en veel slagen om open/dicht te krijgen. Deze lijkt groot maar is wel in verhouding naar mijn mening en steekt niet in de achterkant van de pols. De deksel is uiteraard ook geschroefd en bovendien netjes gegraveerd.

De wijzerplaat… geweldig! :slight_smile: Mooie blauwe sunburst met diverse variaties afhankelijk van lichtinval (bij zonnig weer nog beter te zien)

En dan, het formaat. Er zijn al wat topics geweest over grootte, maar voor de meeste (ook bij mij) is het formaat in diameter niet zo belangrijk. Wel van belang is de lug tot lug maat en de vorm van de lugs.

Bij deze lijkt 46 mm ondraagbaar, maar niets is minder waar, de lugs zijn ten eerste slechts 50 mm en bovendien lopen deze mooi golvend naar achteren, zodat de hele kast zich om de pols vormt.

Ter vergelijking even 3 horloges naast elkaar:

• links, de bekende Seiko SKX007 => diameter 40 mm
  • midden, de Barbos Robur => diameter 46 mm
  • rechts, de Atlas edition => diameter 44 mm

De Atlas is wellicht niet bij iedereen bekend, maar het was de enige Flieger/Pilot die ik momenteel heb en komt (qua formaat en kastvorm) aardig overeen met andere merken (Steinhart, Laco, etc.). Het nadeel van deze vorm is vaak dat de kast en lugs tamelijk recht zijn en hierdoor het horloge boven de pols zweeft.

Bovenaanzicht, de SKX007 lijkt ineens heel klein…

Onderaanzicht, de Barbos prijkt prominent boven het stel uit, maar let op de lugs!

Hier zie je het verschil pas goed. De lugs van de Barbos zijn de enige die de grond raken en de rest zweeft boven de deksel. Ineens lijkt de lengte heel erg mee te vallen :wink:

Vooraanzicht, de Barbos valt aardig in de middenmoot en de knots lijkt ineens veel dragelijker dan sommige foto’s op het web doen vermoeden. Met name de lengte van een Flieger is nu goed zichtbaar.

Wristshots! Mijn pols is ca. 17 cm en o.b.v. diameter is normaal gesproken de “sweetspot” 40 mm.

Eerst even een foto van de Seiko, het lijkt wat fors door de nato, maar dat draagt gewoon prettig.

De Barbos Robur… fors? Ja! Maar te groot, zeker niet :slight_smile:

En hierdoor komt het, de vorm van de kast omsluit de pols, helemaal top (tu)

Zo, dat was 'm :wink: Ik ben klaar voor de zomer :)-D

Marco, gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst! Vind de Robur echt een beauty! Mooi ook, zoals de lugs lopen. Het enige (ja, je moet toch wat te zeiken hebben ; ) dat ik jammer vind, is dat ze niet iets meer werk hebben gemaakt van dat ‘Barbos’-logo. Maar dat is hier volgens mij al 'ns eerder besproken. Verder, topper!(tu) Geniet ervan!

Overigens is de SKX007 volgens mij iets groter dan 40mm. Dacht iets van 42mm. Maar de lug-to-lugafstand van de 007 is extreem kort. Volgens mij iets van 45mm. De dial is in verhouding dan weer heel groot. En dat komt doordat de bezel eigenlijk nogal smalletjes is.

Mooi hoor, Een echte ‘bang for your buck’!

Ook gefeliciteerd :smiley:

Ha Marco, tegelijk hè… http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,2500172

Ik vind het ook een prachtige klok! Mooi dat je het vergelijk met de andere horloges gemaakt hebt.
We mogen samen wel korting krijgen bij Barbos na deze recensies…:+

Veel geluk ermee!

Dick

Mijn beste,

Proficiat met deze kloeke verworvenheid!!
Een krachtig, sportief en esthetisch mooi ontworpen horloge.
Klasse hoor!! Veel plezier er verder mee!!

En voor straks: “Buona Notte” en morgen gezond weer op.:z:z:z

Orologio Signaturis Temporis.B)-

Mooi horloge en lijkt ook netjes afgewerkt… wel een beetje (te) forse

Stoere klok, Marco, geniet ervan (tu)
Niet vergeten, dat een Flieger eigenlijk is gebouwd om over de mouw van de piloot te dragen, maar je vergelijkingen zijn mooi in beeld gebracht, hulde voor de plaatjes :~

Net even gekeken wat zoiets nou moet kosten, dat is helemaal niet gek. Lijkt me een prima prijs-kwaliteitsverhouding. Veel draagplezier!

Mooi hoor, zo zie je maar dat onze hobby ook weer niet zo duur hoeft te zijn om een mooi gemaakte klok om de pols te krijgen.
Weer een succesnummer op het forum.
Bij mij komt hij ook nog wel, maar eerst gaat er wat geld naar mijn andere hobby, motoren.

groetjes Lenno

Marco-T Schreef:

Zo, dat was 'm :wink: Ik ben klaar voor de zomer :)-D

Gefeliciteerd met je aankoop! En wat een leuke review!

Ik denk dat je de interesse voor de Barbos wel gewekt hebt. Is er ook nog lume?

Gaaf! Barbos is wat mij betreft de verrassing van dit jaar!
Mooi vergelijk met de andere klokjes in deze review…

Windhund Schreef:

Gefeliciteerd met je aankoop! En wat een leuke
review!

Ik denk dat je de interesse voor de Barbos wel
gewekt hebt. Is er ook nog lume?

Bedankt :slight_smile:

Lume is wel aanwezig, maar zeker niet monsterlijk. Ik zal nog even wat lume-shots maken als ik de kans krijg.

Marco-T Schreef:

Windhund Schreef:

Gefeliciteerd met je aankoop! En wat een leuke
review!

Ik denk dat je de interesse voor de Barbos wel
gewekt hebt. Is er ook nog lume?

Bedankt :slight_smile:

Lume is wel aanwezig, maar zeker niet monsterlijk.
Ik zal nog even wat lume-shots maken als ik de
kans krijg.

Ook bij mijn Barbos Seamaster is de lumen een beetje achtergebleven gebied helaas.

Gefeliciteerd. Leuke vergelijking met andere horloges.
Veel draagplezier met deze Barbos.

Wat een leuk merk dit. Het gaat weer kriebelen.

Leuke review Marco, maar waarom interesse in dit merk en niet bijvoorbeeld Halios of Deep Blue? Voor mij wat te robuust, maar de lug to lug is nog acceptabel, maar goed met mijn dunne polsen van amper 15,5cm is een flikflak nog te groot…toch hou ik van robuuste klokken…compensatiegedrag denk ik:-)

veel plezier met deze mooie duiker.

Lowlander Schreef:

Leuke review Marco, maar waarom interesse in dit
merk en niet bijvoorbeeld Halios of Deep Blue?
Voor mij wat te robuust, maar de lug to lug is nog
acceptabel, maar goed met mijn dunne polsen van
amper 15,5cm is een flikflak nog te groot…toch
hou ik van robuuste klokken…compensatiegedrag
denk ik:-)

veel plezier met deze mooie duiker.

Deep Blue doet voor mij af qua klantenservice. Halios is erg mooi en goed afgewerkt, maar nogal prijzig (voor mijn huidige budget althans ;))

Bij beide betaal je een realistische prijs voor wat je krijgt. Bij de Barbos heb je het idee “hoe kunnen ze het maken voor dit geld” en aangezien het niet bij de lokale juwelier verkrijgbaar is moet je soms een gokje wagen, met in dit geval een zeer geslaagd resultaat :slight_smile:

Ik vind het frapant dat er tussen quartz en een myota maar 10 euro prijsverschil zit. Dan moeten ze toch op de kwalitiet van het geheel iets inboeten bij de automaten?

dreski Schreef:

Ik vind het frapant dat er tussen quartz en een
myota maar 10 euro prijsverschil zit. Dan moeten
ze toch op de kwalitiet van het geheel iets
inboeten bij de automaten?

Geen idee. Ik kon de verleiding om deze van dichtbij te zien in ieder geval niet weerstaan en heb op de bestelknop gedrukt.

dreski Schreef:

Ik vind het frapant dat er tussen quartz en een
myota maar 10 euro prijsverschil zit. Dan moeten
ze toch op de kwalitiet van het geheel iets
inboeten bij de automaten?

Het is gewoon een Miyota 8215, volgens mij zitten daar geen kwaliteitsverschillen in. Tussen een Miyota quartz (bijv. OS2035) en een automaat zit zeker > € 30 verschil, dus tja…

Aan de andere kant, kijk eens naar een Invicta 8926, deze hebben een Seiko NH35 Automaat (ofwel een neutrale 4R35). Deze koop je ook onder de € 100 :slight_smile: