Sinds maandag heb ik deze robuuste Citizen om mijn pols. Ik vind het een interessant horloge en gezien er nog niet heel veel over geschreven is op HF leek het me leuk om een wat uitgebreider NA topic te maken in de vorm van een korte review.
Zoals ik ook al schreef in het incoming-topic was ik al langer gecharmeerd van de Promaster Tough modellen. Vooral de oudere, kleinere PMU56 ‘Ray Mears’ vind ik tof. Helaas is de modere ‘Ray Mears’ BN0118 alleen in de UK te koop, voor een prijs die (incl. invoer en BTW) na de Brexit flink omhoog gegaan is. Het model wat ik gekocht heb is in tegenstelling tot de BN0118 gewoon internationaal verkrijgbaar, en ook nog eens een stukje goedkoper.
De Promaster Tough ‘Ray Mears’ in het blauw, fotocredits Fratello.
Deze BN0211 is in sommige opzichten een beetje een Promaster Tough-light. Ten opzichte van de ‘Ray Mears’ moet dit model het stellen met 200- i.p.v. 300 meter WR en is het uitgevoerd in titanium-gecoat staal i.p.v. massief titanium. Gelukkig zijn de ‘Tough’ eigenschappen verder behouden, waardoor je een aantal bijzondere specificaties krijgt voor een horloge in deze prijsklasse.
- Eco-Drive™ Solar.
- Diameter ex. kroon: 42 mm.
- Lug-to-lug: 51 mm.
- Bandaanzet: 22 mm.
- 200 meter WR.
- Ontspiegeld saffierglas.
- Monobloc kast (geen achterdeksel).
- Krasbestendige Super Ti Duratect™ coating (vergelijkbaar met Seiko’s DiaShield)
- ISO 764/4800 A/m magnetic-resistant.
- Super-LumiNova™ in twee kleuren: Groen voor de markeringen op de wijzerplaat en de urenwijzer, blauw voor de minutenwijzer.
- Hybride, waterbestendige PU/CORDURA™ band.
Verreweg de meest in het oog springende feature is de monobloc case. Net als bijvoorbeeld de Seiko Marine Master 300 heeft de kast geen achterdeksel maar is het uurwerk alleen toegankelijk langs de voorzijde. Dit zorgt er naast minder risico op verlies van waterdichtheid voor dat het horloge beter bestand is tegen magnetische velden en (door het ontbreken van een achterdeksel) een slank profiel heeft voor een toolwatch.
De kast heeft niet echt uitgesproken geborstelde of gepolijste delen. De afwerking wordt gekenmerkt door de Super Ti Duratect coating, dit geeft de kast een grijzige, matte look. Deze geharde titanium laag is met 1000 Vickers 5x harder dan ‘kaal’ 316L staal en daardoor erg krasbestendig. Het horloge voelt en oogt door deze afwerking als een stuk gereedschap; een echte toolwatch.
Verder is het opvallend hoe dun de kast is (10,5 mm). Samen met de scherpe lijnen op de lugs is het een modern ontwerp dat goed past in de trend voor meer ‘hoekigere’ horloges.
De vijf-minuten-indexen liggen op een brede rand die op de wijzerplaat ligt, samen met de chapterring geeft dit een mooi gelaagde diepte.
De indexen zijn niet opgelegd maar hebben wel een mat-zilverkleurig randje, net als de uren- en minutenwijzer. Dit zorgt ervoor dat je bij weinig licht onder een bepaalde hoek goed kunt zien hoe laat het is, zonder dat je afhankelijk bent van de lume. De lume is trouwens een stuk beter dan van de andere Citizens die ik heb gehad.
Een leuk detail is de afwijkende kleur voor de lume op de minutenwijzer, deze is blauw terwijl de andere wijzers en de indexen groene lume hebben.
De band is mooi maar stug, vergelijkbaar met de banden van Citizen duikhorloges. Het gebruikte materiaal is grotendeels polyurethaan (PU). Alleen de buitenste laag is van stevig Cordura. Het is volgens mij niet de bedoeling om met de band om te zwemmen, al is het Cordura dermate waterafstotend dat het onder de douche niet zo doorweekt raakt als bijvoorbeeld een nato (zelf getest ). Al met al voelt het aan als een erg duurzame constructie, die waarschijnlijk nog wat prettiger zit als 'ie eenmaal een beetje is ingedragen.
Binnenin de kast tikt het redelijk basale E168 uurwerk, wat onder andere ook terug te vinden is in Citizens instap- Eco Drive duikhorloges. Citizen geeft aan dat de batterij na 20 jaar nog ongeveer 80% van zijn capaciteit zou moeten hebben, en tot 40 jaar meegaat mits de wijzerplaat regelmatig wordt blootgesteld aan licht. De gangreserve bedraagt 6 maanden en de maximale afwijking is +/- 15 sec. per maand. Persoonlijk had ik liever een iets meer high-end uurwerk gezien, bijvoorbeeld met thermische compensatie, perpetual calendar en/of auto relay. Maargoed, dan was het horloge waarschijnlijk ook een stuk duurder geweest en wat er niet op zit kan ook niet kapot gaan.
Ik heb een zwak voor toolwatches en na de Tough een paar dagen gedragen te hebben denk ik dat het voorlopig een blijvertje is. Ik vind het een tof idee dat alles aan het horloge ontworpen is met robuustheid in gedachten, ook al is dat voor mij in praktijk niet echt nodig. Het is ook een beetje de fantasie toch? Ik denk dat de meeste mensen met een Sea Dweller ook niet veel dieper komen dan het zwembad op vakantie, of erger nog- de kluis in de kelder van de bank
Ik hoop binnenkort wel de kans te hebben hem aan een avontuur te onderwerpen wat 'm een beetje op de proef stelt, tot die tijd zal de Tougness vooral moeten blijken tijdens het in bad doen van de kinderen en wat klusjes in en om het huis en in de tuin, gelukkig is 'ie groen