Mijn pols is 17 cm, ik vind dat het nèt kan.
Het formaat past goed bij het ontwerp, het is alleen duidelijk bedoeld voor avonturiers met brede polsen
Mijn pols is 17 cm, ik vind dat het nèt kan.
Het formaat past goed bij het ontwerp, het is alleen duidelijk bedoeld voor avonturiers met brede polsen
Heel tof horloge
Heel erg mooi!
Heel tof horloge Stefan vaak boven de koopknop gehangen. Echter al 2 eco drives in de collectie waarvan 1 ook als tough GMT wel erg tegen deze schurkt qua vaarwater. Desalniettemin erg gaaf
Geniet er van
Hahaha wishful thinking
Yes, die. topper
Edit: dao heeft er destijds een mooie NA over geschreven. Die heeft er kort na mij ook een aangeschaft
Na deze Citizen een maandje vrij veel gedragen te hebben leek het me leuk om een follow-up stukje te posten over mijn bevindingen.
Positief
De monobloc kast zorgt voor een slank profiel, wat prettig draagt en ervoor zorgt dat het horloge beter onder de mouw van een (casual) overhemd past dan je zou denken.
Het enkelzijdig ontspiegeld saffierglas beperkt weerspiegeling. Dat is praktisch en past goed bij de grijze, matte afwerking van de kast.
De lume is erg goed. De tijd is de hele nacht goed af te lezen. Geen Seiko (duiker) niveau, maar het komt aardig in de buurt.
Het ontwerp en de lay-out van de wijzerplaat zijn erg functioneel. Door de mat-zilverkleurige randjes om de indexen en de goede lume is onder elke hoek- en bij elk licht in ĂŠĂŠn oogopslag te zien hoe laat het is.
De band is beter waterbestendig dan ik dacht. Het Cordura is lang waterafstotend, en als het uiteindelijk toch nat wordt is het erg snel weer droog, veel sneller dan bijvoorbeeld een nato.
De gesp van de band is super. Qua design helemaal afgestemd op de hoekige vorm van de kast, zeker verhoudig met de kast mooi afgewerkt met dezelfde coating en hij voelt en oogt onverwoestbaar.
Neutraal
De band was erg stug, maar begint zich nu wat meer naar mijn pols te vormen. Ik vind 'm nog steeds wel meer mooi en praktisch dan comfortabel.
De skinny/fat spring bars (ø 2 mm met ø 1.2 mm uiteinden) geven het gevoel dat de band stevig vastzit maar âklikkenâ af en toe, vergelijkbaar met een Seiko duiker.
Het uurwerk presteert ruim binnen specificatie, -3 sec./maand, om de pols gemeten (spec is -/+ 15 sec per maand max.).
De afwerking van de wijzerplaat is bovengemiddeld goed, die van de wijzers is meer in lijn met wat je zou verwachten van een horloge van ongeveer 200 euro. Het is zeker niet slecht, maar een beetje 'platâen de randjes zijn niet superscherp. Een ander klein puntje van kritiek is dat de zilverkleurige randjes van de wijzers een gepolijste afwerking hebben, terwijl de randjes van de indexen mat zijn.
De afwijkende kleur SuperLuminova op de minutenwijzer (blauw vs. groen) heeft in praktijk geen meerwaarde. Eigenlijk zie je het alleen als je net van een lichte naar een donkere omgeving gaat, in het donker hebben alle wijzers dezelfde blauwig-groene tint.
Net als de Duratect coating (daar kom ik later op terug) is de belofte âANTIMAG 4800â volgens mij vooral interessant voor de marketing-afdeling. Voor zover ik begrijp zijn bijna alle (quartz) horloges anti-magnetisch tot 4800 A/m, oftewel 60 Gauss.
Punten van kritiek
Tussen de lugs zijn de randjes door de loupe gezien gewoon rafelig en onafgewerkt. Ik dacht eerst dat dit laatste een eenmalige produciefout was, maar ik heb het inmiddels op meerdere exemplaren gezien, wellicht heeft dit te maken met het productieproces van een monobloc kast?
Je zou kunnen zeggen dat de beperkte afwerking bijdraagt aan het toolwatch-uiterlijk van het horloge, ik ben er inmiddels wel aan uit dat ik het gewoon een beetje slordig vind.
Het is best een groot horloge, daardoor duwt de kroon soms met zân scherpe rand tegen mijn hand, bijvoorbeeld tijdens het fietsen. Dit lijkt me niet echt comfortabel als je bezig bent met de outdoor-activiteiten waarvoor het horloge bedoeld is. Dit had verminderd kunnen worden door de kroonbeschermers anders vorm te geven, of de rand van de kroon beter af te werken.
Ik twijfel aan de meerwaarde van de Duratect coating op dit specifieke model. Volgens mij dient dit -naast marketingdoeleinden- meer om de stalen kast het uiterlijk van titanium te geven, dan dat het echt iets toevoegt aan de krasbestendigheid. Direct uit de doos zat er al een klein krasje op een van de lugs, online zag ik een filmpje waarop te zien is dat de kast ondanks de coating ongeveer net zo krast als onbehandeld staal. Als ik het voor het zeggen had, had ik liever een normale stalen kast gezien met een gestraalde of geborstelde afwerking.
Het lijkt mischien een negatief verhaal, maar ondanks de punten van kritiek blijf ik het een supergaaf horloge vinden dat ik (bijna) iedereen zou aanraden. In zekere zin is de Promaster Tough in mijn ogen slachtoffer van zijn eigen succes; je krijgt zoveel horloge voor je geld dat je een beetje vergeet dat het âmaarâ een horloge van rond de 200 euro is. Doordat veel specificaties meer in lijn zijn met een prijskaartje van 500+ euro, verwacht ik ook een afwerking die past bij die prijsniveau, en dat is gewoon niet het geval. De afwerking van de kast en wijzers zijn âgewoonâ op het niveau van een betaalbare Citizen, en dat is eigenlijk prima.
Knap stukje techniek. Geniet ervan !
Ik denk dat dit een goede samenvatting is
Ik heb de 'Tough een paar weken gedragen op de originele band in de hoop 'm âin te dragenâ. De band heeft wel meer de vorm van mijn pols aan genomen maar is nog steeds extreem stug, wat vooral onhandig is bij het uit- en aandoen van het horloge.
Na een tijdje ging het me zo tegenstaan dat de Citizen de afgelopen twee maanden amper uit de doos is gekomen. Dat is natuurlijk zonde, daarom ben ik op zoek gegaan naar een meer comfortabele band met een vergelijkbare look, die ook tegen een spatje water kan.
Ik ben uitgekomen bij de Morellato Cordura/2. De kleur is iets meer olijfgroen/khaki dan de originele band, wat eigenlijk wel goed staat. Het buitenste materiaal is fijner/minder grof Cordura en de binnenzijde is van zwart Lorica.
Ik ben erg blij met de band, die veeel comfortabeler draagt dan de originele band. Het horloge is zo een stuk draagbaarder, doordat deze band niet achter de mouw van mijn trui blijft hangen