Pas geleden heb ik voor weinig een Seiko diver op een veiling gekocht, wat enig risico meebrengt mbt de echtheid.
Ik heb de gok gewaagd, en hoop dat ik hier meer informatie kan vergaren of dit de real deal is.
Horloge is zonder boekje/doosje, as is.Volgens het serienummer zou ie uit febr. 1994 komen.
Maar hij ziet er nog erg nieuw uit (refurbished?).
Anywho, hier even snel een paar foto’s. Zal nog vandaag even proberen een foto van de achterkant te maken.
Ik ben geen expert, maar gezien het ontbreken van afgeschuinde randen bij de datum opening zou ik zeggen aftermarket wijzerplaat. De wijzers kan ik niet goed zien maar als ze verchroomd zijn komen ze van een skx173, zijn ze gepolijst dan zijn ze origineel. Bezel inlay lijkt me ook aftermarket aangezien de lumepip niet achter glas zit.
Van de band was ik er al uit, (in plastic etc.) en voelt wat lichter aan dan wat het moet zijn. Helaas heb ik te weinig ervaring met deze horloges om te zeggen wat er wel of niet echt is. In principe ben ik er blij mee als t loopwerk etc wel echt is. Hij ziet er verder goed uit en voor 60 tientjes kan ik niet echt moeilijk doen.
Uiteraard. Ik kan hem wel even laten nakijken door een kennis van mij of het een echte is (wat betreft het binnenwerk), dat is misschien wel een goed plan om dan toch te doen.
Nee, gekheid, nu serieus: dit soort horloges is niet fake, maar inderdaad zoals flowert al aangaf met wat aftermarket onderdelen die eigenlijk prima te doen zijn.
In dit geval durf ik met zekerheid te stellen dat dit voor de plaat (groene uurmarkeringen, is meer zilver/wit-achtig) en de bezel inleg (de 1 heeft een extra streepje, is dus niet 1 rechte streep).
Maar 1994 kan wel kloppen, zit leuke band op en kast en uurwerk zullen wel niet aftermarket zijn vermoed. Voor 60 euro een koopje. Originele gaan voor rond de 100-110, sommigen die in topstaat zijn en geserviced (of de 7002-7039 bijvoorbeeld) voor enkele tientjes meer. Een originele band is zeldzaam (flatvent moet dat zijn) en zou ook tientjes extra opbrengen.
Ziet er helemaal niet zo slecht uit. Vaak is de ruitvormige ster weggepoetst tot een soort bultje. Als het uurwerk netjes loopt, heb je gewoon een leuke Seiko diver met wat am (after market) onderdelen. Lekker dragen!