Nieuwe aanwinst en primeur! Mijn eerste Rus!

Beste horlogeminnende kameraden, zojuist stond een vriendelijke pakketpostmeneer voor mijn deur met een pakje uit Rusland! Eindelijk mijn Vostok Komandirskie met het nieuwe model kast. Wat een leuk klokje, zekers voor dat geld. Voorzien van een schroefkroon, zodra je die losschroeft krijg ik het gevoel dat die er af gaat vallen, maar het valt mee, alles werkt. Mooie kastvorm, leuke zwarte wijzerplaat met een subtiel bruinig accent in het midden. De caseback is voorzien van een gave gravure in het Russisch.
Wel meteen het eigenaardige bandje (geen idee wat dat is voor materiaal, maar het lijkt op de bekleding van een oud Lada deurpaneel) even gewisseld met een bruine uit mijn voorraadje. Het horloge heeft de prettige lugmaat van 20mm dus deze kan mooi meedoen met de bandenparade. Ik heb meerdere horloges met deze lugmaat en een aardige collectie nato, zulu en leren banden dus joepie de poepie. Ik heb al plannen om de kast te laten ontchromen en het onderliggende messing mooi te laten patineren, maar voorlopig laat ik haar nog maar even glimmend zoals ze is. Hier wat plaatjes natuurlijk, daar gaat het immers om toch.




12 likes

Robuust is het eerste woord dat in mij opkomt.

Ik word altijd vrolijk als ik weer zo’n mooie Rus zie :smiley:

1 like

Aparte kastvorm ja maar wel mooi gefeliciteerd .

Proficiat, erg leuke klok.
Bruine van de plaat vind ik wat minder maar die kast is super.

Dat loszitten van de kroon bij het losdraaien vind ik het meest geweldige denk ik aan een Vostok :smile:

Dat bruine valt echt niet op, zoals op het wristshot. Geeft irl een mooi subtiel effect. Maar dat van die kroon, dat is dus redelijk normaal?

Ja hoor, maar ze lijken op die manier toch nog wel jaren mee te gaan.

Die kroon is volstrekt normaal en ook een kenmerk van alle Vostoks

Gefeliciteerd, da’s een mooi eerste Rus en eerlijk gezegd zou ik 'm zo laten :+1:

Ik kan me het nog levendig inbeelden “mijn eerst vostok schroefkroon” ik dacht al dat het kapot was, maar neen volstrekt normaal.

Geniet van dit mooie exemplaar.

Zo n wiebelkroon schijnt sterker/beter te zijn, vraag mij niet hoe en waarom dan wel :smile:

Mooi ding! Op Watchuseek staat een forumpost waarin de techniek van een Vostok Amphibia wordt uitgelegd en hoe de designideeen afwijken van die van een ‘westerse’ duiker. Die ‘wobbly crown’ is daar een van. It’s by design.

Mijn beste,

Een leuke introductie van een beminnelijke Rus!!
Veel draag plezier. :watch:

Orologio Signaturis Temporis. :wink:

Tip : je kunt met dit soort kronen ook anders opwinden
i.p.v. grote slagen kloksgewijs kun je ook net als met zo’n ratel moersleutel de kroon heen en weer draaien.
( Overigens misschien heb je het al ontdekt je moet als je hem hebt opgewonden eerst de kroon terug/vastdraaien en vervolgens weer los draaien om de tijd af te stellen.

grt. Gerard

Lekker dikke kast, als het chroom er af is en patineert, bijvoorbeeld door twee weken te begraven dan wordt het heel interessant.

Mooi! gelukkig niet zo een lelijke bezel eromheen!! Geniet er van :slight_smile:

Gefeliciteerd !
Altijd leuk voor erbij vind ik.
Veel plezier ermee !

Hahahahahahaha :thumbsup:

Pieter.

Mooi horloge en mooie combi met die band @Kwalitijd

Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.

1 like

Haha, ja die heb ik in mijn achterhoofd, @vouwfietser
 maar het glimt nu nog zo mooi, zodra ik dat zat ben zal ik je zeker om advies vragen. In eerste instantie heb ik deze ook aangeschaft om wat te gaan spelen met messing en patina, dat gaat er nog wel van komen.