Nieuwe aanwinst, grail alert (voor mij dan)

Voor een horloge waar ik al ongeveer 7 jaar naar aan het kijken ben, vond ik een eigen topic wel op zijn plaats.

Het was in de zomer van 2010 dat een bekende een MIH droeg. MIH staat voor Musee Internationale de Horlogerie (daarover later meer). Hoewel ik t horloge al kende van foto’s was ik op slag verliefd toen ik m voor t eerst in t echt zag. Helaas wilde hij er (ondanks een jaarlijkse reminder) geen afscheid van nemen.

Ik stond op t punt om een nieuwe te bestellen toen de CHF klapte. Hij werd er niet minder mooi om, maar met de stevige nieuwprijs was nieuw even geen optie. Veel internationaal gekeken maar er werden er zeer weinig aangeboden. Tot een paar weken geleden toen ik een berichtje kreeg of ik m niet wilde overnemen. Ik wist niet hoe snel ik ‘ja’ moest zeggen.

Terug naar het horloge. Deze is speciaal gemaakt voor het MIH. 10% van de aankoopprijs gaat namelijk naar het museum om projecten af te ronden. Er zijn best al een aantal projecten gefinancieerd. Welke kun je precies teruglezen op de site.

Het horloge is ondanks zijn simpele uiterlijk best speciaal. Het uurwerk is ook niet heel spannend (een 7750) maar de complicaties daarentegen wel. Als eerste is dat een monopoussior chronograaf waarbij een leuk trucje is uitgehaald. De minutenteller van de chronograaf zit verwerkt in de bodem van het horloge. Dit maakt de plaat superstrak.

Tweede en misschien nog wel leukere complicatie is een annual calender. Enerzijds uniek door het kleine aantal (9) onderdelen maar ook door de manier van weergave. Uniek voor een annual calender (Zenith heeft ook een model maar hebben de techniek van dit horloge overgenomen. De patenten heeft Oechslin gratis verstrekt aan anderen). Voordeel is dat t namelijk strak eruit blijft zien en super intuitief afleest. De rode bolletjes geven AM/PM weer.

Alles aan het horloge wordt in Zwitserland gemaakt. Het uurwerk is ontworpen door Ludwig Oechslin (genie achter onder andere de Ulysse Nardin Freak) en in elkaar gezet door Paul Gerber, ook een independant die naast zijn eigen merk ook de Fortis Alarm/Chrono Complicatie heeft ontworpen. Ben eens bij hem thuis geweest, een enorm sympatieke vent en unieke horlogemaker. Alleen dit al maakt het de prijs meer dan waard. Oechslin is ook de curator van het MIH. Hij heeft het concept ook bedacht.

De band is simpel maar erg prettig om te dragen. De sluiting ligt door de vorm plat op de pols. Aan de binnenkant van de gesp staan de coordinaten van het MIH gegraveerd. De kast is 42mm groot en van titanium. Door de korte lugs draagt ie ontzettend prettig.

Het horloge wordt geleverd in de krant van de dag van aankoop. Die had ie helaas niet meer maar ik krijg een nieuwe opgestuurd van de Embassy (de enige plek waar die te koop is).

Ben echt superblij met dit horloge. Long time grail
van mij! Snap dat t niet iedereens smaak is, maar je moet hem in t echt zien om m te gaan waarderen. Beloof dat ik nog eens foto’s bij daglicht maak

55 likes

Proficiat! Tekst luister ik wel als het luisterboek uit is!

7 likes

Heel apart horloge. Nu met het achterligende verhaal zie ik nu wel dat het niet zomaar de eerste de beste minimalistische fashion watch is maar een horlogetechnisch hoogstandje. :ok_hand:

4 likes

Mooi Tom!!!

1 like

Nooit eerder gezien en snap dat je deze graag wil bezitten, errug fraai!

1 like

Nou ik vind m wel tof eigenlijk :ok_hand:

1 like

Inderdaad, met het verhaal erbij en even googlen vindt ik het een bijzonder en ook fraai horloge. Geniet ervan!

1 like

Hoe cool is deze! Ik hou heel erg van simpel 3 wijzers met dan toch iets speciaals eraan,aparte wijzerplaat of wijzers of indicies…ga zo maar door.
De rode bolletjes zijn gaaf, als die onder staat dan zeker PM en bolletje naar boven dan AM?

I.i.g gefeliciteerd met deze grail van jou…en veel plezier ermee! :slight_smile:

1 like

Wauw, erg leuk. Vind hem wel mooi :heart_eyes:
Ook leuk van die chrono minuten wijzer aan de achterkant.

Ennuh, zag ik hem nu net ook op Insta voorbij komen ? Of was jij dat niet ? :blush:

1 like

Net andersom😉. 1 bolletje is AM, 2 is PM

1 like

Klopt ja!

1 like

Ah zo…dan heb je 2 rode bolletjes…cool! Merci!:slight_smile:

1 like

Heel cool

1 like

Mijn beste,

Wat een interessante aanwinst!!
Zeer apart hoor!!
Een horloge met een “ziel”.
Grandioos!!
Ik wens je er dan ook een bezielende tijd mee.:watch:

En voor straks: “Buona Notte” en morgen gezond weer op.:first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face:

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

Heel bijzonder en cool!
Vergeet de foto’s bij daglicht niet!

Bijzonder fraaie klok. Clean en strak ontwerp.
Veel plezier met je grail!

Erg leuk horloge en in zowat alle opzichten; design, verhaal en complicatie!

Veel draagplezier.

Super aanwinst! :+1:mooie combinatie van eenvoud en complicaties, top!

Niet echt mijn smaak, maar een prachtig verhaal en een unieke klok. Veel plezier ermee!

Mooi verhaal, en zoals de Engelsen zeggen:" minder is meer" :innocent: