'Nieuwe' aanwinst: Junghans Prezisa

Ik heb deze Junghans al even in bezit en heb er een aantal keer over gepost in verschillende topics, aangezien het iets is wat niet vaak voorbij komt leek het me leuk het complete verhaal in een eigen topic te plaatsen.

In januari werd dit opvallende horloge met z’n kanariegele wijzerplaat in het blauwe gedeelte aangeboden door @Uhrenliebhaber, die 'm recent uit Duitsland geimporteerd had.

Ik wilde altijd al eens een niet-duikhorloge met een gele wijzerplaat uitproberen en dit was een uitgelezen kans zonder direct op de wachtlijst te gaan voor een gele Oyster Perpetual in ruil voor enkele van mijn organen :grin:

Toen ik het horloge voor het eerst vasthield viel direct op hoe degelijk het aanvoelt. De kast is met 8 mm bijzonder dun, maar voelt erg solide aan. Het saffierglas is mooi helder en de ‘actie’ van de gesigneerde schroefkroon voelt goed. De afwerking van de wijzerplaat met de opgelegde indexen is superstrak.

Het design is niet echt in lijn met de minimalistische stijl waar Junghans vooral om bekend staat. Toch heeft het ontwerp een link met de historie van het merk; de twaalfzijdige bezel lijkt geïnspireerd op de bezel van het J88 pilotenhorloge wat Junghans in de jaren '60 aan de Duitse luchtmacht leverde. De hoekige kast en bezel doen met wat fantasie een beetje Genta-achtig aan, al doet het hele ontwerp me nog het meest denken aan hoe TAG Heuers er tot een paar jaar geleden uitzagen.


Met 38 x 45 mm is het zo ongeveer de perfecte maat voor mijn 17 cm pols.

Naar aanleiding van een post op Instagram kwam ik uiteindelijk in contact met iemand van het social media team van Junghans die om op het digitale archief van het merk wees. Hierin vond ik dat het om een Junghans Prezisa quartz uit 1999 gaat.

Na wat verder onderzoek leerde ik dat er een ESA ETA 955.114 uurwerk ik zou moeten zitten.

Gezien zijn leeftijd ziet de Junghans er nog erg fris uit. Ik vermoed dat het horloge recent NOS verkocht is, of dat het de afgelopen jaren ergens in een lade heeft gelegen zonder dat het gedragen werd.

Helaas merkte ik na een tijdje dat het uurwerk af en toe niet goed liep; soms viel het helemaal stil rond 00.00, andere dagen liep het tot 5 minuten per 24 uur achter.

Ik dacht dat de gemakkelijkste oplossing zou om het originele uurwerk te vervangen door een nieuwe ETA 955.112, maar hier wilde mijn horlogemaker niets van weten. Ik ben blij dat ik geluisterd heb, want nadat het uurwerk gereinigd- en van nieuwe olie voorzien was liep het weer als een zonnetje :slightly_smiling_face:. Voor de zekerheid heb ik ook meteen een nieuwe batterij laten plaatsen en is een druktest uitgevoerd.

Economisch was dit onderhoud gezien de waarde van het horloge misschien niet echt verstandig, maar het voelt goed om dit leuke horloge een tweede leven te gunnen.
Daarnaast ben ik ook blij dat ik zodra het mooi weer wordt met een gerust hart het terras op- en zwembad in kan met mijn zomerse Duitser :sunglasses:.

55 likes

Geel horloge hoor!

2 likes

Heel geel horloge voor je geld ook :sunglasses:

1 like

Onwijs leuk horloge! :+1:t2:

1 like

Wat cool! Mooie zomerse kleur past perfect bij het weer nu. Ook bijzondere kastvorm. Mooi :star_struck:

1 like

Mooi horloge! Ik ben absoluut een liefhebber van Junghans…

1 like

Wat knalt die kleur er toch heerlijk uit zeg! Heel veel plezier met je NA

1 like

Erg leuk horloge zo in die kleur, veel plezier ermee :grinning:

1 like

ook een horloge die je niet elke dag tegen komt
mooi, geniet ervan.

1 like

Cool horloge, mooie foto’s.
Wel wat kosten gemaakt klaarblijkelijk maar toch een positieve bijdrage geleverd aan de wegwerpcultuur.
Zo te zien zeer de moeite waard geweest.

1 like

Wat een heerlijke knaller, erg mooi horloge.
Jij bent al klaar voor de zomer :sunglasses:

1 like

Toffe aanwinst!

1 like

Leuke klok :+1::+1:

1 like

Leuk horloge de plaat maakt hem helemaal :ok_hand:t3:

1 like

Mooie vondst. Ik vind hem gaaf!

1 like

Mooi opgeschreven :grinning: en gefeliciteerd met dit bijzondere horloge.

1 like

proficiat, veel draagplezier!

1 like

Leuk horloge!
En best wel geel.

1 like

Prachtige aanwinst ,heerlijk voor de zomer :sunglasses:

1 like

Mooie Junghans, veel draagplezier toegewenst. :+1:

1 like