Nieuwe aanwinst: Movado Datron 3019PHC (El Primero)

In 1969 bracht het consortium van Zenith/Movado een uurwerk op de markt waarvan men claimde dat het de eerste geintegreerde automatische Chronograaf was. Trots noemde men het uurwerk dan ook de El Primero.

De introductie had niet op een slechter tijdstip kunnen komen. De quartz revolutie stond net op doorbreken, en na verloop van tijd (omstreeks 1980) legde Zenith de productie van dit uurwerk stil. In 1986 startte men weer met de productie, en nu is dit uurwerk het paradepaardje van Zenith. Helaas lijkt het wel of Zenith er ieder jaar weer in slaagt om NOG lelijkere modellen uit te brengen, terwijl de prijs lineair aan het stijgen lijkt te zijn.

In 1969 lijfde Zenith het merk Movado in, om het in 1980 weer te verkopen.

Het is daarom ook niet verwonderlijk dat zowel Zenith als ook Movado in 1969 met hhorloge sop de markt kwam met het El Primero uurwerk. Bij de Movado modellen werd niet de benaming El Primero gebruikt, maar de aanduiding die het project initieel had, de 3019PHC.

De eerste modellen hadden nog 17 jewels, later kwam er een upgrade naar 31 jewels.
In deze advertentie van Movado uit 1969 werd het nieuwe uurwerk in nogal tenenkrommende tekst uitgelegd.

De benaming die Movado eerst gebruikte was de Datachron. Later werd dit gewijzigd in Datron.
Onlangs liep ik tegen een zeer goed exemplaar aan, met dezelfde looks als het model uit de advertentie. (let niet op de stofjes op het glas boven de zwarte sub dials)

Een prachtig horloge met een machtig uurwerk. Een heel betaalbaar alternatief voor de Zenith modellen. De wijzerplaat is off-white en de subdials zijn mooi contrasterend zwart. Typisch voor de Movado modellen is de datum bij 12. (Een typische plek bij de Zenith modellen is de datum op 4)

Het is even schrikken als je het uurwerk aan het oor houdt. Met maar liefst 36.000 halfomwentelingen per uur dendert het uurwerk sekonde na sekonde voort. De chrono sekondenwijzer loopt hierdoor heerlijk soepel, en door dit hoge tikgetal kan het de tijd meten op 1/10 van een sekonde. Verder vindt de datumverzet om exact 12 uur ´s nachts plaats met een krachtige klik. Wat me verder opvalt is dat het uurwerk niet hackt Is dat bij de huidige El Primero´s ook zo?

En het uurwerk is een beauty…
(De foto toont een geleende foto van een 17 jewels model)

Mocht je een El Primero willen, dan kan ik de Movado´s zeer aanbevelen.

Mijn beste,

Van harte gefeliciteerd met dit bijzondere horloge.
Deze Movado Datron 3019PHC (El Primero) heeft niet alleen onderhuids een prachtige, hoogstaande techniek, doch vertegenwoordigd ook een prachtig design. De ronde vormen van de wijzerplaat vloeien mooi in elkaar over. Ook de plaats voor de datumweergave op twaalf uur geeft het geheel een mooi en verzorgt aanzien. Een stukje ‘Haute Horlogerie’.

En bij deze gelegenheid ‘mijn beste‘, maak ik graag gebruik om mijn genoegens kenbaar te maken omtrent het feit dat gij bij vrijwel alle horloge-items zo’n gedegen achtergrond informatie geeft. Ik lees deze educatieve bijdragen altijd met veel plezier.

En voorts natuurlijk veel genot met het koesteren en dragen van dit bijzondere horloge. :wink:

Orologio Signaturis Temporis

mooi horloge en informatief achtergrondverhaal. Wat hoor je nu eigenlijk bij
dit horloge met een tikgetal van 36000? Je zou 10 tikjes per seconde moeten horen?

Prachtig, Hans! (tu)
Fijn dat je ons laat meegenieten van zoveel moois! :slight_smile:

Proficiat, erg mooi!
Veel plezier ermee en bedankt voor het delen!

Gewoon prachtig !!! ::o
Jij weet ook altijd het “nec plus ultra” te vinden, Hans !
Je zou eigenlijk eens een WAV or een MP3 van dat getik moeten maken :wink:
Veel plezier met dit uniek horloge ! Koester het, maar schroom niet om het af en toe te dragen. (tu)

Vreselijk mooi !
Veel (luister) plezier ermee !

groet,
Werner

van harte met je nieuwe aanwinst … erg mooi (tu)

Ik vind het uurwerk en de wijzerplaat heel mooi, de vorm van de kast is niet zo mijn ding maar dat mag de pret niet drukken. Blijft natuurlijk wel een kwaliteitsuurwerkje, maar om nu een chronograaf te kopen om de snelheid van een vlieg op een linieaal te meten is wat dubieus mischien… (punt 5 in de advertentie)

Veel plezier ervan !!

Mooi uurwerk zit erin! Veel plezier ermee.

Mooie chrono Hans (tu)
en wat die vlieg betreft, het personeel bij Movado behoort tot de kleinste werknemers ter wereld,
blijkbaar moeten ze die vliegen goed in de gaten houden :slight_smile:

LOL pracht reclame

Misschien bedoelen ze een vlo. Afgezien daarvan: van harte gefeliciteerd met deze fraaie chrono! Ik vind het een prachtding.

Groeten, Tom Vreeken.

Dit is zuivere klasse !! En een aanwinst die gezien mag worden (tu)

Met Bewonderende Groeten,

Morse.

mooie klok met een indrukwekkend verhaal!! heel veel plezier hiermee!!:slight_smile:

Een fraai horloge, Hans! Het tikgetal van 36.000 is inderdaad erg hoog. Zijn er eigenlijk mechanische uurwerkjes die dit weer overtreffen?

Met vriendelijke groet,
Mark

ziet er geweldig uit, met wederom een mooi verhaal er bij!
Gefeliciteerd!!

Groet Arno.

prachtig in een woord mooi stukje historie veel luister en klok plezier gr hans

echt een prachtig horloge.

veel plezier

Wat een prachtig horloge Hans! Het uurwerk is buitengewoon mooi.
Wat ik zo apart vind is dat ze in de advertentie zeggen dat als je de kroon in de eerste positie uittrekt je de wijzers kunt verzetten en in de tweede stand de datum. Dat is normaal andersom, klopt het wat ze zeggen of hebben ze zich in de tekst vergist?