Nieuwe aanwinst: Nomos Orion 'De Stijl'

Normaal ben ik niet zo van de nieuwe aanwinst topics, maar voor deze wil ik graag een uitzondering maken. Begon een aantal maanden geleden. Merkte dat ik vaak mijn Nomos Metro uit de horlogedoos pakte en behoefte had aan een iets netter horloge tussen al het duiker en chrono geweld.

In eerste instantie de Orion Neomatik gepast. Echt mooi horloge maar toen ie naast de Metro lag, zat er toch wel wat overlap in ondanks de andere kast. Vervolgens gekeken naar de Club Neomatik en de Campus (die laatste wordt overigens mijn volgende :wink:).

Op dat moment hoorde ik dat Ace met een limited Nomos zou komen. Nomos heeft in vroegere jaren erg veel limiteds gemaakt (altijd in zeer kleine oplages), maar de laatste jaren is dit een stuk minder. Wist dat het uitgangspunt de Orion 38 zou zijn. Meer dan dat wist ik niet.

Soort van sneak-preview gehad. Het bleek een limited te zijn geinspireerd op de kunststroming ‘De Stijl’. Die bestond die jaar 100 jaar. Nu is dat een van mijn favoriete stromingen dus de keus was snel gemaakt. Ik was verkocht. Het nummer mocht ik zelf kiezen. Tot mijn verbazing was (ondanks dat ik er vroeg bij was) nummer 100/100 nog beschikbaar. Dit moest m worden!!

Wat vind ik er nu zo gaaf aan? Hetgene wat mij over de streep heeft getrokken, is ook hetgene waar anderen wat minder enthousiast over waren: de plaat met verschillende indexen. Of het nu helemaal conform ‘De Stijl’ is, boeit mij niet. Ik vind het supercool! De gewone Orion is mij net een tikje te klassiek, deze is perfect. De verschillende indexen geven het horloge een twist. Ik hou daar wel van.

Vervolgens begon het wachten. Ondanks dat deze periode kort was (paar maandjes), kon het mij niet snel genoeg gaan. Afgelopen donderdag was het dan zover: de uitreiking in het Mondriaanhuis in Amersfoort.

Na ontvangst met goede happen en drankjes kregen wij een rondleiding door het museum. Er zijn daar geen moderne werken te vinden, maar wel veel vroege werken. Ze hebben echter wel een aantal installaties die door middel van beeld en geluid je door het leven van Piet Mondriaan leiden. Erg gaaf om te zien.

Na de rondleiding was het tijd om wat horloges te passen. Naast de aanwezigheid van twee Nomos medewerkers die zeer nauw bij de totstandkoming van de limited waren betrokken, was ook de hele collectie aanwezig. Zoals Alon van Ace altijd zegt: kijken doe je met je handen. Ik heb dus van alles gepast. Van de Club tot de witgouden Lambda. Erg gaaf allemaal

Toen was het moment van de uitreiking daar. Helaas kon niet iedere koper erbij zijn (en was ieder horloge ook al klaar) maar we waren toch met een leuk groepje. Doosje netjes uitgepakt en omgedaan. Wow! Wat een gaaf horloge. De plaat is in real life nog cooler dan op de foto. Band is nog een beetje stijf maar uit ervaring weet ik dat dit snel beter wordt.

Uiteindelijk nog even nageborreld en met de Nomos mensen gekletst. Er gaan een aantal gave dingen aankomen waaronder een ding waar ik al ongeveer 10 jaar op wacht.

Het was echt een topavond. Aantal bekende gezichten gezien waaronder @Captaingingerbeardd en iemand van DZVL die ik al 9 jaar niet had gezien. Ace had het gewoon goed geregeld, je kunt dat wel aan hen overlaten.

Thuis nog even wat snelle foto’s gemaakt

Dank voor het lezen, hoop dat jullie mijn enthousiasme begrijpen.

83 likes

Gaaf Tom!

Ik heb eventueel nog aanvullende foto’s :wink:

2 likes

Prachtig verhaal en dito horloge. Veel draagplezier

1 like

Hahaha nee dank je :joy:

2 likes

Heel mooi horloge. Lijkt me een leuke ervaring om een horloge op die manier in ontvangst te nemen. Veel plezier gewenst

1 like

Ze hadden trouwens ook een soort wedstrijd georganiseerd waarbij je iets kon winnen. Uiteindelijk was het deze Mondriaan verjaardagstaart :joy:

Toch mooi een Nomos loupe mee gewonnen!

8 likes

Een prachtige aanwinst, gefeliciteerd!

1 like

Gefeliciteerd met de aanwinst!

1 like

Mooie verhaal, en wat een mooie aanwinst.

1 like

Ha cool verhaal, nog gaver horloge.

Ace snapt het wel inderdaad. Ik moet nog even een adreswijziging doorgeven voor het ontvangen van hun jaarlijkse boek… Alleen al daarom zou je er een horloge kopen.

1 like

Heel mooi, veel plezier met je aanwinst!

Ben benieuwd wat er aan zit te komen.
Het lijkt mij heel gaaf als ze met een complicatie komen zoals een Annual Calendar of een Chrono!

2 likes

Prachtig horloge! Gefeliciteerd :thumbsup:

De twist met de Mondriaan streepjes vind ik briljant. Ondanks de strakke vormgeving toch een spannend geheel.

1 like

Gefeliciteerd, Tom.

Vanwege de indexen niet mijn ding. Desalnietteplus gaaf.

1 like

Ik vind de indices juist geweldig. Een briljante hommage aan De Stijl. Natuurlijk moet je geen OCD hebben.

1 like

Leuk verhaal en mooi horloge! ik vind zo’n strak horloge met subtiele afwijkingen erg cool. Kan je naar blijven kijken!

1 like

Mooi verhaal Tom. Leuk dat Nomos met nieuwe dingen gaat komen, centrale seconde uurwerk?

1 like

Mooie aanwinst.

1 like

Mooi verhaal en dito serienr!

1 like

Mooi verhaal, leuk om te lezen en een uniek horloge. Veel plezier ermee!

1 like

Super ervaring, leuk om mee te maken zoiets.
Uiteraard gaat het vooral om de NA, die mag er zeer zeker ook zijn. Prachtig

1 like