Nieuwe Aanwinst: Omega AT8500


Dankzij een ruiling met mijn Omega Seamaster Professional 300 Titanium, ben ik in het bezit gekomen van een ander model van Omega, een model welke al die tijd onder mijn radar doorvloog.
De Aqua Terra modellenreeks had eigenlijk nooit mijn speciale aandacht. ik vond het een altijd een beetje “Vlees noch Vis”.
Dat veranderde toen ik een het nieuwste model eens om probeerde bij een juwelier. De aparte wijzerplaat, het manufacture caliber, en de algehele kwaliteit van het horloge stelden mijn mening belangrijk bij. Ook de prijsstelling (3550 Euro is de huidige adviesprijs in Duitsland) was zeker niet verkeerd voor het gebodene.
Goed, mijn mening was dus bijgesteld, maar ik was nog niet aktief op zoek naar een goedgeprijst tweedehands exemplaar. Bovendien kom je ze tweedehands nog erg weinig tegen. (Dit model is in 2008 te Basel gepresenteerd)

Onlangs stond er te koop op een buitenlands sales forum, en ik mailde de verkoper of hij geinteresseerd was in een ruil met bovengenoemde SMP300 Ti. Het bleek dat de verkoper dezelfde persoon was van wie ik de SMP300 Ti een jaar eerder gekocht had. (mijn geheugen is soms net een zeef)
Enfin, een deal was snel gemaakt, en na wederom een prettige transactie volgens het boekje wisselden de horloges van eigenaar.

Omega heeft (helaas) zijn cijfermatige aanduiding voor horloges flink veranderd. Hierdoor ontstaan aanduidingen van horloges die niet echt lekker klinken. Zeg nu zelf de officiële benaming Omega Seamaster Aqua Terra 23110392102001 is er niet eentje die snel onthoudt. In de volksmond noemen we deze modellenreeks dan ook de AT8500. “AT” voor Aqua Terra, en “8500” voor het gebruikte caliber.

Het uurwerk:

De nieuwe AT8500 is de tweede modellenreeks die gebruik maakt van het manufacture Omega Caliber 8500 (de eerste was de DeVille Hour Vision in 2007). Omega geeft 3 jaar garantie op horloges met dit caliber. Omega is met dit caliber klaar voor de toekomst. Behalve mooi om te zien, lijkt het alsof Omega met dit uurwerk inderdaad een caliber heeft ontworpen die kwalitatief niet onder doet voor de Rolex uurwerken. De 8500 maakt (vanzelfsprekend) gebruik van het co-axiale techniek, een techniek welke zich inmiddels na 11 jaar bewezen heeft. De 8500 heeft een balansbrug, welke zorgt voor meer stabiliteit en bescherming voor de balans, met een betere gang als gevolg. (Het caliber 8501 heeft een gouden balansbrug, maar is het niet zo dat goud zachter is dan staal, en daardoor dus juist minder bescherming en stabiliteit biedt dan de 8500??? De gouden rotor van de 8501 heeft daarentegen wel een bewezen nut, want goud is zwaarder dan metaal)
Wat verder opvalt aan het caliber 8500 is dat Omega gebruik maakt van twee veertonnen, welke samen zorgen voor een ruime gangreserve van 60 uur.
Omdat het oog wat wil, heeft Omega het uurwerk fraai gedecoreerd met de aparte arabesque Côtes de Genève.

Het Chronometre uurwerk presteert in de praktijk ruim binnen de richtlijnen van COSC. Ik heb het horloge inmiddels 7 dagen onafgebroken om mijn pols, en hij loopt in die week totaal op -5 seconden.

Inmiddels heeft Omega dit uurwerk verder ge-upgrade met een balansveer van een silikonen materiaal (Si-14) Helaas heeft deze AT8500 modellenreeks deze upgrade (nog?) niet.

Wat me verder aan dit uurwerk bevalt, is dat de urenwijzer via de kroon met 1-uurs intervallen tegelijk vooruit of achteruit gezet kan worden, terwijl de secondenwijzer gewoon verder loopt. Handig als je veel reist, of bij het verzetten van en naar Zomertijd.

Het horloge:

De “Vlees noch Vis” Aqua Terra heeft zich inmidels in mijn beleving opgewerkt tot miscchien wel het beste Allround horloge die er ooit door welk merk dan ook gemaakt is.
Het horloge is de juiste mengeling van een sportief-, een dress- en sporthorloge. Hij kan gedragen worden bij een pak en bij een spijkerbroek. Met zijn waterdichtheid van 150 meter kun je zonder gevaar zwemmen.

De AT8500 is er voor de heren in twee maten, de 38,5mm en de 41mm versie. De mijne is 38,5mm, en die vind ik het prettigst en het best in balans, maar dat is persoonlijk.

De wijzerplaat is heel bijzonder. De verticale strepen in reliëf verwijzen naar de planken op het dek van een duur jacht.(“Tech”). De wijzerplaat is er in wit-zilverkleur en in een (ook heel fraaie) grijze kleur. Het effect van deze “Tech”- wijzerplaat is heel verrassend en geeft een sprankelend effect in combinatie met de wijzers, indices en opgezet logo.

De Aqua Terra heeft de kenmerkende minutenwijzer met pijlpunt, een designdetail die we vaker tegenkomen bij Omega, en welke ook verwijst naar het verleden van Omega.
De urenwijzer is ook heel kenmerkend. vanaf plaatjes vond ik deze eigenlijk te klein lijken, maar in de praktijk is het precies de juiste lengte, en leest overdag zeer gemakkelijk af.
‘s Nachts is het een ander verhaal. De indices en wijzers zijn allemaal lichtgevend, maar ‘s avonds is de afleesbaarheid desondanks verre van ideaal. je moet echt even geconcentreerd kijken om de tijd af te lezen, ondanks dat de lichtgevende elementen wel allemaal voldoende licht afgeven.

De datum is zichtbaar vanuit een fraai opgezet venstertje, eveneens met een kenmerkende vorm.

De kastvorm is prettig, en van zeer goede kwaliteit. Geborstelde zijkanten en gepolijste bovenkanten (ook de bezel is hooggepolijst) geven het horloge een moderne look, en maken dat het horloge wat groter draagt dan de werkelijke omvang van 38.5mm is.

De (verschroefde) kroon is vrij groot, en heeft een zeer goede grip door diepe kartels rondom. Hierdoor is de kroon gemakkelijk lost te schroeven en is de tijd gemakkelijk in te stellen.

De stalen band:

Omega heeft een nieuwe stalen band. Omega banden vind ik zelf niet de meest prettige banden om te dragen, en dat heeft o.a. te maken met het feit dat het lastig is om zelf de banden in te korten of ruimer te maken. Bovendien hebben de moderne Omega banden geen micro afstellingsmogelijkheden bij de sluiting. Hierdoor komt het vaak voor dat een stalen Omega band net niet lekker zit. Of hij zit net iets te los, of (wat ik nog vervelender vind) ze zitten juist net iets te strak. Je moet zelf maar een beetje pielen met hele of met halve schakels om de band min of meer op de juiste lengte te krijgen. En als je dat zelf gaat doen, dan verbuig je snel een elementje van het ingewikkelde pin-vastzetsysteem tussen de schakels.
Omega heeft eindelijk naar deze veelgehoorde kritiek geluisterd, maar heel effectief zijn de wijzigingen niet.
De band van de AT8500 heeft weliswaar schroeven gekregen om de schakels makkelijker te kunnen verwijderen of tussen te voegen, maar het gebruikte systeem deed mijn wenkbrauwen fronsen. Omega gebruikt minuscule schroefjes en een los stalen pinnetje. Echter, de schroefjes zetten zich niet vast aan het pinnetje. De schroefjes zetten zich alleen vast in het schroefdraadje van de schakel. Mocht er dus een schroefje loskomen en uitvallen, dan valt het pinnetje er ook uit, met als gevolg een losschietend horloge.
verder is er nog steeds geen micro afstellingsmogelijkheid bij de sluiting.
Gevolg is dat ik het horloge draag om een leren band, en niet om de bijbehorende stalen band.

Conclusie:

De AT8500 is misschien wel het beste Allround horloge welke er hedentendage te koop is.
Goed design, prima kwaliteit, een horloge welke zich in elke situatie thuisvoelt.
Het manufacture uurwerk lijkt een schot in de roos te zijn. Bovendien heeft het horloge een interessante prijsstelling.
De Rolex Datejust kan zich echt zorgen gaan maken.

Nadelen zijn er ook. De stalen band had beter gekund, en de afleesbaarheid in het donker is niet optimaal.

Super man!! Begin sommige modellen van Omega steeds mooier te vinden!!

Veel draagplezier, maar dat mag geen probleem zijn…:slight_smile:

Erg mooi. Gefeliciteerd. Compliment voor de foto’s.
Gr,
L.R.

Leuk geschreven stuk Hans.
Mooi horloge ook, die Aqua Terra’s blijven mooi en zeker met dit soort foto’s erbij.
Gefeliciteerd met deze omruiling :slight_smile:

Leuke review van een prachtig horloge!

Door dit soort horloges weet ik waarom ik zo weg ben van klokjes. Wat een mooie Omega. Het lijnenspel is werkelijk prachtig. Fenomenaal. Mooie zorgvuldige review.

Dit is weer eens een Nivelacuso ++ presentatie! (tu)

Van harte gefeliciteerd met de aanwinst!

hans cp

slik zoooooooooooo mooi is die

als je ze zo presenteert… pff mooi hoor!

Wat een prachtige klok!!(tu)(tu) En ook een prima review!
Uit jouw verhaal blijkt duidelijk de ambitie van Omega om naar het duurdere segment te bewegen. Jammer van de band, maar met een mooie leren band evengoed een klasse horloge.

groeten van
Stef

Hoi,

Prachtige presentatie in stijl.
Het probleem met de stalen band zie ik niet zo. Tenslotte zit je met een leren band ook met de gatsafstand, die ook maar net moet uitkomen. Met de hele en halve schakels van de stalen band kan je een prachtige afstelling vinden. Het afstellen is éénmalig, daarna is het klaar.

Mocht je bang zijn dat een schroefje weer loskomt, kan je ze altijd met een klein beetje blauwe loctite vastzetten. Origineel zal er mogelijk ook loctite tussen zitten. Ik heb horloges (ML Milestone), waar het gebruikt was.

Prachtige Omega!

Groet,

Nico.

Wat een mooi horloge zeg! en ook een heel leuke review om te lezen en met goede foto’s. Gefeliciteerd met deze mooie aanwinst! Ik vindt die leren band trouwens veel mooier dan de stalen.

Heel mooi verhaal, en dit verhaal maakt dit mooie horloge haast nog interessanter, van mij mag je vaker een horloge kopen en beschrijven :D, gefeliciteerd en veel plezier met je horloge?

Als eerste gefeliciteerd met je fantastisch mooie omega!

En die lederen band heb ik volgens mij ook de hirsch rivetta
erg goede band overigens.

Veel draagplezier maar dat gaat wel lukken denk ik.

Vriendelijke groeten.

N.Visser.

Een heel mooi horloge, die door de leren band helemaal afgemaakt wordt.
De strepen in het leer en het stiksel geven nog meer een bootgevoel (tu)

Gefeliciteerd.
Heel mooi tijdloos horloge.

gefeliciteerd ! leuke review ook ! daar zitten we zeker op te wachten !

Strak horloge :wink:

Leuke review van een mooi horloge! Bedankt!

Vind je dit nu nog steeds? Ik vind de AT’s namelijk een zwaar onderschatte, maar erg mooie lijn (daarom heb ik er ook een). Ik denk ook dat ze een beetje onhandig gepositioneerd zijn door Omega door ze onder het kopje “Seamaster” te hangen (net als de Railmasters). Aqua Terra, de naam zegt het al… Te Land, Ter Zee… :smiley:

Overigens vind ik de nieuwe AT-chrono’s erg lelijk.

Heel fijn review en mooie foto´s van een prachtig klokje(tu)