Nieuwe aanwinst: Omega Chronometre OT 2367 Ofwel… Zo mooi kan een wijzerplaat zijn

In 1939 kwam Omega met het caliber 30mm 15P (ook wel 30 T1 genoemd) op de markt. Dit no-nonsense uurwerk bleek zo succesvol dat het vele tientallen jaren als basis zou dienen voor talloze modellen. Het uurwerk was zeer robuust, was zeer precies te reguleren, en makkelijk te servicen. Omega gebruikte dit uurwerk o.a voor de militaire modellen. Oorspronkelijk had een uurwerk een kleine sekonde bij de 6, maar al heel snel (ook 1939) kwam er een verbeterde versie, en een versie met centrale sekonde (caliber 30 T2 SC).

Dit uurwerk kwam op de markt in een tijd waar horlogefabrikanten elkaar de loef probeerden af te steken met de precisie van hun uurwerken. De nauwkeurigheid van een horloge was een van de belangrijkste marketing instumenten richting de consument. Vooral Zenith gebruikte de prijzen die het behaald had tijdens chronometriewedstrijden als reklameuitingen in met name Frankrijk.
Bij verschillende observatoria (sterrenwachten) werden wedstrijden gehouden om te bepalen welk horloge het meest nauwkeurig was. Zeer bekend zijn de observatoria in Geneve, Neuchatel en Teddington. (Omega zou later voor haar Constellation lijn een afbeelding van een sterrenwacht als symbool gebruiken)

Wat Omega dwars zat was de schreeuwerige reklame die Rolex gebruikte. Omega klaagde Rolex zelfs aan en eiste dat Rolex zijn beweringen dat het wereldrecordhouder qua nauwkeurigheid was, waar moest maken. Deze strijd tussen Omega en Rolex werd pas na 10 jaar bijgelegd, door rechtspraak die het begrip wereldrekord afschafte, en het begrip observatoriumrekord introduceerde. Nog altijd is er sprake van een gezonde rivaliteit tussen Omega en Rolex (En soms ook tussen de dragers van Omega en Rolex horloges)

Het kaliber 30mm scoorde altijd bijzonder goed bij de observatoria. Regelmatig scoorden deze uurwerken uitmuntende resultaten. Deze goede resultaten stimuleerde Omega om van het 30mm kaliber een speciale de-Luxe versie te gaan maken.

De calibers 30 T2 RG (kleine sekonde bij de 6) en 30 T2 RG SC (centrale sekonde) werden ontwikkeld. Elk van deze horloges kwam met een officieel Chronometer attest, en was leverbaar in staal, bi-colour, 14K goud, of 18K goud. Verder waren er verschillende wijzerplaat varianten.


(foto: bron: Anton Kreuzer Omega-Uhren)


(foto: bron: Anton Kreuzer Omega-Uhren)

De mooiste wijzerplaat variant vind ik zelf het type dat ook wel word aangeduid als scientific-dial. Met de zilveren urenbaan met opgelegde indices, de gedetailleerde minuten/sekonden aanduidingen, en gouden slanke wijzers. Dit type wijzerplaat kwan zowel met als ook zonder een haarlijn kruis.

Tijdens de recente Omegamania veiling werden twee van deze Chronometres geveild. Lotnummer 96 en 97.
Lot 96 was een stalen CK 2367 en lot 97 was een 14K gouden OT 2367

Mijn exemplaar is een 18K rose-gouden chronometre met referentie OT 2367, en met de prachtige scientific wijzerplaat met haarkruis.
Het uurwerknummer is 9737965
Het kastnummer is 10614549

Dit uurwerk is misschien wel het mooiste en beste wat Omega in de eerste 100 jaar van haar bestaan heeft voortgebracht.

t.o.v. het basismodel is de 30 T2 RG SC grondig aangepast.

  • Een geschroefde bi-metalen compensatie balans
  • Dit is het eerste rose-vergulde Omega uurwerk
  • Geblauwde stalen breguet balans veer
  • Speciale Micrometer Regulator
  • Verder zijn alle onderdelen veel fraaier afgewerkt. Zo werden alle bruggen afgeschuind, en de tanden en de spaken van de raderen zijn van perfecte kwaliteit. Verder zijn er onderdelen gepolijst

Deze horloges zijn overigens de eerste met de aanduiding Chronometre op de wijzerplaat.

In 1949 schakelde Omega over op een nummering van haar calibers .Het 30mm uurwerk zou verder als basis gaan dienen voor de caliber nummers 26x en 28x.

In 1994 bracht Omega een hommage van referentie OT 2367 op de markt om het 100-jarig jubileum van het eerste Omega polshorloge te vieren. Helaas had dit horloge geen 30 T2 RG (SC) uurwerk, maar slechts een caliber 269.
Een goed en uitgebreid vergelijk tussen deze uurwerken is te lezen op de site van SteveG. http://ninanet.net/watches/others09/Mediums/momega1894.html

Rest mij nog enkele foto´s van mijn exemplaar te tonen.

Groeten Hans Mennink

dit is gewoon echt prachtig en wat een leuk verslag om te lezen.
gefeliciteerd ermee !

Prachtig!!
Leuk verhaal en ’ beeldmateriaal’
Geniet ervan…

Mooi horloge, prachtig verhaal, schitterende presentatie!
Veel plezier met de nieuwe aanwinst.
(ik zou zo’n horloge niet eens open durven te maken)

Groeten, Tom V.

erg mooi … (tu)

Mooie vertelling,
Omega (tu)

::o Vreselijk…MOOI ! :slight_smile:

Groet,
Werner

Mijn beste,

Wat een grandioos artikel, wat een interessante informatie, en wat een prachtig horloge.
Van harte, en veel plezier ermee (tu)

Orologio Signaturis Temporis

Prachtig klassiek horloge (tu) Hans.
Als ik de opbrengsten zie tijdens de Omegamania veiling,
had jouw exemplaar zo’n 6000 ++ euro opgebracht in 18k rosé goud :slight_smile:
het geveilde exemplaar van 5700 euro is vlgs mijn info ook 18k goud, maar dan in geelgoud.

@anon45416343NA, klopt… Lot 97 van Omegamania was een 18K geelgouden versie, niet een 14K gouden versie zoals ik schreef. ( verkocht voor 10620 CHF inklusief kopers premie)

Leuk detail: Dit horloge heb ik gekocht op de beursvloer van Omegamania te Basel. Ik wist in Nederland een exemplaar te koop staan, en heb tijdens het bieden op lotnummer 97 telefonisch kontakt gezocht met de verkoper, en ter plekke gekocht.

gr,
Hans Mennink

Donders wat een mooie Omega!!!

Prachtig Hans!
Heel erg mooi die indexen, waar ik zelf ook zeer van gecharmeerd ben zijn de bolletjes tussendoor (eigenlijk ook indexen), zoals ook op mijn Union Soleure, die maken het helemaal af. Wat ook erg mooi is is het contrast tussen de blauwe seconde en de rest van het horloge. Van harte met deze aanwinst!

Hans,

Heel gaaf jouw artikel. Voor een beginnend verzamelaar is dit echt heel leuk om te lezen.
En voor een ondernemer is het helemaal leuk om te horen hoe je eraan bent gekomen. Super handelsgeest !!

Bas

Gefeliciteerd, erg mooi.

Klasse ! En een prachtverhaal !
Ik hou ervan als mensen nét dat ietsje meer weten over hun horloge. (tu)

Wear it in good health, Hans ! ( Je gaat het toch dragen hé !!! ??? )

Hans, dit is een bloem van een horloge.
En die wijzerplaat , mooooooi.
Dit zijn nou echte waardevaste items.

Pracht ding, vooral ook die geblauwde secondenwijzer vind ik mooi staan.

Heeft dat haarkruis dan nog een functie of is het alleen maar voor de ‘mooi’ dat het er op zit ??

Dat maakt het hele verhaal nog spannender Hans :slight_smile:
Heb je er nog meer op deze manier gekocht ?
je bent zo te horen een echte horloge trader ,

groet André

Geen woorden… Adembenemend mooi!

hans

Schitterend!!! (tu)