De Omega Speedmaster Mark II werd in 1969 geïntroduceerd als een modernere variant van de originele Speedmaster Professional. In plaats van de klassieke ronde kast kreeg de Mark II een gestroomlijnde tonneau-vormige kast, ontworpen voor meer bescherming en een hedendaagse uitstraling. Ondanks dat hij technisch vrijwel identiek is aan de Moonwatch (met het handopwindkaliber 861), werd dit model nooit door NASA gebruikt voor ruimtevluchten.
Onlangs heb ik dit prachtige exemplaar overgenomen van een forumlid (dankjewel Gerard). Het horloge verkeert in uitzonderlijk goede staat, zeker in vergelijking met veel andere Mark II’s die je tegenwoordig tegenkomt, waarvan de meeste helaas gepolijst zijn en hun originele lijnen zijn kwijtgeraakt.
Dit exemplaar heeft nog zijn originele zonburst finish, die prachtig speelt met het licht, én tritium uurmarkeringen die verrassend genoeg nog subtiel oplichten in het donker, een zeldzaamheid voor een horloge van deze leeftijd.
Een echte vintage klassieker, met karakter en historie, die nog volledig trouw is aan zijn oorspronkelijke ontwerp. Blij dat ik deze aan mijn collectie heb kunnen toevoegen!