Vandaag heb ik het horloge ontvangen. Het ziet er ronduit prachtig uit, maar ik vrees dat er toch één en ander aan schort:
De Power Reserve naald blijft hardnekkig staan op “40”. Daarop stond ze toen ik het horloge uitpakte en zelfs na een dertigtal keer draaien aan de kroon en even heen en weer schudden zodat de rotor draait blijft de naald onbeweeglijk.
Als ik het horloge zachtjes (!) op en neer schudt, rammelt er iets. Ik denk de rotor, maar mijn kennis reikt niet ver genoeg om dat met zekerheid te zeggen.
Het horloge loopt (voor zover ik op deze korte tijd kan merken ook correct), maar is al enkele keren stilgevallen (na het opwinden hierboven beschreven).
Enkele vraagjes aan de China/Parnis/Sea-Gull movement-kenners op dit forum:
Is het normaal dat het horloge luidruchtiger is dan bijv een japanse automaat ? Of wijst dit toch op een defect ? Wellicht heeft het doorzichtige deksel aan de achterkant er iets mee te maken (minder geluidsisolerend dan staal ?) ?
Heb ik het horloge wellicht onvoldoende opgewonden ?
Kortom, moet ik het horloge stante pede terugsturen naar Hong Kong of maak ik me onterecht zorgen ?
Ik had me er echt al op verheugd dat ik binnenkort ook kon toetreden tot het selecte gild der Parnis aficionado’s…
Hmm, dat klinkt niet echt hoopgevend voor het geval dat het echt kapot zou zijn.
Weet jij hoeveel keer je aan de kroon moet draaien voor het horloge volledig is opgewonden ? Moet de PR eigenlijk bewegen tijdens het winden zelf ?
Heb nog wat bijgewonden en ondertussen loopt het al even door. De PR blijft echter staan. Ik zal wel zien wat het geworden is morgenvroeg.
Tussen (), ik kan het niet met argumenten staven, maar het zou me niets verbazen als de verschillende Parnis verkopers op eBay op de één of andere manier aan elkaar “gerelateerd” zouden zijn. Buikgevoel,ahw.
Oeps, ik heb afgelopen vrijdag ook een parnis besteld bij xiaosong12580. Tot nu toe heb ik nog geen reactie ontvangen van de betreffende verkoper. Marc, hoe ging dat bij jouw? Kreeg je meteen reactie? Hoe lang duurde bij jouw het afleveren?
Hopen dat het voor mij dan ook geen DOA wordt laat staan dat ik iets binnen krijg.
Volgens mij scheelt de “lawaaierigheid” per model. Ik heb er één die duidelijk luidruchtiger is dan een ander. Mijn advies bij dit soort horloges is, bij “start problemen” gewoon een paar dagen dragen. Kijken hoe hij dan loopt. Wel is het verstandig redelijk snel de verkoper op de hoogte te stellen als je problemen hebt. Wacht even met feedback geven, dit is belangrijk voor hen.
ik dacht altijd dat Marina Militare een redelijk “echt” merk was.
Maar nu zie ik op die website dat dat ook gewoon een Chinees goedkoopje is in de categorie Alpha, Parnis etc.
Chinese horloges zijn niet per definitie “sleccht” ( 15 seconden per week kan je toch niet slecht noemen ? ), maar er is gewoon geen eindcontrole op imho.
Ik heb ook zo’n DOA. Beetje jammer is dat, het was er één met powerreserve waarvoor ik bij elkaar toch 85 Euro heb betaald. Terugsturen is vaak geen optie vanwege de kosten.
Tussen (), ik kan het niet met argumenten staven,
maar het zou me niets verbazen als de
verschillende Parnis verkopers op eBay op de één
of andere manier aan elkaar “gerelateerd” zouden
zijn. Buikgevoel,ahw.
GBW
Ik weet het wel zeker kreeg vorige week 2 parnissen aan 1tje besteld bij Parnistime
en 1tje van Attract-watch beide in het zelfde pakketje met zelfde afzender.
@ MartinB: ik denk dat je gelijk hebt. Ik heb het horloge eerst twee dagen gedragen en hij begon steeds beter te lopen (minder vaak stil te vallen).
Het viel me wel op dat hij steeds bleef stilstaan op 1 na 7 !
Het eigenaardige is dat met de kroon in de uitgetrokken stand dat ook de wijzerpositie was waar de kroon het stroefste draaide. Ik heb dan een minuut of 10 de wijzers (dmv de kroon !) heen en weer gedraaid over de stroeve zone heen en: hey presto, hij loopt sinds gisterenavond zes uur tot nu zonder één keer stil te vallen.
Ik hoop alleen dat het uurwerk nu niet vol losse braampjes ligt…
Deze horloges kunnen een geforceerde “rodage” (zoals we in Vlaanderen zeggen) dus best gebruiken ! (Wellicht ook een tip voor andere eigenaars van (schijn-) dode Parnissen)
Goed dat hij beter loopt!
Het probleem met dit soort horloges is vaak niet het uurwerk zelf, maar de omstandigheden waaronder ze in de kast gezet worden. De onderdelen worden ingekocht en in een halletje ergens geassembleerd. De kans dat er rommel bij inkomt is dus groter bij deze goedkope merken. En zo’n troepje dat net op de verkeerde plaats in het uurwerk zit, levert de vreemdste problemen op.
Maar goed, daarom betaal je ook €50 inplaats van €500
Gisteren lag een papiertje van TNT in de bus, ze waren langs geweest met een pakketje. Vanavond na het werk even langs de lokale super-post-markt-kantoor om de Parnis op te halen.
Ik ben benieuwd.
Net terug van het postkantoor met de Parnis. Eerst indruk…zo dat is helemaal niet verkeerd. Ziet er netjes uit, alleen de band is nogal stug, ik zou er ook liever een blauwe op hebben. Maar dat kan altijd nog, eerst maar eens die zwart band indragen.
Ik heb het horloge opgewonden en de powerreserve ging netjes richting de 40. Ook bij mij ging het opwinden wat stroef. Vervolgens de kroon uitgetrokken en de wijzers goed gezet.
Om de pols gedaan en dan nog maar eens bekijken. Hee…wat is dat nu. De secondenwijzer blijft stilstaan. Oh… nu gaat hij weer verder…nu weer stil…hij schiet vooruit!!! Wa’s da nou??? Een secondenwijzer met ADHD?? Nu weer stil…en…weeeeer…ja, je kunt het…gaan. Dit doet hij voornamelijk in vertikale stand.
Was dat bij jullie ook zo? De uren en minutenwijzers blijven overigens wel gewoon lopen.
Even maar hetzelfde devies volgen. Twee dagen dragen en kijken wat ie doet en even wachten met feedback geven.
Het ziektebeeld was bij mij niet helemaal hetzelfde. Wanneer de secondewijzer halt hield, was heel het mechaniekje solidair. Dat kon ik mooi observeren door de doorzichtige achterkant.