Nieuwe aanwinst Pontiac hydraulica 20

Prachtig die Pontiac. Ben wel benieuwd wat er dan aan de wijzerplaat is opgemaakt. Ziet er straks uit.

WOW… Prachtig gelukt zeg :ok_hand:

Heel mooi resultaat! En een prachtig horloge!:ok_hand::slightly_smiling_face:

Enkele foto’s die ik toegezonden kreeg van Raymond (atelier Meeus)

Sommigen zullen het misschien niet perfect vinden maar ik ben er uiterst tevreden mee.
Bedankt voor jullie reacties :clap::clap:

3 likes

Mooi staaltje vakmanschap :ok_hand:

Geniet van je oudje :wink:

Her lakwerk ziet er netjes uit, maar wat ik totaal niet begrijp is dat ze de lume zwart gemaakt hebben. :thinking:

Er is geen nieuwe lume volgens mij :slight_smile:

Op deze foto zit het er nog niet op, maar op de foto van gisteren volgens mij wel.

Ja inderdaad… vreemd :slight_smile:

Ik begrijp ook de GMT bezel niet, heeft toch niets met deze duiker te maken?

Al bij al moet de TS blij zijn hĆ©, dus prima, maar de toestand zoals gevonden op de rommelmarkt indertijd is voor verzamelaars als ikzelf natuurlijk veel begeerlijker…

1 like

Nee die snap ik ook niet helemaal, kom je meestal tegen op 24 uurs horloges.

Maar inderdaad, gewoon van genieten en lekker dragen.

Naar ik heb begrepen gaf de lume heel wat problemen omdat deze moet aangemaakt worden met een solvent. Solvent op de lak , ook al is minimaal, geeft dus reactie.
De lume is aangebracht onder poedervorm met UV lijm. In het donker glimt dit prachtig :wink:
De GMT bezel kan ik ook niet verklaren. Ik zag nog maar 1 gelijkaardig exemplaar op een site in Australiƫ dan nog :grin:.
Volgens mijn schoonmoeder zou het een speciale uitgave geweest zijn maar ze kan zich niet herinneren voor welke gelegenheid. Wel dat het destijds een vrij duur horloge was toch naar de normen van gewone werklui.:grinning:
Op de officiƫle site van Pontiac (bypontiac.nl) staat ook nog een mooi exemplaar met bijhorend prijskaartje.

1 like

Hier de mijne met ref nr 85002 en blauwe wijzerplaat.


Inderdaad, ik moet het glas een keer laten polijsten.

En mbt

Dat zijn jongens, die enkele jaren geleden het merk gekocht hebben en nu ergens horloges laten maken met het merk erop en nog wat oude echte Pontiac horloges opkopen en duur doorverkopen.
De prijs die ze voor het horloge vragen, dat jij laat zien (en dat ze eerst nog moeten vinden) vind ik tamelijk fantasievol.

Oh en @septentrio en @wbcoupe zoek maar eens naar supercompressor en worldtime, dan vind je exemplaren van o.a. Technos, Bulova en nog wat andere merken en zelfs een Tissot.

@ Maurits : nu ben ik verbaasd om voor de tweede maal dit uurwerk met GMT bezel te zien. :grinning:
De blauwe wijzerplaat staat ook zeer mooi :wink:
Heeft dit uurwerk enige persoonlijke geschiedenis of is het een aankoop?

En ja, een gepolijst glas zou dit fantastisch uurwerk alle eer aan doen :yum::sunglasses:

Ik heb het een tijdje geleden gekocht. Gewoon omdat het past in de collectie.
Heeft jouw exemplaar hetzelfde ref. nr. ?

Nu er nog zo’n worldtimer is opgedoken ga ik er vanuit dat het gewoon een hele kleine (proef) serie is geweest. Ik heb zelf een Pontiac Mono Rattrapante, met een verchroomde kast, daar heb ik nog nooit een ander exemplaar van gezien. Ik heb wel eens begrepen dat Pontiac bij een fabrikant dan een tiental horloges kocht om te zien of ze bevielen om daarna een grotere batch te kopen.

1 like

Bij de Mono Rattrapante sluit ik niet uit, dat ze bij een collega fabrikant een kleine serie ingekocht hebben.
Aangezien ze een redelijk goede klant van Piquerez waren, neem ik eerder aan dat ze in het geval van deze Worldtimer gewoon een klein aantal kasten ingekocht hebben. Wijzerplaten in kleine hoeveelheden waren destijds ook geen probleem en kronen ook niet (Pontiac mocht al vroeg zijn eigen Compressor kronen gebruiken.)
Als @gerritwees het nummer van zijn exemplaar verraad, weten we weer iets meer.

De mono Rattrapante heb ik ook maar dan in vergulde kast, mijn kast is veel later dan die van HorloG dus ze hebben blijkbaar af en toe wat van die horloges op de markt gebracht.

De Hydraulica 20 met een GMT bezel kende ik nog niet.

@Maurits : er staat helemaal geen nummer op, het spijt me :frowning:

Wat info aangaande de nummering :wink:

NUMMERING
De eerste modellen van Pontiac hadden geen nummer op de buitenkant staan.
Al snel komen er de achterkant van de horloges twee nummers te staan. Een model
nummer en een serie nummer.
Pas vanaf halverwege de jaren vijftig van de vorige eeuw ontstond onderstaande
nummering
Het serienummer was bi
j Pontiac een doorlopend nummer. Als er 100 horloges van
een bepaald model gemaakt werden kregen die de nummers xxxxx00 tot xxxxx99.
Via het serie nummer is dus geen productie datum te bepalen.
Serie nummer is ook
niet altijd aanwezig.
Bij Pontiac stond het modelnummer altijd op de bodem van de kast, bij de
zakhorloges op de binnenkant. Waarschijnlijk hebben ze voor de model nummers
twee systemen gehanteerd. Het latere modelnummer bestaat uit 5 nummers en is
een code voor o.a. het metaal, de kalibergroot te en waterdichtheid.
Een model nummer, bijvoorbeeld 84902 (in dit geval een Simpatico)heeft de
volgende betekenis
84 staat voor stalen kast en handopwinding 902 is een volgnummer, maar niet
chronologisch.
Het eerste getal heeft de volgende betekenis:
1 verguld en verchroomd (onedel) metaal dameshorloge
2 verchroomd en verguld (onedel) metaal of bronzen herenhorloge
4 staal gecombineerd met goud
6 goud
8 roest vrij staal
De oneven nummers zijn steeds de dames horloges, de even modellen zijn voor de heren.
Dan kwam een cijfer voor de maat van het kaliber.
Bijv. 22 was 10,5 ligne, 24 was 11,5 ligne.
Het derde cijfer kon een indicatie voor waterdicht of een speciale functie zijn maar
meestal waren de laatste drie getallen de volgnummers van het modelnummer.

(bron https://home.kpn.nl/mc.boon.1/overig/PONTIAC.pdf )

ohh, nog even vermelden, zie dit pas onderaan de pdf :slight_smile:

:clap::clap::clap: