Nieuwe aanwinst Pontiac hydraulica 20

Pracht Pontiac.

Hallo allen,

Ik ben nieuw hier :slight_smile: en Belg :wink:
Ik vond dit topic op het internet en het trok mijn interesse.
Bij het overlijden van mijn schoonvader vonden we deze Pontiac Hydraulica 20.

Zoals je kan merken is de wijzerplaat aangetast.
Heeft er iemand raad voor restauratie? Bij Pontiac zelf, aangezien ze niet langer over de mal beschikken, rekenen ze en herstel kost van 420ā‚¬. Het horloge heeft een volledige servicebeurt achter de rug en loopt als een treintje :smile:
Iemand goede ervaringen voor herstel? Of soms iemand die een wijzerplaat op overschot heeft?
Alvast bedankt voor de reactie.

2 likes

Zoveel maand later maar wel de moeite om te posten.
Wijzerplaat werd opnieuw opgemaakt door Atelier Meeus uit Antwerpen :sunglasses:
Uiterst behulpzaam, zeer geduldig en altijd paraat met raad en daad.

Ben zeer tevreden dat ik deze ā€˜beautyā€™ terug aan de pols heb.

9 likes

Prachtig die Pontiac. Ben wel benieuwd wat er dan aan de wijzerplaat is opgemaakt. Ziet er straks uit.

WOWā€¦ Prachtig gelukt zeg :ok_hand:

Heel mooi resultaat! En een prachtig horloge!:ok_hand::slightly_smiling_face:

Enkele fotoā€™s die ik toegezonden kreeg van Raymond (atelier Meeus)

Sommigen zullen het misschien niet perfect vinden maar ik ben er uiterst tevreden mee.
Bedankt voor jullie reacties :clap::clap:

3 likes

Mooi staaltje vakmanschap :ok_hand:

Geniet van je oudje :wink:

Her lakwerk ziet er netjes uit, maar wat ik totaal niet begrijp is dat ze de lume zwart gemaakt hebben. :thinking:

Er is geen nieuwe lume volgens mij :slight_smile:

Op deze foto zit het er nog niet op, maar op de foto van gisteren volgens mij wel.

Ja inderdaadā€¦ vreemd :slight_smile:

Ik begrijp ook de GMT bezel niet, heeft toch niets met deze duiker te maken?

Al bij al moet de TS blij zijn hĆ©, dus prima, maar de toestand zoals gevonden op de rommelmarkt indertijd is voor verzamelaars als ikzelf natuurlijk veel begeerlijkerā€¦

1 like

Nee die snap ik ook niet helemaal, kom je meestal tegen op 24 uurs horloges.

Maar inderdaad, gewoon van genieten en lekker dragen.

Naar ik heb begrepen gaf de lume heel wat problemen omdat deze moet aangemaakt worden met een solvent. Solvent op de lak , ook al is minimaal, geeft dus reactie.
De lume is aangebracht onder poedervorm met UV lijm. In het donker glimt dit prachtig :wink:
De GMT bezel kan ik ook niet verklaren. Ik zag nog maar 1 gelijkaardig exemplaar op een site in Australiƫ dan nog :grin:.
Volgens mijn schoonmoeder zou het een speciale uitgave geweest zijn maar ze kan zich niet herinneren voor welke gelegenheid. Wel dat het destijds een vrij duur horloge was toch naar de normen van gewone werklui.:grinning:
Op de officiƫle site van Pontiac (bypontiac.nl) staat ook nog een mooi exemplaar met bijhorend prijskaartje.

1 like

Hier de mijne met ref nr 85002 en blauwe wijzerplaat.


Inderdaad, ik moet het glas een keer laten polijsten.

En mbt

Dat zijn jongens, die enkele jaren geleden het merk gekocht hebben en nu ergens horloges laten maken met het merk erop en nog wat oude echte Pontiac horloges opkopen en duur doorverkopen.
De prijs die ze voor het horloge vragen, dat jij laat zien (en dat ze eerst nog moeten vinden) vind ik tamelijk fantasievol.

Oh en @septentrio en @wbcoupe zoek maar eens naar supercompressor en worldtime, dan vind je exemplaren van o.a. Technos, Bulova en nog wat andere merken en zelfs een Tissot.

@ Maurits : nu ben ik verbaasd om voor de tweede maal dit uurwerk met GMT bezel te zien. :grinning:
De blauwe wijzerplaat staat ook zeer mooi :wink:
Heeft dit uurwerk enige persoonlijke geschiedenis of is het een aankoop?

En ja, een gepolijst glas zou dit fantastisch uurwerk alle eer aan doen :yum::sunglasses:

Ik heb het een tijdje geleden gekocht. Gewoon omdat het past in de collectie.
Heeft jouw exemplaar hetzelfde ref. nr. ?

Nu er nog zoā€™n worldtimer is opgedoken ga ik er vanuit dat het gewoon een hele kleine (proef) serie is geweest. Ik heb zelf een Pontiac Mono Rattrapante, met een verchroomde kast, daar heb ik nog nooit een ander exemplaar van gezien. Ik heb wel eens begrepen dat Pontiac bij een fabrikant dan een tiental horloges kocht om te zien of ze bevielen om daarna een grotere batch te kopen.

1 like

Bij de Mono Rattrapante sluit ik niet uit, dat ze bij een collega fabrikant een kleine serie ingekocht hebben.
Aangezien ze een redelijk goede klant van Piquerez waren, neem ik eerder aan dat ze in het geval van deze Worldtimer gewoon een klein aantal kasten ingekocht hebben. Wijzerplaten in kleine hoeveelheden waren destijds ook geen probleem en kronen ook niet (Pontiac mocht al vroeg zijn eigen Compressor kronen gebruiken.)
Als @gerritwees het nummer van zijn exemplaar verraad, weten we weer iets meer.