Nieuwe aanwinst: Sandwich Speedy

Ik denk een welbekende hier, de Omega Speedmaster Professional

Een klok waar ik al jaren een haat/liefde verhouding mee heb. Iconisch, stijlvol en een mooi formaat. Maar aan de andere kant ook minder praktisch zonder datum, geen automaat, geen saffier, slechts spatwaterdicht, dikker dan ik mooi vond (!), had ook geen tik voor chrono’s en de metalen band valt niet zoals ik zou willen (om mijn pols kijk ik geregeld aan tegen de zijkant van de schakels bij de aanzet).

Maar het bleef spoken. Door mooie plaatjes, toch er af en toe wat over lezen, en die posts van jullie helpen ook niet echt om em uit m’n hoofd te houden :+
Behalve dat smaken verschillen heb ik intussen ook geleerd dat smaken veranderen. Dikke klok? Niet vergeleken met een Breitling Emergency. Gebold plexi is toch best sexy. Heb geen datum nodig op een klok die ik af en toe casual draag en bovendien heb je tegenwoordig overal je smartphone mee. Een automaat vind ik vooral handig bij een daily beater, anders kan ik em net zo goed eventjes opwinden en een dagje dragen. En stiekem zien chrono’s er ook best leuk uit. Op top staat nog steeds wel de duikerslook, maar ik zeg geen nee meer tegen een chrono.

En Omega zit natuurlijk ook niet stil. Met 50m waterdicht hoef je niet meer te vrezen voor een plons in het water, en gebold saffier eigenlijk ook heeeeel gaaf en vooral stukken krasbestendiger. (Ik heb de laatste tijd steeds meer waardering gekregen hoe ze mooie saffiervormen weten te maken, zoals op de Speedmaster, maar ook op 't strakke vierkante saffier op de Monaco Calibre 12.)
En wat hier misschien door sommigen minder gewaardeerd en daardoor minder gezien wordt, is een blik op het uurwerk. Middels een saffierglazen achterzijde. Zo een mooi uurwerkje verberg je toch niet achter een stalendeksel? Sinds ik een keer het intrigeerde uurwerk van een mechanische chrono had gezien op de Speedmaster was ik verkocht.

En in dit geval vind ik het ook fijn dat 't geen automaat is, waar een rotor het merendeel bedekt van al dat moois.

Dus de tijd was er gewoon rijp voor. Voorheen ook nog gekeken naar diverse modellen, zoals bijvoorbeeld met calendar

of met maanfase

, maar ik vind uiteindelijk ook dat een Speedy op een Speedy moet lijken.

Enfin, ik had er geen haast mee, dus rustig een hengeltje uitgeworpen en gedacht dat het net als de SMP en Alpha wel maanden zal duren voor de match er zou zijn.
Maar wat denk je, amper een maandje later plotseling een hit! Precies het model wat ik zocht: een Sandwich Speedy. Want er zijn meerdere met exhibition casebacks, maar ik vind saffier op voor- en achterzijde toch wel prettig tegen krassen. Bovendien vind ik het uuwerk met z’n geheel rhodium bwerkte uurwerk ook veel meer een contemporary look hebben, waar ik de laatste tijd heb gemerkt dat mijn voorkeur daar toch voor gaat. (Dat blijkt o.a. uit de voorkeur voor een Dweller zonder tritium patina, maar spierwitte Luminova.)

Dus even afspraakje gemaakt om em te bekijken. Onder het genot van een bakkie en wat andere leuke klokjes even gezellig geklets. En natuurlijk de Speedy erbij. Zoals je al kunt raden, de match was rond. Netjes met doos, certificaatjes en leuke goodies als een Omega lifetime boekje, Speedmasterboekje,

Speedmasterkrantje,

een hele stapel aan diverse horlogelectuur, een NASA-Apollo-Skylab bandje voor tijdens m’n dagelijkse ruimtewandelingen (is een knipoogje hier nog nodig?),

en ook nog eens een croco bandje voor tijdens nette gelegenheden.

Het kon allemaal maar niet op! Pfff… ik ben weer eventjes zoet :smiley:

Ik blijf wel beetje een zeur, want 't zijaanzicht die op sommige momenten gebeuren door het verschuiven van de klok om de pols blijft me een beetje irriteren.

Maar zou wel net iets zijn als met vrouwen. Er zijn van die momentjes en trekjes dat je denkt… :wink:
Maar al met al, isn’t she a beauty?

2 likes

Iconisch, gefeliciteerd met deze aanwinst.

Hoi Marnix,

Gefeliciteerd. Prachtige klok.

Groet Tecco

Fantastische aanwinst en een mooi verhaal…(tu)

Veel (draag-)plezier gewenst!

Geniet van de mooie speedmaster …proficiat !!

Gefeliciteerd met deze icoon(tu)

gr Ron

Voor het eerst vind ik een Speedmaster mooi, en dat komt absoluut mede door jouw verhaal…Helemaal top! (tu)(tu)(tu)

Mooi! Op leer vind ik hem persoonlijk het best uitkomen.

Gefeliciteerd met deze aanwinst. Geen horloge zo mooi als een Speedy.

Een Speedy is altijd goed. (tu)(tu)(tu)
Voor mij is het nog steeds de chrono der chrono’s.
Heel veel draag- en kijkplezier!

Mooie aanwinst, proficiat!

Hele dikke klapperrrrrrr!(tu)

Geniet van je icoon!

Groeten.

Noël.

Mooi verhaal en PRACHTIGE BEELDEN! (tu)

Pracht verhaal! Ik zat er helemaal in. Speedy is echt GRUWELIJK mooi :} Geniet Marnix.Moed

Bedankt allen!

@DickV, absoluut mede door m’n verhaal. En de rest van mede is denk ik toch te danken aan de foto’s van het net en natuurlijk het prachtige horloge dat Omega heeft gemaakt :smiley:

@Bert1, leer staat em chique. Doch, Mijn beeld van een Speedy is op z’n stalen band. Maar afwisseling met de leer en synthec is ook een deel van de lol.

@hcptdg, bedankt, maar zoals eerder/vaker gezegd ben ik geen fotoheld. De plaatjes komen daarom van het internet. Ik doe wel mijn best om de best passende foto’s te vinden.

Echt een fantastisch mooi horloge! Staat bij mij bovenaan mijn wensenlijst (of misschien toch de 35.70.5000)

Schitterend, geniet ervan! Kun je de moonwalk al :wink: ?

Als ik het goed inschat op basis van jouw posts heb jij ondertussen een hele grote collectie waaronder een aantal toppers zoals deze! Op jouw eigen foto lijken de bezel en dial blauw, maar op de andere (internet)foto’s is het zwart.

Ik ben zelf geen kenner ::o en zodoende moest ik op de Omega site kijken of blauw uberhaupt op deze serie gebruikt wordt; niet dus, voorzover ik kon zien althans. Sowieso zie ik bij Omega weinig blauwe variaties, terwijl dat wel een populaire kleur is. Als ik het geld zou hebben zie ik een blauwe Speedmaster Racing wel zitten…

Fijn weekend,

Topper van een klok, veel plezier ermee (tu)

Xavier Schreef:

of blauw uberhaupt op deze serie gebruikt wordt

Zoiets? Gemini 4…

Foto van het www

Super dat je 'm hebt! En erg leuke, verzorgde introductie!:~
Ook geweldig trouwens om jou zo te zien in je complete NASA-outfit! Dat ben jij, toch?:wink: