Nieuwe aanwinst: STOWA F O

mijn eerste kennismaking met Stowa was vorig jaar september tijdens de Limbo-watchmeeting. Er was toen een Stowa Marine en Ikarus aanwezig. Ik had ze wel eens op de woensdagpresentatie gezien, maar nog nooit in mijn handen gehad.
Stowa’s liggen nl. niet in de winkel. Ze zijn alleen bij de maker, Jörg Schauer, in de webshop te koop. Het viel mij op dat ze er degelijk en netjes afgewerkt uitzagen. Ook op dit forum had ik er al goede dingen over gelezen.
Resultaat van deze eerste ontmoeting was dat ik de site bezocht en een brochure bestelde, in mijn achterhoofd de gedachte er ooit nog eens een aan te schaffen.
Op het forum en in de bladen kwam ik regelmatig zgn Fliegers tegen. Horloges geïnspireerd op de horloges gedragen door de Luftwaffepiloten in WO II. In die tijd waren er 5 leveranciers: Laco, IWC, Wempe, Lange en…Stowa.
Merken die ook nu nog bestaan.
Naar mijn idee moet een Flieger aan een paar voorwaarden voldoen:
-wijzerplaat zonder logo
-centrale sekonde
-handopwind uurwerk
zeker géén datum of gangreserve aanduiding, hierdoor viel IWC al af :wink:

Tijd verstreek, af en toe keek ik op de Stowa site. Op een gegeven moment was er een bericht dat ze met een nieuwe Flieger zouden komen. In een gelimiteerde oplage van 80 stuks. Ik dacht: nu maar wachten tot ze in de webshop staan…
Toen ik nog eens op de site keek was er nog geen nieuws over het nieuwe horloge.
Dus stuurde ik een mail met de vraag wanneer hij te koop zou zijn. Het antwoord kwam snel: helaas, ze zijn allemaal reeds verkocht:(
Maar er zou waarschijnlijk ook een serie versie komen. Wanneer wisten ze nog niet. Het is dan ongeveer februari 2008 als ik me inschrijf op de wachtlijst.

Terug van zomervakantie zit er een mail van Stowa in de mailbox. Ze gaan vanaf oktober beginnen met het uitleveren van de Flieger Original. Er zijn meer dan 400 voorreserveringen! Ik heb geen idee hoe hoog ik op de lijst sta.
Begin oktober heb ik weer een mailtje. Mijn reservering kan ik definitief maken door op een bestelformulier aan te geven welke uitvoering ik wil hebben. Levering is dan rond 20 oktober. Je hebt de keus uit diverse bandjes, glas of stalen deksel, met of zonder zwanenhalsregulering…

Binnen een week had ik mijn Stowa Flieger Original series edition nr. 14 binnen.
Mijn Flieger heeft de, zeer fraaie, gesloten Flieger Original band, saffierglazen deksel en zwanenhalsregulering. Jullie begrijpen dat ik er blij mee ben. Het grote verschil met de limited is dat die één van de bruggen verguld heeft. Is dus niet echt schokkend.

nu de plaatjes…

simpel kartonnen doosje…

metalen kistje…

gesloten band…

uurwerk: Unitas 6497 met hackfunctie, zwanenhalsregulatie, decentraal aangedreven centrale sekonde, ‘cotes Geneve’ en ‘sonnenschliff’…

wristshot…

Groet,
Arno.

Héél erg mooi! Gefeliciteerd met dit icoon. (tu)

Groeten,

Martin

Mooie klok met bovendien een origineel leuk doosje. Veel draagplezier!

Prachtig, die Unitas!
Gefeliciteerd en veel plezier ermee. (Ik hang ook regelmatig rond op de Stowa-site :wink: ,maar nog niets gekocht)

Prachtig, prachtig!!

En uit ervaring kan ik zeggen dat hij in het echt nog mooier is.

Groet
Jop

Mooie klok, nog mooier dan de automaat! Alleen wat is de band ongelofelijk lang…

Een schitterend horloge! Gefeliciteerd ermee. Helemaal feest als je er al zo lang op hebt gewacht.

Het rad boven op het uurwerk heeft dat te maken met de hackfunctie?

Groet,
Mark

prachtig!!!

Werkelijk een prachtig horloge…

mooi veel plezier ermee!

Prachtige klok is het! Bijna net zo mooi om 'm op z’n kop te dragen ;)!

Mooi horloge, leuk verhaal. Veel draagplezier!

Groeten,

Stefan

Mark Schreef:

Het rad boven op het uurwerk heeft dat te maken
met de hackfunctie?

Dit vraag ik me ook af.
De Marine Original zou hetzelfde werkje hebben maar heeft dit rad niet.
Een gelijkaardig rad is ook op dit horloge te vinden:
http://www.horlogeforum.nl/read.php?19,99015

Mooie aanwinst Arno. Wat is de diameter, 41mm?

Mooi horloge Arno !! Ik wens je véél draagplezier (tu)

@ Mark & Frederic: In een standaard Unitas 6497 staat de kleine seconde op 09 of 06 u. Het rad bovenop het werk (of onderaan zo je wil) zorgt voor de overbrenging van de decentrale seconden-as naar de centrale secondenwijzer. (zoals Arno trouwens al verduidelijkte bij de foto’s).

MVG,

Chris.

Een heel mooi horloge veel plezier ervan

gr Pieter

wat een schitterende achterkant, geweldig mooi !!

Bedankt voor je uitleg, Chris. Het stond ook inderdaad als tekst bij de foto, maar ik snapte de functie niet echt.

Groet,
Mark

Morse Schreef:

Mooi horloge Arno !! Ik wens je véél draagplezier
(tu)

@ Mark & Frederic: In een standaard Unitas 6497
staat de kleine seconde op 09 of 06 u. Het rad
bovenop het werk (of onderaan zo je wil) zorgt
voor de overbrenging van de decentrale seconden-as
naar de centrale secondenwijzer. (zoals Arno
trouwens al verduidelijkte bij de foto’s).

MVG,

Chris.

OK, nu snap ik het! Bedankt!(tu)
Er is ook een soort veertje bij gemonteerd, weet je waar dit voor dient?

Gefeliciteerd met dit prachtige horloge(tu) Veel plezier ermee!