Nieuwe Aevig Thor

Lijkt mij ook best aan de maat voor dit type horloge - hijzelf noemt het een dresswatch - maar het lijkt wel die kant op te gaan. Misschien is in een later stadium gekozen voor een dikker glaasje.

Die linnen wijzerplaat is echt prachtig.

1 like

Klopt, maar dan in het blauw of zwart.
Mvg. Bertjan

Yup, viel mij ook op. Had ook met zo iets ge-experimenteerde. Ik vind het idd ook leuk. Rustige voorzijde en toch iets leuks om achter te zien voor tijdens het opwinden ofzo :smile:

12.5 dik…aha…nou ja linnenn dial helaas. Ik wacht op de huldra 2.0… Dat zou een mooi forum horloge voor 2018 zijn…droom

Inmiddels is het horloge voor €499 te bestellen via de site van Aevig.
Ziet er erg mooi uit, vooral de linnen versie.

Ik heb alleen mijn twijfels over het gebruikte uurwerk, de Miyota 8N33,
mede nav de review van de Grupo Gamma Peacemaker op WatchReport.

Iemand ervaringen met dit uurwerk? Is het ‘stotteren’ van de secondewijzer echt storend?

(in mijn Citizen NY040 zit ook een Miyota 8xxx, maar daar stoor ik me niet aan de secondewijzer)

Even nieuw leven inblazen, omdat ik hem overweeg.
Heeft iemand hem besteld?
Mvg. Bertjan

1 like

Ken het uurwerk niet maar vindt het niet storend In deze video

1 like

Ik vind 'm helaas te groot voor een dresser,de looks spreken me wel aan.

1 like

Niet echt sweeping :frowning:
Wat is de frequentie?
Mvg. Bertjan

Dit trekt ik net even van eBay.

1 like

Met welke ETA zou dit vergelijkbaar zijn?
Zag wel dat de ETA 2804 28.800 bph heeft.
Lijkt mij met een grote secondewijzer wel het minimum voor de sweeping beweging.
Zie bij decentrale, kleine secondewijzers ook wel lager dan 21600bph bij ETA.
Mvg. Bertjan

coole klok :sunglasses::+1:

1 like

Best onzinnig om dat slow motion gedeelte op te nemen in die video, en helemaal zonder te vermelden hoeveel maal trager. Zo kun je zelfs een hi beat uurwerk laten stotteren uiteraard.

Ik moet zeggen dat ik het sowieso nogal snel zie, ook bij 28k8. Stoor me er niet aan.

2 likes

Helemaal mee eens. Ik moet echt mijn best doen er - zelfs in slomo - iets van te zien. Kan aan mij liggen, maar ik kan mij hier niet aan storen eigenlijk. Er zijn belangrijkere zaken.

1 like

Leuke video: https://youtu.be/hxat0KSeaUE

Jemig deze is leuk hoor.
Er zijn meer op YouTube te vinden overigens. Ik kijk met een schuin oog naar de versie met de linen dial :wink: Kan ik me inhouden? :thinking:

3 likes

Chip @AEVIG-C was zo vriendelijk om mij desgevraagd alle prototypes van de Thor toe te sturen, zodat ik ze even kon passen. Bedankt Chip!

Eerst veel foto’s (helaas in willekeurige volgorde), zodat jullie genoeg invalshoeken hebben. Daarna wat algemene en specifieke bevindingen.

Algemeen:

De Thor heeft iets weg van de Cocktail Time van Seiko. Zowel in looks, dikte als de werking van de kroon en dat is een compliment wat mij betreft.

Formaat: met 40mm perfect voor mijn 18,5 cm polsen. Dikte ook prima, voldoende aanwezig en niet te iel. Lug to lug ook prima, weinig ruimte tussen bandaanzet en kast.

Kast: misschien aan de dikke kant, maar dat vind ik persoonlijk erg prettig. Het past bij een wat modernere klassieker vind ik. Prachtig afwisselend hoogglans gepolijst en geborsteld. De caseback, daar is veel aandacht aan besteed. De tekst is mooi proportioneel verdeeld tussen de vlakjes tussen de groeven om hem te openen. Er is een mooi zicht op het uurwerk, dat op zich weinig verfijnd is, maar je kan er tenminste in kijken en wat “actie” zien. Altijd leuk. Het ontbreken van drilled lugholes ervaar ik als een erg groot (onoverkomelijk?) gemis. Banden swappen wordt zo onnodig moeilijk. De lugs zelf zijn prachtig gevormd, lekker vintage, maar dit is persoonlijk.

Wijzerplaat en wijzers: persoonlijk ben ik groot fan van het ontbreken van een dag en/of datum. De dubbele indices op 12, 3, 6 en 9 uur geven veel rust en balans. De indices zijn hoogglans gepolijst, prachtig. Er zit lume op de wijzers, maar die heb ik nog niet gecheckt. De wijzers zijn precies lang genoeg. De opdruk “17 jewels” verwijst met een knipoog naar het tijdperk, waarin dit nog heel gewoon was op een wijzerplaat. Erg cool. Het logo had wel ietsje kleiner gemogen vind ik en zelfs het rode deel had er niet op gehoeven om hem nòg klassieker te laten ogen. Dan wordt hij meer monochroom en periode-correct.

Glas: vlak saffier, prachtig en met een mooie “bevel” (afgeschuind randje). Ik ben altijd erg gevoelig voor dit soort “details”. Hij is ontspiegeld en heeft gelukkig geen gekleurde AR-coating, dat zou afbreuk aan het geheel doen. Het is geen duiker :wink:

Kroon: mooi formaat, aparte en eigenwijze groefjes met voldoende grip voor het handopwinden. Goede actie bij uittrekken en verstellen van de wijzers. Keurig, niks op aan te merken. Leuk logootje op de kroon ook.

Afwerking: afwisselend hoogglans en geborsteld, kwaliteit dik in orde. Alles is netjes uitgelijnd.

Uurwerk: persoonlijk vind ik een handopwinder perfect bij het thema van deze dresser / sports watch passen. Windt zeer soepel op, geen last gehad van de kritieken op het zogenaamde “stotteren” van de secondenwijzer. De Miyota is erg stil. Storend is dat hij niet hackt. Hier kan ik denk ik moeilijk of niet mee leven.

Dan wat specifieke bespiegelingen. Dit is mijn persoonlijke opvatting en smaak overigens.

Blauw: hele mooie sunburst wijzerplaat. Tweedelige Perlon is erg cool, alleen jammer dat de buckle geen logo of tekst heeft. Komt wat El Cheapo over. Dit staat in mijn ogen heel goed op de Thor! Het rood van het logo steekt niet goed af, bordeaux had beter gestaan, maar dit is gewoon het Aevig-logo.

Zwart: de saaiste (negatief gesteld) of tijdloos (positief gesteld). Geen sunburst, geen diepte, weinig interessant. Wel het grootste contrast tussen indices, wijzers en wijzerplaat van de drie. Ik denk dat dit de beste bandenswapper is. Groene croco? Lichtblauwe Perlon? Alles kan.

Linen / zilver: hier keek ik het meeste naar uit. In werkelijkheid is het een prachtig reliëf, het is natuurlijk geen oude linen uitvoering. Dit is de leukste! Het rood in het logo stoort mij (nog) niet. De leren band staat hem verukkelijk, de buckle is ook mooi. De band is afgeschuind, ipv rond, recht of puntig. Een erg leuk detail.

Chip heeft een topper gelanceerd. Zoveel is wel duidelijk.

In het kort nog even.

Voors:

• handopwinder
  • formaat
  • afwerking / kwaliteit
  • die linen dial!
  • prijs voor de linen dial, die is vrij uniek in de markt (€499 voor alle versies als pre-order maar dat is snel afgelopen)

Tegens:

• non-hacking uurwerk
  • geen drilled lugholes, dus banden swappen gaat geheid gepaard met schade als je tenminste niet weet wat je doet, verkeerde tools gebruikt en haast hebt :wink:
  • tikkie te dikke kast wellicht (stoort mij zelf niet)
  • goede balans en de juiste proporties
  • Miyota (niet slecht, maar ik had liever een Zwitserse Sellita of ETA gezien)
  • de blauwe en zwarte voegen weinig toe aan de markt, zeker voor (straks) bijna €580

Inbegrepen is een leuke leren watchroll met plaats voor 2 horloges en 2 banden (leer en tweedelige Perlon).

Ben benieuwd naar jullie reacties!

Gr. Hans

10 likes

Bedankt!
Wat is je polsomtrek?
Mvg. Bertjan

1 like

Graag gedaan, my pleasure.

:point_up:

1 like

Aanvulling (kon bericht niet meer wijzigen):

De lug width (breedte bij bandaanzet) is 20mm en dat is natuurlijk perfect voor de doorgewinterde bandenswappert. De meegeleverde leren band (linen dial versie) is lekker lang voor mijn varkenspolsen, ik hou genoeg leer over en dat is helaas vaak wel anders. De hoogglans buckle is een klein kunstwerkje, met die “pukkel” met logo aan het einde. Dit is dus niet je stock-standard buckle, hier is aandacht aan besteed.

Standaard wordt ook een tweedelige Perlon meegeleverd met hoogglans buckle zonder merktekens.

Pre-order €499 (later €579), zie hier alle specs en nòg meer foto’s:

(ik heb geen aandelen maar vind Aevig een sympathiek merk, Chip een aardige gozer en het is een Nederlands merk, waarom zouden we elkaar niet wat helpen?)

5 likes