Heren.
Ik kocht laatst een nieuwe Fortis B42.
Nu ben ik zo dom geweest hem vanop een tafel op de grong te laten vallen.
Plat op zijn gezicht. Uiterlijk gelukkig geen beschadigingen te zien echter moet er binnenin iets stuk zijn gegaan. De rotor draaid mooi rond en hij lijkt hierdoor ook op te winden. Enkel, geen leven meer in te krijgen.
Ik hoop op herstel binnen garantie echter gebiedt de eerlijkheid mij in de winkel te vertellen wat er gebeurt is.
Nu mijn vraag.
Wat zou er volgens jullie mogelijk kapot zijn gegaan ?
Zowel de wijzers als dag en datum zijn soepel te verstellen.
Dank voor de info.
Mijn eerste gok zou zijn iets met de balans? Beweegt ie nog?
+1 dat denk ik ook, één van asjes van de balans uit hun zitting gesprongen.
Neen.
Ik bedoel, neen hij beweegt niet meer. Dus wss makkelijk te herstellen ?
Horloge is,denk ik, ongeveer drie maand jong dus ga hem toch maar eerst langs de dealer brengen.
Ja, dat ligt eraan. Als de balansas door de klap is gebroken, ben je verder van huis. Als het niet onder de garantie valt, kan je hem beter naar een onafhankelijke horlogemaker brengen. De dealer stuurt hem namelijk ook weer op en dat zijn alleen extra kosten.
De dealer is ook horlogemaker. Kan ik geen raming laten maken ?
Is uiteraard de kast wel open geweest.
Heb eens een Tissot gehad en deze is opgestuurd en gratis onder handen genomen. Kreeg de melding “is niks mis mee”.
Hier zal de schade wel duidelijk zijn me dunkt. Dus garantie kan ik wel vergeten denk ik.
Ook vrees ik zoals bij de Tissot voor de tijdsduur, hij is een maand weg geweest.
Als de dealer ook horlogemaker is wel. Dan zal hij snel genoeg zien wat het probleem is. Vaak is dat niet het geval, vandaar mijn opmerking.
Eerlijk duurt het langst…
En ik denk de horlogemakers die bij Fortis werken, kunnen wel degelijk herkennen of het, “zomaar” is gebeurd of bijv. door een val…
Dus gewoon lekker mee teruggaan en laten repareren. Want mocht je het bij een gewone horlogemaker laten repareren en er gaat iets fout, verlies je misschien de de garantie… Zou ik niet doen!
+1
Hoop voor jou dat balansas niet gebroken is want dan gaat het flink geld kosten.
Mocht het toch een aanzienlijke rekening worden dan kun je misschien eens de verzekering proberen. Mijn vader zijn Breitling was ook gevallen en dus val schade a:€ 580 euro.
En dat viel ook onder de verzekering.
Dank voor de tips en info.
Dat dit nu momenteel tot een van mijn favorieten hoort en het feit dat ze nieuw is lijkt reparatie onvermijdelijk.
Iemand een idee met welk bedrag in het ergste geval rekening moet houden ?
Verzekering zeker een mailtje sturen.
Heel eerlijk van je Vinrouge.RESPECT
Ben benieuwd of Fortis dit kan waarderen.
Hendrik
Ik lees dat het gebruikte uurwerk ongeveer 100 euro inkoop kost.
Nieuwe laten plaatsen of vragen enkel het kapotte onderdeel te vervangen.
Ik heb het (gelukkig) nog niet eerder moeten doen dus ik heb geen idee wat de prijsverschillen zijn.
Op garantie hoef ik, vrees ik, niet rekenen.
De juwelier waar ik ze gekocht heb zit ik anderhalf uur in de auto en zal ze waarschijnlijk willen opsturen. Een andere juwelier waar ik regelmatig koop heeft twee horlogemakers in full-time dienst,
En daar ben ik op een kwartier.
Ik twijfel dus nog.
Hoi,
Welk B42 is het, m.a.w. over welk uurwerkje gaat? 7750?
Bij een 7750 is het soms erg lastig de centraal secondewijzer heel te houden bij demontage (machinaal geperst). Zorg dat je zeker weet dat de juwelier aan een nieuwe seconde wijzer kan komen als deze sneuvelt. Voor de rest mag een 7750 geen geheimen hebben voor de gemiddelde horlogemaker.
Gr. Men
Ik denk een redelijk standaard uurwerk. Het is niet de chrono.
Eta 2836-2.
Mag voor een goede uurwerkmaker geen probleem zijn dacht ik.
Nee, zeker niet.
Als er nogngarantie op zit zou ikzelf niet zo gauw er door.iemand anders laten sleutelen dan de toegestane personen/instanties. Maar… Als iemand v buitenaf al kan zie dat iets flink mis is en dat herstel door n ad vele malen duurder wordt, dan overweeg ik wel t risico.
Stel horloge kost bij ad 1500. Door n tik is er iets kapot waardoor fortis zelf zegt t hele uurwerk gelijk te gaan vervangen voor 400 euro. Mn horlogemaker zegt t onderdeeltje te kunnen vervangen voor 30. Dan laat ik waarschijnlijk de 2 jaar garantie maar zitten en laat alleen t onderdeeltje vervangen.
In die richting zit ik ook te denken.
Maar zouden de prijsverschillen zo groot zijn ?