Nieuwe ‘Genta’ Tissot PRX, onbekend bij Tissot, iemand?

Ik heb dit horloge puur gekocht voor de looks. Quartz of automaat het maakte mij niet uit :blush:

1 like

Mooi ding, is de band goed passend te krijgen? Vlindersluitingen zijn hier af en toe spelbreker in…

Zeker wel. Er zitten ook 2 kleine schakels in van 5 mm. De volle schakels zijn 11 mm. Dus wellicht een beetje spelen als je het erg precies wilt afstellen. Op mijn pols van 19,3 cm moest ik er 2 volle schakels uithalen.

Hier nieuw en oud naast elkaar (Tissot site).

11 likes

Wat is eigenlijk de maat en ref nummer van de oude?

Ineens stond UPS hier aan de deur met een pakje rechtstreeks uit Zwitserland van de bron.
Ik ben zeer tevreden. Hier wat shots op een 18,2 cm pols.

18 likes

Staat je goed :ok_hand:t2:

Ref. nummer van de oude is 40205 (vandaar dan de nieuwe PRX-40-205 heet).
Ik vond ergens dat de maat 34.5 mm is.

2 likes

Bedankt, leuk gedaan. Jammer dat de oude zo klein is. Maar wel een mooi alternatief voor mensen die de nieuwe veel te groot vinden.

Wel grappig dat ze in het vergelijken van die twee de oude opgepompt hebben tot gelijke grootte :grin:

2 likes

Er is dus nog hoop :grin:

Ja op die afbeelding lijken ze precies even groot. Ik heb overigens het idee dat het een render is en geen foto. Ook van de oude. :thinking:

1 like

10 likes

B R E A K I N G N E W S :thinking:
Ik kreeg zojuist bericht van iemand die het zou moeten weten: de PRX automatic komt deze week in de pre-order online voor rond de € 555!

Hot! Uiteraard meer info opgevraagd.

7 likes

Zag vanochtend dat Tissot reclame maakt voor de PRX op instagram, ze zijn er dus inmiddels zelf ook achter dat ze dit model verkopen :rofl: :rofl: :rofl:

https://www.instagram.com/p/CKvfqmhKaFD/?igshid=1svc7h996w4of

Voor dat bedrag betwijfel ik dat er een powermatic uurwerk in komt, ik hoop niet dat ze er een swissmatic in gaan stoppen :grimacing:

1 like

Dat betwijfel ik ook.
Maar een ETA 2836-2 zou mss ook kunnen? De Visodates zitten ook rond de € 550.

1 like

Leuk nieuws, ik hoop wel dat hij zo lekker dun blijft. Dus een zichtbodem zou van mij niet hoeven.

1 like

Dat zou mooi zijn natuurlijk, maar ze hebben niet veel modellen meer met de oude eta’s, lijkt erop dat ze die allemaal aan het vervangen zijn. De Visodate is laatst ook al opgewaardeerd :thinking:

1 like

En is Swissmatic nou echt zo slecht als het wordt gewaardeerd?

Natuurlijk, het wordt volledig machinaal geproduceerd. Dus ontbeert elk gevoel van (ouderwets) vakmanschap. En reparaties zijn kennelijk onmogelijk, dus feitelijk is het een wegwerp-caliber. Daarentegen zou je ook kunnen zeggen dat de zwakke menselijke schakel er tussenuit is gehaald. En de kans op menselijke fouten is gereduceerd tot zo goed als nihil.

Anderzijds is het een manier om met een Swissmade automaat nog enigszins mee te komen in het lagere segment.

Ik heb een Sistem51 gehad, die de basis vormt voor de Swissmatic. En het exemplaar dat ik had liep bijster secuur met 1 sec +/- per dag. Al lees ik ook wel andere ervaringen.

We gaan het zien wat er onder de motorkap komt.

1 like

Volgens mij is het zeker niet slecht; maar een van de charmes van een automatisch uurwerk is het ambachtelijke aspect. Dat het bij wijze van spreken over 100 jaar nog gerepareerd kan worden. En dat mis je bij de Swissmatic wel een beetje natuurlijk. Het belangrijkste voordeel ten opzichte van een quartz is dan dat zolang het uurwerkje het doet je het batterijtje niet hoeft te vervangen.

Voor een “normaal” mens speelt dat veel minder een rol natuurlijk, maar ik denk dat daarom het Swissmatic uurwerk hier op het forum wat minder applaus krijgt :thinking:

1 like

En voor een ouwe vent als ik al helemaal niet…over 15 jaar kan ik toch geen klok meer kijken.
Maar toch zou ik liever ETA of Powermatic hebben.

1 like