Nieuwe (Grand / King) SEIKO modellen 2026. We gaan door!

Nog een paar plaatjes van deze nieuweling

17 likes

Ik kan de kleur wel waarderen. Denk alleen niet dat ik hem snel zou kopen.

2 likes

Releasedatum: 17 april

Prijs: 1.045.000 yen

Ongeveer € 5.500 ex invoer.

1 like

Mocht iemand toevallig in de buurt zijn…:

![Grand Seiko Fair 18 maart (woensdag) - 30 april (dinsdag) 2026 Tokio: Shinjuku Takashimaya, 4e verdieping, Grand Seiko Salon

Grand Seiko Fair

18 maart (woensdag) - 30 april (dinsdag) 2026
Tokio: Shinjuku Takashimaya, 4e verdieping, Grand Seiko Salon

Sinds de oprichting in 1960 streeft Grand Seiko ernaar de beste horloges te creëren, waarbij het merk continu de essentiële eigenschappen van een uurwerk – nauwkeurigheid, leesbaarheid en schoonheid – op het hoogste niveau nastreeft en bereikt, en zich onophoudelijk ontwikkelt door zijn onwrikbare streven naar innovatie.
Op deze beurs presenteren we een ruime selectie producten die de wereld van Grand Seiko belichamen, en we kijken uit naar uw bezoek.

Details van de Grand Seiko beurs

Evenementperiode: 18 maart (woensdag) - 30 april (dinsdag) 2026
Locatie: Grand Seiko Salon, 4e verdieping, Shinjuku Takashimaya

Gedurende deze periode ontvangen klanten die een product kopen een origineel Grand Seiko-cadeau.

Veel plezier daar!

2 likes

Twee nieuwe Marinemasters:

Seiko has announced a new pair of Marinemaster models, with the black dialled HBF001 and HBF002 JAMSTEC LE. The HBF001 has a black dial that has been updated to have the date at 3 o’clock with a lume marker on the chapter ring. The Prospex logo has been reduced in size, and the font on the ceramic bezel insert updated. The HBF002 has a graduated blue textured dial, and a golden colored seconds hand. This model is produced in collaboration with the Japan Agency for Marine-Earth Science and Technology (JAMSTEC) and is a limited edition of 1000 units (250 allocated to the Japanese market). Both models have stainless steel cases measuring 42.6 x 14.1 x 49.3mm, ceramic bezels, and utilize the 8L45 automatic calibre. The bracelet has an enhanced extension allowing for up to 16mm adjustment in 2mm increments.

People will note these models are using the new Seiko model naming convention beginning with H instead of S that was first introduced with the JDM HEE002J Lukia model. More examples will need to be seen to determine the details of the new numbering but it is clear that even numbering no longer refers to a golden toned bezel

12 likes

Ik vind die blauwe wel tof! Doet het vast heel goed in de zomer. Ik kan er alleen niks aan doen maar ik vind dit model nog altijd lijken op de Seiko’s van ca. €1.000 en niet de duurdere SLA-modellen. :face_with_monocle:

Ik zie dat de clasp ook is geupdate. Wel jammer dat de fliplock daarbij is komen te vervallen. Dat vind ik toch wel horen bij een duiker.

2 likes

Zeker, die dial!

Maar het mat zwart mag er ook zijn

8 likes

Er waren een paar dingen die me opvielen bij de MarineMasters:

• de blauwe limited heeft een frame om het datumvenster; de zwarte wijzerplaat niet
  • door de witte minute track om de bluwe wijzerplaat toont het horloge kleiner dan die met zwarte wijzerplaat

En bij de Vanacs:

• de antraciet wijzerplaat vond ik in werkelijkheid de mooiste
  • weinig optisch verschil met de modellen van vorig jaar (o.a. andere 12 index)
  • draagt erg prettig door titanium
  • KING SEIKO nog steeds erg (te) prominent in de wijzerplaat
9 likes

Power reserve naar 72 uur
Keramische bezel
On the fly adjust in de sluiting
Datum op 3 uur

Ik vind het wel een aantrekkelijke verbetering ten opzichte van de sla079

Voor mij is het ontwerp helemaal verpest hierdoor. Ik trek dat echt niet :woozy_face:

Ik zie net dat de nieuwe Vanac modellen hier nog niet besproken zijn. Hier is een link naar de nieuwe 2026 modellden:

En dan ook maar de link naar de nieuwe MarineMassters:

6 likes

Nieuw vs. oud:

9 likes

De verbeteringen vind ik niet slecht. Ook fijn dat het datumvenster weer terug is op 3-uur. Maar toch hoop ik vooral dat Seiko meer gaat doen met het model SLA081. De limited in Ti met de monobloc-case. Dat vind ik wel de ultieme MM. Heb je daar al iets van gezien of gehoord? :wink:

2 likes

Prachtig!!

17 likes

Ik vind het ook jammer dat de monobloc modellen momenteel geen opvolging krijgen, en wat dacht je van de Tuna’s? In Nederland is er officieel geen enkele Tuna meer in de Seiko-collectie volgens mij, terwijl in sommige buurlanden alleen nog een quartsmodel geleverd wordt (dat ik stiekum gaver vind dan de automatische uitvoering).

Seiko heeft vooralsnog geen verdere plannen bekendgemaakt, behalve deze twee MarineMasters en drie Vanacs. Er werd wel gezegd dat er meer komt dit jaar, maar niet wat.

2 likes

De onopvallende zwarte datum, de normale index op 3u, de chapter ring zonde lume vlekje, en de afwezigheid van “3 days” op de oude versie vind ik allemaal mooier dan de update.

Zoveel mensen, zoveel meningen.

2 likes

Op deze plaatjes lijkt ook de lume vulling anders. De blauwe heeft zo’n bolle glimmende vulling zoals de goedkopere modellen dat hebben, terwijl het bij die zwarte een stuk mooier en netter lijkt. Zie ik dat goed, @GerardNijenbrinks ?

Dat gezegd hebbende, vind ik het nieuwe model een stapje terug. Voornamelijk mbt de datum. Ik had die het liefst weer op 4.30, maar dan wel “rechtop”.

1 like

Die ziet er best te pruimen uit. Titanium zal qua gewicht ook het e.e.a. doen, want ik vind de stalen versies toch wel iets te zwaar (afgaande op de twee keer proberen bij AD’s.).
Ben eens benieuwd wat ze prijstechnisch gaan doen.

3 likes

Die blauwe :star_struck:

Ik zie dat verschil ook wel inderdaad, ben er alleen nog niet helemaal achter of ik het één nou echt mooier vind dan het andere. Het nieuwe uurwerk en de vernieuwde band(sluiting) ben ik op zich wel een voorstander van.

1 like