F*ck wat mooi!
Had hem ook al gezien, maar vind dat de datum op een behoorlijk achterlijke positie staat.
Veel te ver naar het midden toe.
Zoals ie er uit hoort te zien
. En in een goede maat!
Maat prima maar ik had liever een naar 40mm opgepompte Mk XV gezien…
Vind ik deze ,ondanks zijn 36mm, een stuk mooier

Ik vind hem flink aan de prijs… $3950,- Voor een Selitta uurwerk…
Die is inderdaad veel mooier. Maar daar is het uurwerk dan ook in harmonie met de grootte van de kast & krijg je niet de te ver naar binnen staande datum. Dat laatste maakt het horloge in de start topic IMHO bepaald niet fraai.
Ja mooi!
Maar toch zie ik een heel eenvoudig duur saai horloge.
Heel mooi, en ik elk geval een hele vooruitgang vergeleken met de MK XVII. maar ik zou toch op zoek gaan naar een tweedehands MK XVI. Heb dit horloge gehad, zeer mooi, en een beter gepositioneerde datum.
Ben er ook niet kapot van…
@superc, is dit de IWC pilot waar men voor jou speciaal een productielijn heeft opgezet?
Wait. What?
Volgens IWC cal 30110, dus ETA.
https://mobile.iwc.com/pilots-watch-mark-xviii/
Dat lijkt maar zo door de langere index van de XVI. Daar hebben ze het punt van het te kleine kaliber beter opgelost.
Ik verwacht trouwens dat het door de zwarte achtergrond in de praktijk zal meevallen.
Overigens vind ik het helemaal geen Mark meer. In niet lijkt hij op de Mark XI. Het is gewoon een kleine versie van de Grosse Flueger.
Voor mij heeft dit horloge een enorm hoge ‘nieuwe kleren van de keizer’-gehalte. Ik zie hier dus een heel eenvoudig uitziend horloge waar een heel fors bedrag voor gevraagd wordt. Maar waarschijnlijk ben ik gewoon te eenvoudig om de waanzinnige schoonheid van deze IWC te zien. 
Doe mij dan maar een Aquatimer!
Mooi horloge, maar zo jammer dat IWC tegenwoordig niet eens meer moeite doet om het ETA uurwerk zelf te modificeren, maar compleet inkoopt bij ETA. Natuurlijk gemaakt volgens IWC specificaties, maar toch…
Blijkbaar kan dat niet meer voor die prijs 
Waarom zou IWC die moeite moeten doen?
Ik had afgelopen vrijdag een mark 17 om bij dezelfde juwelier waar ik die JLC duiker kreeg omgehangen. Mooi klokje maar voor dat geld (2000 euro net tweedehands exemplaar) is de afwerking, details en diepte van de kleuren toch wat tegenvallend. Mijn Damasko die ik op dat moment zelf om had vond ik toch echt mooier. Als IWC dan ook nog eens geen toegevoegde waarde biedt met een manufactuur uurwerk, zie ik geen reden om een piloten klokje bij hen te kopen. Dan zijn er bij andere merken mooiere en goedkopere alternatieven.
Hier ook maar even een zelfde soort vraag. Wat is de toegevoegde waarde van manufactuur? Nog even afgezien van wat de definitie van manufactuur is.
In de luxe markt is alles beleving. Ook manufactuur is beleving, of het moet gaan om zeldzame complicaties. Die worden niet gemaakt door Eta en soort.
Ik vraag me af of de gemiddelde consument dit in de gaten heeft. We zitten hier natuurlijk wel op een forum met mensen die belangstelling hebben voor de meest schimmige details 
IWC werkt wel aan vervanging van kalibers voor de instapmodellen.
http://www.iwc.com/en/news/more-in-house-expertise-from-schaffhausen/
(even naar onderen scrollen)
Naast zwarte dial en witte dial, ook in blauwe dial beschikbaar (Le petit Prince beperkte serie) die volgens mij ook een mooier uitziende horloge band heeft.
Persoonlijk vind ik de Mark XV nog steeds de knapste en dan zeker in de versie Gadebush, wit met opgelegde indices. Nadeel is dat ik hem pols om te klein vond.
De Mark XVI met sword wijzers was ook goed te pruimen, de XVI minder en deze XVII is visueel weer een stap in de goede richting.
Maar ja, die prijzen he.
Is dan maar een Sinn 856 geworden.