"nieuwe" krachtbron voor horloges ?

“Een weinig gebruikte krachtbron maakt gebruik van het temperatuursverschil tussen de drager en de omgeving”

Bij onderstaand artikel kwam ik de bovenstaande tekst tegen
iemand enig idee over welk systeem/model horloge dit gaat ?

mvg

Gerard

Ik zou zeggen de Atmos horloges van Jaeger LeCoultre, echter dit zijn geen polshorloges!

klongy Schreef:

Ik zou zeggen de Atmos horloges van Jaeger
LeCoultre, echter dit zijn geen polshorloges!

Ik dacht zo’n Atmos klok hier ooit voorbij zag komen
( bleek niet te functioneren ook )
maar die Atmos werken toch op luchtdruk verschil i.p.v. temperatuur verschil ?

'anyway bedankt voor de tip / suggestie.

De aandrijving kan door zowel temperatuurverschillen als drukverschillen.
Het opgesloten gas/vloeistof zal door verschillen in de atmosfeer gaan werken en zorgt voor de aandrijving van het horloge, heel simplistisch gezegd.

klongy Schreef:

De aandrijving kan door zowel
temperatuurverschillen als drukverschillen.
Het opgesloten gas/vloeistof zal door verschillen
in de atmosfeer gaan werken en zorgt voor de
aandrijving van het horloge, heel simplistisch
gezegd.

Ja… ik zag hem staan op wiki
best interessante techniek dus, nu nog kijken of ik nog een link naar een pols versie kan vinden.

(tu)

Citizen Eco-Drive Thermo:
…The watch is powered by the temperature difference between your body temperature and the outside temperature…

http://www.pmwf.com/Watches/WATCHSALES02/CitizenEcoDriveThermoWhiteFeb04/CitizenEcoDriveThermoWhite.htm

W_G Schreef:

Citizen Eco-Drive Thermo:
…The watch is powered by the temperature
difference between your body temperature and the
outside temperature…

http://www.pmwf.com/Watches/WATCHSALES02/CitizenEc
oDriveThermoWhiteFeb04/CitizenEcoDriveThermoWhite.
htm

Dat is hem inderdaad. Overigens is Citizen enige tijd geleden met de productie gestopt. Ingehaald door de andere alternatieven.

IK ken iemand met zo n Atmos klok, en die werkt wel!
Bijzonder bijzonder, daar kan ik wel een uur naar kijken.

Hendrik

Carpe tempus Schreef:

klongy Schreef:

Ik zou zeggen de Atmos horloges van Jaeger
LeCoultre, echter dit zijn geen polshorloges!

Ik dacht zo’n Atmos klok hier ooit voorbij zag
komen
( bleek niet te functioneren ook )
maar die Atmos werken toch op luchtdruk verschil
i.p.v. temperatuur verschil ?

'anyway bedankt voor de tip / suggestie.

Carpe tempus Schreef:

Ik dacht zo’n Atmos klok hier ooit voorbij zag
komen ( bleek niet te functioneren ook )

Wat moeten we met die opmerking, “bleek niet te functioneren ook”.

Dit is het 75ste productiejaar van de Atmos, maar al die krengen hebben nooit gelopen?

Bedoel je dat?

In de jaren 80 van de vorige eeuw was er de Bulova Thermatron.

Werkt op hetzelfde principe. Een linkje:

http://www.crazywatches.pl/bulova-2467-thermatron-1982

Ko

Ah… ja… ik was het principe alweer bijna vergeten… een reeks thermokoppels… die dingen kom je overal tegen… in thermostaten bijvoorbeeld… temperatuurverschillen geven een spanning, en die wordt opgepept door wat electronica… en in de accu geladen…

Ik herrinner me ook dat een poosje geleden hier een topicje was van iemand die een Atmos klok had gekocht… maar dit exemplaar liep niet naar behoren…

Ik heb er een zien staan bij Schaap + Citroen, 't is feitelijk een Jaarpendule, met een “Barometer” drukdoos erin, die de veer opwindt… het slingermechaniek van een Jaarpendule heeft als prettige (torsieveer slinger) heeft als prettige eigenschap dat ie een heel laag tikgetal heeft… 120 bph is heel normaal… ja… inderdaad… 2tikken per minuut… die lange slingerperiode maakt dat ze zo lang kunnen lopen… Volgens Wikipedia heeft een Atmos genoeg aan 1 Graad temperatuur verschil om 2 dagen te lopen…

Zo zijn er nog meer trucjes om een horloge aan het lopen te houden natuurlijk… mechanische automaten vind ik persoonlijk erg gaaf… zeker vanwege de diversiteit aan mechanieken…
Maar ook de mechanisch-electrische varianten waarbij een rotor de “accu” oplaadt…

Carpe tempus Schreef:

maar die Atmos werken toch op luchtdruk verschil
i.p.v. temperatuur verschil ?

Door temperatuurverschil verandert juist de druk waar de Atmos op werkt.

Arie Kabaalstra Schreef:

Ik heb er een zien staan bij Schaap + Citroen

Leuk heh, zo een horlogerondvaart :wink:

Ko Schreef:

In de jaren 80 van de vorige eeuw was er de Bulova
Thermatron.

En vergeet de Seiko Thermic niet

Ik heb die van Citizen. Jammerlijke van dit systeem, is dat het niet schijnt op te laden wanneer je in gebieden is waar het warmer is dat je huid/lichaam.

Ja… zeker leuk zo’n rondvaart… die Atmos klokken werken zowel op temperatuurverschil als luchtdrukverschil… 1°C of 3mm Hg is volgens Wikipedia genoeg om em 2 dagen te laten lopen… 2 dagen… dat wil zeggen slechts 2880 slingeringen… het gemiddelde horloge doet al 10 keer zo veel in een uurtje…

Er zijn ook mechanische “thermische” uurwerkjes gemaakt, rond het jaar 2000 uitgevonden en in 2002 in het tijdschrift International Wristwatch openbaar gemaakt.
Het principe werd door onafhankelijk horlogemaker Steven Phillips ontwikkeld, die het systeem EWS (eternal winding system) noemde.
De basis van zijn idee was een spiraal van bimetaal; zet dus uit bij temperatuurstijging en krimpt weer in bij temperatuursdaling, maar de echte slimmigheid zat 'm in de planetaire tandwieloverbrenging die de opwindveer in al deze twee richtingen opwond.

Het zag er goed uit, mooi gemaakte uurwerken en het horloge was helemaal niet lelijk, ook de werking was blijkbaar behoorlijk, maar helaas is Phillips in 2004 overleden, nog voordat de horloges daadwerkelijk op de markt gebracht waren…

Een paar links:

http://www.professionaljeweler.com/archives/articles/2004/may04/0504tn3.html

Groet,
Paul

Begrijp ik het goed, dat je zeg maar de rotor van een automatisch uurwerk dat in beide draairichtingen de veer opwindt zou kunnen vervangen door een bimetalen opgerolde veer en zo dit principe verkrijgt?

Paul K Schreef:

Er zijn ook mechanische “thermische” uurwerkjes
gemaakt, rond het jaar 2000 uitgevonden en in 2002
in het tijdschrift International Wristwatch
openbaar gemaakt.
Het principe werd door onafhankelijk horlogemaker
Steven Phillips ontwikkeld, die het systeem EWS
(eternal winding system) noemde.

::o:}

Kwalitijd Schreef:

Begrijp ik het goed, dat je zeg maar de rotor van
een automatisch uurwerk dat in beide
draairichtingen de veer opwindt zou kunnen
vervangen door een bimetalen opgerolde veer en zo
dit principe verkrijgt?

Daar komt het wel op neer ja…sommige vindingen zijn briljant in al hun eenvoud…

Neem bijvoorbeeld de Big-date weergave van Moser… 2 schijven op elkaar… met een gat in de bovenste… zo kun je zonder middenspijltje grote getallen weergeven… 1-16 op de bovenste schijf… na de 16de kijk je door het gat op 17-31… kom er maar eens op
er zijn in het verleden van allerlei dingen gemaakt die op temperatuurverschillen, getijde verschillen, stromend water… en wat al niet meer zij bewogen…

Sommige briljante horlogemakers pakken zo’n principe en geven het een tweede leven in een horloge…

Kwalitijd Schreef:

Begrijp ik het goed, dat je zeg maar de rotor van
een automatisch uurwerk dat in beide
draairichtingen de veer opwindt zou kunnen
vervangen door een bimetalen opgerolde veer en zo
dit principe verkrijgt?

Ja, dat is het, zo’n bimetalen veer zit ook in sommige thermometers (om de wijzer te verdraaien) en in oudere thermostaten (om het kwikschakelaartje te laten kantelen):

het bimetaal zet uit en krimpt, en deze bewegingen worden omgezet naar een roterende beweging, Phillips had dus ook een “wig-wag” mechanisme (zoals in een gewone rotorautomaat) toegepast om de beweging in beide richtingen te gebruiken voor het opwinden; dus een bimetaal dat bidirectioneel werkt… best wel Bi-zonder dus! :slight_smile:

De toepassing van planetaire tandwielen is blijkbaar nodig geweest zijn om de relatief kleine bewegingen van het bimetaal om te zetten naar een bruikbare slag die nodig is om de veer op te winden.
Als gezegd: een slim gebruik van een simpel principe, misschien wordt het in de toekomst nog eens toegepast.

Groet,
Paul