Sinds ik wat serieuzer met de horlogehobby bezig ben, merk ik dat ik dingen totaal anders ben gaan doen qua dragen, en dat heeft m’n draagplezier eigenlijk alleen maar vergroot.
Grappige is: het zijn vooral de kleine dingen waar ik vroeger nooit bij stil stond.
Een paar dingen die ik nu anders doe: Bandjes vaak “andersom” (Japanse stijl, puntje naar binnen). Vind ik zelf veel fijner met om- en afdoen - lifehack.
Horloge wat hoger op de pols.
Dat draagt gewoon prettiger. Een horloge ‘zit’ nu boven mijn polsbotje, in dat kuiltje. Nooit geweten dat zoiets bestond.
Draag veel vaker staal dan vroeger. Had ik echt verkeerd ingeschat (vond het patserig of juist generiek/goedkoop). Het woord generiek zit ook pas sinds 2025 in mijn vocabulaire…
Matchen horlogeband met riem compleet losgelaten, speel nu veel meer met kleur en contrast. Was echt een eye-opener. Ben benieuwd hoe dat bij jullie zit.
Zijn er dingen die jullie echt anders zijn gaan doen sinds je wat dieper in de hobby zit?
Of van die kleine aanpassingen waarvan je achteraf denkt: waarom deed ik dit niet eerder?
Gooi ze vooral erin, altijd leuk om dat soort dingen van elkaar op te pikken.
Voorbeeld; In Speedmaster only las ik vorige week de tip om schakels oneven te verdelen over de band. Dat werkt ook bij andere horloges.
Cruijff zou in dit geval zeggen: “je gaat het pas zien als je het doorhebt”
Ja. Ik koop eigenlijk uitsluitend nog Grand Seiko of Credor. Life hack van jewelste.
Maar serieus, nee, eigenlijk niet. Tuurlijk heb ik geleerd hoe je een bracelet fatsoenlijk balanceert en op maat brengt, maar ik ben benieuwd wat mensen hier gaan roepen.
Al jaren geen “nette” horloges meer, terwijl ik daar wel ooit mee begon. Moet er nu echt niet aan denken. Op leer, met dat gespje, brr.
Daarna jarenlang alleen duikers. En altijd op staal, fuck rubber of nato. Duikers rules dacht ik.
De laatste 3-4 jaar alleen nog alleskunners. Maatje kleiner, relaxter. En wel altijd op staal.
Dacht dat ik mij zou irriteren aan dat getik, maar die halve seconde per keer dat ik nog op een horloge kijk is te kort om te zien of de secondewijzer zweeft of tikt .
Misschien dat ik nu wel overstap op dat ecosolargedoe van Seiko of Citizen. Lekker makkelijk, mooie modellen, en klaar voor altijd.
Dus zo blijf ik om de pakmbeet 6-10 jaar veranderen van smaak/stijl, en da’s vrij rustig aan. En relaxed zonder 20 onnodige aankopen.
Oh, ik vergeet het belangrijkste : geen achterlijke hoge prijzen meer. Hooguit een meiertje of 5, meer is het mij niet waard en zie ik het er niet vanaf.
Ik begon met onderstaand horloge, omdat ik dacht dat ik dat mooi vond. Ik vind het ook mooi, maar het past niet bij mijn stijl. Daarnaast heb ik ook geen polsomtrek van 23 centimeter, waar dit waarschijnlijk een stuk mooier op staat:
Sinds ik echt down the rabbit hole ben wissel ik veel vaker met bandjes / bracelets, maar dat is het dan ook wel.
Mijn horloges heb ik altijd achter mijn pols gedragen, nooit erop of ervoor.
Tegenover vroeger draag ik mijn horloge(s) veel bewuster. Vroeger droeg ik ze puur en alleen voor de tijd, tegenwoordig ook maar nu “beleef” ik het horloge meer.