Hoi allemaal!
Mijn naam is Nico, een 40-jarige Belg die sinds een jaartje of 2-3 een nieuwe passie heeft, met name horloges. Dit is wel een spijtige zaak want echt goedkoop is deze passie niet. Nuja, het begon vrij goedkoop maar ik zie een zekere opwaardse trend … Maar ik zeg mijn vrouw steeds; “Het is nog steeds goedkoper dan oldtimers opkopen en restaureren.”. Dit helpt niet. De blik bij elke nieuwe aanwinst spreekt boekdelen.
Jaren heb ik me kunnen sussen met één van mijn guilty pleasures namelijk de Casio calculators. Ik herinner me zo nog het moment toen ik eind jaren 80, begin jaren 90 mijn nonkel met zo’n horloge zag. Het was iets wat ik nog nooit gezien had en het had gewoon iets heel magisch als kind. Nu is het gewoon vintage en geeky. Ik omarm de 2 .
Uiteindelijk heb ik dan toch de stap gezet een iets euhm… ‘gekleder’ horloge te kopen. 't Is maar vanwaar je komt, nietwaar?
Na wat browsen had ik deze knaller gezien en de keuze was gemaakt. De Seiko SSB301P1. De textuur van de dial en de chrono spraken me heel erg aan.
Helaas heb ik deze niet vaak gedragen omdat ik uit deze aankoop 2 dingen geleerd heb namelijk 1) Een 44mm vind ik te groot en 2) Ik heb het niet voor drukke dials met een overaanbod aan wijzers waardoor je de tijd moeilijk kan lezen. Tja, leergeld…
Toen brak de PRX hype los. Mensen waren ('t is een hype, niet waar?) het erover eens. Je moest wel gek zijn zo’n kanjer NIET te kopen aan deze prijs! Het moet wel gezegd zijn; Ik draag dit horloge nog ontzettend vaak én ook nog steeds ontzettend graag. De integrated bracelet vind ik (in mijn collectie althans) hoogwaardig en het ziet er gewoon knap uit. Zwart past ook gewoon op veel outfits.
Ondertussen begon ik te lezen over allerhande horloges, de must-haves en de must-not-haves. Ik kreeg het idee dat een horlogefan van elk type horloge er wel eentje moest hebben. Een Hamilton field watch (hier tijdelijk aan de metalen bracelet die helaas niet half zo mooi is als de NATO band) kon dus niet ontbreken…
…alsook een G-Shock (GW-5000U-1ER).
Ik dacht dat ik het toen wel had gehad. Ware het niet dat er enkele maanden later een flash-sale van -30% was op alle modellen van Seiko op een bekendere Nederlandse webshop! Ik kon enkele koopjes dus niet weerstaan
Niet veel later, een nieuwe rage, de Citizen Automatic NJ0180-80M (mijn allereerste titanium horloge!).
De reden was voornamelijk het idee dat ik de PRX destijds had moeten kopen in tifany blue. Ik dacht dat ik een fout gemaakt had. Deze aankoop maakte alles goed. Ik was blij met mijn Citizen én was opnieuw zeker van mijn zwarte PRX.
Dit was tevens het moment dat ik het wel gehad had met rages en sales. Velen van de voorbije aankopen waren gedreven door FOMO. Door het lezen van artikels en het kijken naar influencers. Nu tracht ik vooral mijn eigen ding te doen. Eerst browsen, dan pas extra informatie zoeken en niet meer andersom.
Dit was tevens het moment dat ik de mooie C63 Sealander voorbij zag komen in pre-sales. Op slag verliefd
Niet veel later heb ik me ook nog deze knappe Tissot Seastar 1000 aangeschaft. De knappe dial sprak me aan in combinatie van de blauwe gradient. Ik hou van dive watches. Ik moet er dus wel op toe zien dat mijn gehele collectie straks niet uit deze categorie bestaat
Momenteel heb ik nog de Christopher Ward C65 Super Compressor in pre-order staan. Er is iets wat me ontzettend aanspreekt in de combinatie witte bezel, blauwe dial en blauwe strap met oranje accenten. Het is een frisse verschijning
Voorts heb ik nog 2 horloges gekocht op dit forum waarvan de prijs helaas iets té strak was… An offer I could not refuse, zeg maar!
Ik probeer het nu wel af te sluiten maar ik vrees wel een beetje voor de zaak. Ik die zin weet ik niet of het wel een strak plan was van me om me lid te maken van dit forum.
Mijn toekomstplannen zijn vooral me verder te verdiepen in de interne movements. Liefst ook zonder van elk een voorbeeld te kopen
Houdoe!