Kwam toevallig dit filmpje tegen…en ja hij heeft een punt. Zeker gezien de ongekende populariteit van de bb58 zou het een gemiste kans zijn van Omega om de mid size niet opnieuw uit te brengen, in een mooie 38 of 39mm.
Zou voor mij ook wel een serieuze optie zijn. De vorige generatie Seamaster was voor mijn kleine pols nog net te doen, de nieuwe is mij net iets te groot.
Of het er gaat komen weet ik niet, ik denk dat de huidige seamaster ook al erg goed verkoopt en ze zijn natuurlijk niet voor niks gestopt met het midsize model. De Po kan je wel in 37.5 mm kopen, die maat lijkt mij perfect voor een ‘normale’ seamaster.
De BB58 is een hit, maar over de Rolex YM 36mm lees ik hier zelden iets. Breitling heeft ook een 36mm duiker, ergens in een verdom hoekje.
Dus succes niet gegarneerd denk ik.
Ik ben niet overtuigd of het nu echt zo een verkoop knaller zou worden als wordt verondersteld. Wel weet ik zeker dat het een warm onthaal zou krijgen op horloge forums. Omega, Rolex en soortgelijke merken hebben hun meest populaire modellen niet uit onwetendheid in omvang laten toenemen. Ze doen dat om te voldoen aan de vraag in de markt.
In onze horloge-gekken bubbel verliezen wij soms het perspectief dat de fanaten met de sterke voorkeur voor traditionele proporties enkel een sub-categorie van de markt vertegenwoordigen. De Black Bay 58 variant was interessant voor Tudor om door differentiatie dat deel van de markt aan te spreken. Maar ik begrijp ook dat het voor de merken die een breder publiek moeten aanspreken misschien minder aantrekkelijk is om specifieke variaties voor “WIS” te produceren.
Ik hoor bovendien ook al een hele tijd “we are moving away from the big watch trend”. Ongeveer 10 jaar geleden geloofde ik dat nog. Maar na een decennium begin ik toch een beetje sceptisch te worden. Panerai en Breitling zijn dan weliswaar minder populair geworden sinds begin 2000, maar daar zijn weer andere grote sporthorloges voor in de plaats gekomen. Deze nieuwe Seamaster of de nieuwe Submariner zijn een mooi voorbeeld. Waar is die beweging in de richting de kleinere kastmaten waar mensen het nu al zo lang over hebben?