Nieuwe Rolex grijs kopen?

Vroegah kon dat nog wel.

1 like

Nu wordt de meegeleverde garantiekaart elektronisch gevalideerd door de AD in een kaartlezer ding. :wink:

Ondertussen ook eens in Leuven binnengesprongen, vriendelijke dame, korting was mogelijk maar nog 360 € verschil met Steiner dus twijfel nog een beetje, ik vond een groene trouwens ook best mooi.

8 likes

Staat je heel mooi!

Heb je vermeld dat we contact hadden via forum? De verkoopster heeft zich hier vorige week ook aangemeld.

Is Steiner ook een Rolex AD?

Ik zou het verschil proberen te delen
 zeg gewoon dat Steiner 350 euro goedkoper is.

Lag er nog iets in de toonbank voor je? :wink:

Dat is net het punt, Steiner is geen AD en wat dan met garantie, ik heb je inderdaad vermeld hoor, ze wist direct over wie het ging. Ik denk dat ik er dit weekend nog eens langsga, 4400 moet ze me maar gunnen dan. Als ze 2 horloges aan forumleden kan verkopen is dat toch meegenomen, niet?

En wie zegt dat ik er daar geen meer koop? :wink: Mijn vrouw! :joy: haha.

Dan betaal ik liever iets meer bij een AD waar de garantie ingaat bij aankoop daar waar bij een grijze dealer deze al waarschijnlijk een tijdje loopt.

Maar geen 350 euro meer! :wink:

Verdorie, ik had je moeten meenemen, ik wist al dat ik geen harde onderhandelaar was.:wink:

1 like

Is dat wettelijk eigenlijk wel mogelijk? Feitelijk heb jij er niets mee te schaften als consument. Ik gok dat de dealer verplicht is om de garantie te leveren, al was hij donkergrijs. Je hebt als consument wat dat betreft flink wat rechten, zo mag de garantie ook niet slechts een half jaar zijn. Je mag er als consument namelijk redelijkerwijs vanuit gaan dat een horloge 5 jaar blijft werken. Waarschijnlijk als je het voor de rechter laat komen dat de “grijze” dealer bakzeil haalt.

De meeste grijze dealers geven 1 jaar garantie. Maar daar heb je weinig aan als je bij een nieuw horloge 5 jaar (minus de tijd dat de grijze dealer hem in de voorraad heeft) fabrieksgarantie krijgt van de fabrikant.

2 likes

Ik denk dat je hier wettelijk heel simpel in kan zijn.

1. Of de dealer “authorized” is of niet, dat hoef ik niet na te gaan als consument.
  2. Rolex biedt 5 jaar garantie, dus krijg ik als klant 5 jaar garantie vanaf het moment dat ik hem nieuw aanschaf.

Ik denk dat de grijze dealer bij de rechtbank bakzeil haalt. En rolex trouwens ook als de grijze dealer failliet gaat en de klant met een nette factuur de garantie komt claimen.

Vanaf het moment dat het horloge nieuw aangeschaft wordt. En dat nieuw aankopen doet de grijze dealer. Je hebt volgens mij nog niet helemaal door hoe het werkt tussen AD en grijze dealer.

De garantie loopt altijd via Rolex ook als de grijze dealer niet failiet is. Garantie van een grijze dealer is alleen nuttig als het horloge niet meer binnen de fabrieksgarantie valt.

2 likes

Klopt, van zodra de grijze dealer hem heeft aangekocht, heeft de AD hem elektronisch aangemeld en begint de garantie van 5 jaar te lopen.

Heeft de grijze dealer hem dus al 2 jaar op voorraad
 dan heb je nog 3 jaar Rolex garantie over.

1 like

Ik denk dat als je daarmee naar de rechtbank gaat, Rolex bakzeil haalt. Consumenten hebben echt meer rechten als dit. Misschien dat iemand die het echt wil weten zijn rechtsbijstand moet bellen. Met computers zou de leverancier of fabrikant geen poot hebben om op te staan wat dit betreft, dus ik zou niet weten waarom het met dergelijke dure horloges anders zou zijn. Dat zou betekenen dat Rolex boven de consumenten zou staan.

Een grijze dealer is ook geen leverancier. Heeft geen enkele band met Rolex.

2 likes

Van zodra jij iets van een merk aankoopt, ga je akkoord met hun garantievoorwaarden vermoed ik zo. ?

Een grijze dealer (niet zijnde een consument) dient gewoon wettelijke conformiteitsgarantie te geven op zijn spullen.

Rolex geeft ook fabrieksgarantie (is dat niet verplicht) onder haar voorwaarden. Tenzij je direct van Rolex koopt, is zij jou niets verplicht :slight_smile:.

Maakt niet uit. https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/garantie

Zoals je kunt zien, Nederlands recht gaat uit van minimaal twee jaar en vaak zelfs langer. Zeker in het geval van horloges van Rolex kun je als klant hard maken dat ze langer meegaan en dus recht hebt op langer garantie.

Bovendien is volgens Nederlands recht de leverancier degene die de garantie moet leveren. Zelfs als de fabrikant failliet is. Als de leverancier failliet gaat zal je denk ik dit zelfs gewoon bij de Authorized Dealer of fabrikant zelf moeten kunnen verhalen. Maar nogmaals, bel je rechtsbijstand om het zeker te weten.

1 like

Dit dus :slight_smile:

Dat dacht Apple ook, tot ze terug werden gefloten door Europa. Apple dacht dat ze 3 maanden garantie konden bie deen en dat ze je zo extra garantie konden verkopen. Dat liep volgens Europees recht toch anders.

Ik wil mij nergens mee bemoeien, maar hoe zit het met een handelaar (grijze dealer) aka “liefhebber van de hobby/flipperaar” zonder kvk etc.? Interessante linkjes die je plaatst!