Fake news
Inderdaad.Grijze handelaren verkopen dus nooit een ânieuwâ horloge.Wel een âongebruiktâ.
Vertel mij trouwens eens wat de band van een grijze handelaar is met Rolex,buiten het feit dat hij daar nieuwe horloges afneemt
Niets, maar iemand met een KvK nummer is geen consument.
Ik heb geen idee wat je bedoelt en/of wat je van me wilt horen. In het onderscheid tussen ânieuwâ en âongebruiktâ volg ik je wel, maar ik weet niet hoe dat zich verhoudt tot wat ik heb gezegd, en over het al dan niet bestaan van een band met Rolex wil ik het helemaal niet hebben, want daar weet ik helemaal niets van en lijkt me zeer afwisselen van geval tot geval.
Dit dus.
Edit: Bestaat er in jouw hoofd een soort verband tussen ânieuweâ of âongebruikteâ horloges verkopen en het dan respectievelijk niet of wel zijn van een consument? Want ook dat is volkomen irrelevant.
Wat? Grijze dealer in schaapskleren? Je zegt dat de wet fake news is?
Ik doelde op het feit dat een grijze handelaar op hetzelfde niveau staat dan een consument.
In termen van garantie.
Indien de grijze handelaar garantie geeft buiten Rolex om,dan gaat dat op zijn eigen konto.
Zelfde verhaal als een consument,vandaar het vergelijk
Wat je zegt is
Quod non, want bij de grijze handelaar heb je consumentenbescherming, waaronder de conformiteitsgarantie.
Even heel simpel voor zover ik de wet ken, en ik heb bij een verkooptoko gezeten en moest dit ook wetenâŚ
- Wanneer een consument iets afneemt van een bedrijf, verplicht dit het bedrijf een zorgplicht in de vorm van een wettelijke bedenktermijn en een garantieverplichting.
- Een consument heeft volgens Europees recht, recht op minimaal 2 jaar garantie.
- Een consument heeft volgens Nederlands recht daarboven ook een recht op garantie waarbij de termijn van de garantie op het afgenomen product gelijk is aan wat de consument billijk mag verwachten.
Als jij als consument een nieuw/ongebruikt horloge koopt (dat verschil maakt voor jou als consument in je recht niets uit), mag je dus minimaal 2 jaar uitgaan van garantie. Ik denk dat zeker in het geval van een Rolex, je volkomen in je recht staat als je 5 jaar claimt. Immers, Rolex garandeert een goede werking van 5 jaar op hun product en dus mag jij dat ook van jouw grijze horloge verwachten.
Of de grijze dealer die garantie door Rolex kan laten oplossen zonder betaling is als consument niet jouw probleem. Als de verkoper hem zou verkopen met 10 jaar garantie is dat ook niet jouw probleem als de fabrikant dat niet geeft, dan moet de verkopende partij daarin zijn verlies nemen.
Ik denk dit 99% zeker te weten, maar ik als je dit letterlijk zo aan een advocaat in consumentenrecht voorschotelt, denk ik dat deze je meer kan vertellen. Maar ga in elk geval niet vertellen dat je minder garantie hebt als de grijze dealer je vertelt, die is namelijk niet degene die geĂŻnteresseerd is in jouw recht, maar in zijn portemonnee.
Ik heb het over Fabrieksgarantie. Over het ingevulde kaartje van de ADâŚsnappie?
Uiteraard heb je recht op consumentenbescherming als je bij grijs koopt,dat is logisch.
Fabrieksgarantie is een ander verhaal
Dat betekent alleen dat de verkoper het op zijn kosten moet laten repareren.
Hier ben ik het helemaal mee eens. Alleen dit gedeelte ben ik niet zo zeker van, maar ik wil ook absoluut niet het tegendeel beweren:
Ok, prima. Dat was mij niet duidelijk geworden.
Grijze dealers zullen veelal bij de AD aan de deur kloppen wanneer er echt iets mis is. Want hun horloges zullen toch wel op de een of andere manier via een AD in hun bezit zijn gekomen. Volgens mij kan je ook als consument gewoon een AD in wandelen. Maaaaar de kans is gewoon niet zo groot dat je met een nieuwe Rolex binnen 5 jaar weer terug moet
Breitling is hier bijvoorbeeld wel streng in! Om het grijze circuit te ontmoedigen?
dat Nederlands recht uitgaat van minimaal 2 jaar
(Staat ook in de quote he )
Ik volg dit topic en zie veel over garantie wel of niet. Ik wil niet lllg doen, maar hoeveel mensen hebben wel eens gebruik gemaakt van de garantie. Zoveel zullen het er niet zijn.
Ik heb veel vintage rolexen gedragen en draag ze nog, 40 jaar plus. Nooit iets mee aan de hand. Dat is Rolex
En voor âŹ360 een jaar meer of minder garantie, gaat toch helemaal nergens over. Je geeft een kleine 5K ⏠of meer uit en dan over een futiel bedrag nadenken. 360/4 of 5 jaar. waarbij ik ervan uitga dat het niet de laatste euroâs zijn die iemand uitgeeft. Met respect.
Gewoon kopen daar waar je een prettig gevoel hebt en dragen die mooie Rolex! Een paar honderd meer of minder maakt echt niks uit als je iets koopt wat je graag wilt. Kijk dat je een iwc of GS niet full price koopt snap ik wel. Maar een RolexâŚ
On topic. Nieuw bij grijze dealer is iets van de laatste jaren. En eigenlijk bedoelen ze new maar geen wachtlijst en direct dragen. Of new en geen wachtlijst en korting. ď¸
Naar Leuven of naar maastricht.
Haha wow!
Ik heb er geen problemen mee als jij het zo ervaart hoor, maar ik wil toch even gezegd hebben dat ik dat niet normaal vind. Maar ik schijn dan ook het stereotype van âde Nederlanderâ waar te maken.
Geef je wel fooi? âAls Nederlanderâ
Maar laten we het erop houden dat de beste deals niet worden beslecht op een paar procent. ď¸
Haha ja, dat dan weer wel. Ik kom nooit in dure tenten, maar een vijfje voor de bediening, en een tientje als ze zich duidelijk het vuur uit hun sloffen gelopen hebben, dat hoort er gewoon bij en is voor mij onderdeel van de prijs. Net als korting, als dat er gewoon bij hoort is dat voor mij onderdeel van de prijs. Niet heel transparant, maar eigenlijk vind ik het dus hetzelfde. Geen fooi geven is hetzelfde als geen korting bedingen, maar dan andersom.
Eens. Hij die het onderste uit de kan wil hebben krijgt het deksel op zân neus.
En ik snap ook wel dat als je jezelf wilt trakteren, het leuker is om niet moeilijk te doen over de prijs.
Haha dat lijkt me âNederlandsâ of anders gezegd: niet met de paplepel ingegoten. ď¸:beers:
Dat van die korting:
Daar heb je helemaal gelijk in.
Het gaat om het totaal pakket.
Maar in de topic gaat het niet over de korting. Die is al vergeven. Nee het gaat om het verschil tussen wel of niet AD en het prijsverschil.
burp
Oei, ik ben dingen door elkaar aan het halen.
Tsja, dan koop je dus in feite voor 360 euro comfort, 100% zekere garantie, jouw naam op de papieren en relatieopbouw bij een dealer. Daar zou ik het wel aan uit willen geven.