Nieuwe sector die omvalt? Hopelijk niet

N.a.v. dit bericht op quotenet:

zat ik te bedenken, na het omvallen van de grotere banken wereldwijd, en het stagneren van autoverkopen en de vele faillisementen in de autobranche, zou het dan nu de tijd zijn dat de horlogewereld een zeer zware tijd tegemoet gaat?

Een aantal jaar terug was er natuurlijk de quartz-crisis, maar hier kon men als merk nog enigzins op inspelen. Maar met deze wereldwijde depressie… hoe nu verder met de horloge-industrie?

Is er nog wel vraag naar dure en exclusieve (handgemaakte) uurwerken? En wat zou dit betekenen voor ons, de liefhebbers? (veel faillisements verkopen?) :wink:

Graag jullie meningen.

Tja, de verkopen van luxeproducten dalen altijd het eerst.
Dit kan duiden op het failliet gaan van manufacturen
OF
Dure horloge worden exclusiever en enkel voor de rijken (en die rare jongens van het horlogeforum).

Stiekem hoop ik dat ik een PP op de kop kan tikken voor €1000 :)o

Ik zal deze topic dus best grondig volgen … :smiley:

Ik denk dat het wel wat meevalt, de marges op sommige merken is exorbitant hoog,
Ik ga er dan vanuit dat ze een behoorlijk vangnet hebben.
Wel is het een feit dat er steeds meer zeer aantrekkelijke horloges op de markt
komen van zwitserse makelij voor een fractie van de prijs van de welbekende merken.
Zeg het dus maar, het is in ieder geval een markt die blijft

Bedrijven gaan failliet, zeker in de luxe-artikelen als horloges. Merknamen worden overgenomen en gaan verder. Zeker weten dat er genoeg investeerders Rolex willen overnemen.

De grootste kostenpost van Rolex is hun marketing…
die hoeven ze maar terug te schroeven als ze echt in de problemen komen.

Ik hoop dat ze het goed voelen daar in Zwitserland, komen ze misschien weer eens met beide benen op de grond.

S.Augustinus Schreef:

Ik hoop dat ze het goed voelen daar in
Zwitserland, komen ze misschien weer eens met
beide benen op de grond.

Dank u voor deze :slight_smile:

Beste forumleden,

Rolex omvallen? Dat lijkt mij eerlijk gezegd een beetje voorbarig. Maar ik denk wel dat Rolex in zoverre een probleem heeft dat het, met excuses aan de fanatieke liefhebbers die dit vast niet willen lezen, als de ‘volkswagen’ onder de topmerken bekend staat en het assortiment al jaren een op z’n zachtst gezegd wat ouderwetse en weinig innovatieve geest uitstraalt. Ik ken genoeg mensen die graag een horloge uit het duurdere segment willen aanschaffen, maar een beetje zijn uitgekeken op met name die plompe kasten van de ‘duikers’.

Een degelijk, betrouwbaar en klassiek imago nastreven is natuurlijk prima, maar de échte rijken der aarde zoeken voor hun geld iets wezenlijks originelers en exclusievers. Zij richten hun blik dan ook meer op de ‘echte’ topmerken als Patek Philippe en Vacheron & Constantin, om er maar twee te noemen. Voor hen is een Rolex hoogstens iets ‘voor erbij’ en daar zal nóg meer reclame geen verandering in brengen, vrees ik.

Hartelijke groeten,
Robbert

Precisieman Schreef:

Beste forumleden,

Rolex omvallen? Dat lijkt mij eerlijk gezegd een
beetje voorbarig. Maar ik denk wel dat Rolex in
zoverre een probleem heeft dat het, met excuses
aan de fanatieke liefhebbers die dit vast niet
willen lezen, als de ‘volkswagen’ onder de
topmerken bekend staat en het assortiment al jaren
een op z’n zachtst gezegd wat ouderwetse en weinig
innovatieve geest uitstraalt. Ik ken genoeg mensen
die graag een horloge uit het duurdere segment
willen aanschaffen, maar een beetje zijn
uitgekeken op met name die plompe kasten van de
’duikers’.

Een degelijk, betrouwbaar en klassiek imago
nastreven is natuurlijk prima, maar de échte
rijken der aarde zoeken voor hun geld iets
wezenlijks originelers en exclusievers. Zij
richten hun blik dan ook meer op de 'echte’
topmerken als Patek Philippe en Vacheron &
Constantin, om er maar twee te noemen. Voor hen is
een Rolex hoogstens iets ‘voor erbij’ en daar zal
nóg meer reclame geen verandering in brengen,
vrees ik.

Hartelijke groeten,
Robbert

Mag ik hieruit afleiden dat de rijken dit een ‘Sport Horloge’ vinden.

Een leuk verhaaltje dan mij is overkomen.

Enkele maanden geleden ging ik naar een juwelenveiling. Ik was er niet voor de juwelen maar voor de horloges. Allen waren vertegenwoordigt. Patek, Vacheron Constantin, Breguet, Rolex, Breitling, Frank Muller, Omega, Ebel, Corum, etc …

Geïnteresseerd zoals ik was, vloog ik naar de uitstalbox. Omdat ze me hier (ondertussen) al kennen zijn er geen bezwaren als ik iets wil vasthebben.
Dus ik vroeg direct naar een Rolex Explorer II (wit). Dit is nu eens een fantastisch horloge, maar het stak zeker niet af naast al dat ander moois.

Er lag ook een Patek, dus het was logisch dat dat de volgende zou zijn.
Ik ben eerlijk wanneer ik zeg dat dat nog eens een fantastisch horloge was.
Snel een oogwenk naar mijn vader. ‘Moet je dit eens zien!’

Er volgde snel een aangenaam gesprek over PP (ook met de dame achter de box).

Tijdens dit gesprek kwam er nog een heer met zijn vrouw naar de box kijken.
Toen hij te horen kreeg dat het over een PP ging, meldde hij dat hij ook erg veel interesse had in het merk. Terwijl hij de PP van de veiling bekeek, kon ik zijn PP (Nautilus) bewonderen.

We gingen verder met het bekijken van de horloges. Mijn oog viel op een Airking, een aangenaam, rustig en klein horloge.
Na hem te passen vond ik dat de band al iets te klein was, en er waren geen extra schakels. De man vroeg of hij hem ook eens mocht zien, omwille van de zelfde redenen.

Hij zie: ‘Dit is toch een goed horloge voor zo’n jongen. Zolang hij er maar niet mee gaat voetballen.’

Toen kreeg ik echt het gevoel: ‘Tja, voor hem is het gewoon een ander sporthorloge …’

Later is de PP voor meer dan een uitgerust middenklasser verkocht >X
Hopelijk kom ik hem de volgende keer weer tegen, hopelijk met een andere PP.

Precisieman Schreef:

Beste forumleden,

Rolex omvallen? Dat lijkt mij eerlijk gezegd een
beetje voorbarig. Maar ik denk wel dat Rolex in
zoverre een probleem heeft dat het, met excuses
aan de fanatieke liefhebbers die dit vast niet
willen lezen, als de ‘volkswagen’ onder de
topmerken bekend staat en het assortiment al jaren
een op z’n zachtst gezegd wat ouderwetse en weinig
innovatieve geest uitstraalt. Ik ken genoeg mensen
die graag een horloge uit het duurdere segment
willen aanschaffen, maar een beetje zijn
uitgekeken op met name die plompe kasten van de
’duikers’.

Een degelijk, betrouwbaar en klassiek imago
nastreven is natuurlijk prima, maar de échte
rijken der aarde zoeken voor hun geld iets
wezenlijks originelers en exclusievers. Zij
richten hun blik dan ook meer op de 'echte’
topmerken als Patek Philippe en Vacheron &
Constantin, om er maar twee te noemen. Voor hen is
een Rolex hoogstens iets ‘voor erbij’ en daar zal
nóg meer reclame geen verandering in brengen,
vrees ik.

Hartelijke groeten,
Robbert

Denk jij dan dat “de echte rijken der aarde” de doelgroep is van Rolex ??

De grote kracht van Rolex is dat het merk een zeer brede doelgroep heeft, dit in tegenstelling tot P.P. en V.C…

Alle Zwitserse horlogemerken hebben het wat moeilijker nu maar als er één de crisis kan overleven dan is het Rolex wel.
Natuurlijk zijn er kleine merken die het moeilijk hebben of gaan krijgen.
En ja, er zullen er ook omvallen, sterker nog er zijn er al omgevallen en er zijn er een aantal die op het randje balanceren.
Speciaal merken die zich sterk op de USA markt hebben gericht, hebben het erg zwaar.

Daar heb je zeker een punt. Met de belachelijke marge die er op de meest verkochte modellen moet zitten en de aantalle die ze verkopen moeten ze buffer genoeg hebben.

Rolex is ondergebracht in een stichting en zal dus naar alle waarschijnlijkheid nooit worden overgenomen door een groep investeerders.

Naar mijn idee zal Rolex de laatste zijn die “omvalt”.

Beste Mathias,

Nee, dat bedoel ik dus niet. Een Rolex wordt in die kringen meer gezien als iets te gewoontjes. Je valt er onder de minder bedeelden natuurlijk mee op, maar zo’n ‘massaproduct’ is voor de puissant gefortuneerden toch echt niet bijzonder genoeg. Een Rolex wordt door hen meer gezien als een dagelijks werkpaard dat nogal eens met een bepaald doel wordt aangeschaft.

Een aardige anekdote is wat dat betreft de klaarblijkelijk veelvoorkomende idioterie dat er een Rolex wordt gekocht met meerdere wijzerplaten, die dan voor een feestje van de bij de kleur van de kleding behorende wijzerplaat wordt voorzien en die na het festijn weer in een andere staat wordt teruggebracht. Dat gebeurt soms meerdere keren achter elkaar en elke keer tegen forse betaling. Er wordt soms zelfs een chauffeur naar de winkel gestuurd om het horloge te brengen en op te halen: klaar terwijl u wacht! Niet best voor uurwerk en kast natuurlijk, maar meerdere Rolexen kopen is kennelijk teveel van het goede… (Lach niet, dit is géén grap! Ik kon mijn oren niet geloven toen een ingewijde Rolex-technicus mij dit vertelde, maar al spoedig werd het mij overduidelijk dat hij absoluut de waarheid had verteld).

Hartelijke groeten,
Robbert

Ook wel interessant trouwens en relevant in dit topic.

De merkwaarde van Rolex is ongeveer $ 5 miljard. (nr 4 in de lijst van luxe-merken)
De merkwaarde van P.P. is ongeveer $ 1 miljard. (nr 13 in de lijst van luxe-merken)

Ropa, welke merken zijn er dan al omgevallen?

En welke balanceren er op het randje?

Kleinere merken als Villemont en b.v. Bedat & Co.
Ook hoorde ik het van de Gisigogno. (?)

Merken die op het randje balanceren is moeilijk met zekerheid te zeggen maar ga er maar van uit dat alle kleinere onafhankelijk Zwitserse horlogemerken het erg moeilijk hebben.
En dan speelt er op de achtergrond nog wel het één en ander, maar daar moet je voorzichtig mee zijn m.b.t. uitspraken hier over. :wink:

Het zal nog wel even duren voordat Rolex omvalt, jongens! Geen paniek! :smiley:

Ropa Schreef:

Kleinere merken als Villemont en b.v. Bedat & Co.
Ook hoorde ik het van de Gisigogno. (?)

Merken die op het randje balanceren is moeilijk
met zekerheid te zeggen maar ga er maar van uit
dat alle kleinere onafhankelijk Zwitserse
horlogemerken het erg moeilijk hebben.
En dan speelt er op de achtergrond nog wel het één
en ander, maar daar moet je voorzichtig mee zijn
m.b.t. uitspraken hier over. :wink:

Jammer om te lezen dat het toch vooral de kleinere merken raakt. Ik denk dat mannen als Dornbluth, Stowa, Nomos en Meistersinger ook last kunnen krijgen. Toch een bepaalde niche.

Even een gedachtegang; veel merken kopen bij ETA in (wie niet zou je haast zeggen). Stel dat ETA dus ook wordt getroffen, dan moet of ETA de prijzen verhogen, of enkel leveren aan grotere merken waar ze wat aan kunnen verdienen (Omega zal in dit geval een voorkeursbehandeling krijgen tov Meistersinger, lijkt miJ).

Op de lange termijn blijven dus enkel de manufactuurs over?

Jaap-Wim Schreef:

Even een gedachtegang; veel merken kopen bij ETA
in (wie niet zou je haast zeggen). Stel dat ETA
dus ook wordt getroffen, dan moet of ETA de
prijzen verhogen, of enkel leveren aan grotere
merken waar ze wat aan kunnen verdienen (Omega zal
in dit geval een voorkeursbehandeling krijgen tov
Meistersinger, lijkt miJ).

Op de lange termijn blijven dus enkel de
manufactuurs over?

Ik hoop dat al deze merken hier al over nagedacht hebben, ETA stopt namelijk sowieso met leveren aan niet-Swatch-merken! Lijkt me dat plan “B” bij de meesten al in de maak is óf dat ze nog bergen ETA-uurwerken bestellen zolang het nog kan. In dit laatste geval is ETA voorlopig helemaal uit de brand.

ETA blijft gewoon uurwerken leveren, maar geen Ebauches. Daarnaast zijn de prijzen de afgelopen jaren flink gestegen waardoor veel fabrikanten wel ergens anders moeten kijken

De ETA 7750 is 13 % duurder geworden !
Is veel, maar geen drama.

Ik denk dat het gegeven dat er geen Ebauches meer uitgeleverd zullen worden voor veel merken een groter probleem zal zijn.