Nieuwe Seiko Modellen 2023: This time it's personal.

Nou…

Deze Seiko 5 Sports serie is alleraardigst en veel omvattend. En met een rating van 100 meter kun je ook nog een beetje zwemmen.

Maar… Het is echt géén opvolger van de iconische SKX013. Dat was een echte duiker, een duikers horloge.

De 5 Sports is dus géén " diver " . :sweat_smile:

4 likes

Ik snap je punt, maar 100m is meer dan zat voor mij :laughing: Daar kan je ook echt wel mee duiken mocht je dat willen (veel dieper dan 10m gaan de meesten niet eens). En 1mm dunner daardoor, heb ik er graag voor over.

Ik miste gewoon heel erg een automatische “diver” onder de 40mm bij Seiko en nu is die er eindelijk.

3 likes

Grapiig genoeg ligt dat niet aan de waterdichtheid, want de ISO standaard eist maar 100m. Het ligt eerder aan het gebrek aan een lume pip op de bezel en naast de 3. :slight_smile: Maar voor zorgeloos snorkelen en surfen is het sowieso dikke prima.

3 likes

"

Is Submariner ISO 6425?

The Technicalities of ISO Certification

Since the Submariner Date, Sea-Dweller, and even the Deepsea all have a date window at 3 o’clock instead of a luminous marker, they technically fail to qualify for ISO 6425 ,

"
Zelfs de Rolex duikers zijn technisch geen èchte duikers…

Hahaha :rofl:

1 like

Sinds kort. Seiko heeft dat mooi gedemonstreerd. In de vorige ISO standaard voor duikhorloges was het geen probleem om een datum op 3 of 6 te hebben zonder lume pip op die positie. Dat komt omdat iedere boerenlul kan aflezen hoeveel tijd er verstreken is al 1 van de 12 indices ontbreken. Iets met 360 graden, en een inschatting van de boog die de minuutwijzer heeft doorlopen.

Dus toen Seiko een paar jaar geleden de SPB143, 5 en 7 introduceerde, alsmede de Uemura SPB151 en 3, waren ze nog mooi. Je had een datum op 3, de rehaut was prima en ononderbroken en het leven was goed.

Fast forward naar ergens in 2021, en je ziet dat de ISO standaard aangepast is omdat ze van die zeikerige pipjes in de rehaut of minute-track drukken op nieuwe iteraties van de SPB14x en SPB15x.

Kortom: Het ontwerp is in mijn optiek verneukt voor een theoretische certificering voor een hobby die toch met een Suunto wordt beoefend. 99,9999% van alle duikhorloges worden verkocht aan gasten die misschien een keer per week met hun dochtertje naar het pierenbadje gaat voor de, weet ik veel, watergewenning.

Dus eigenlijk is deze rant puur bedoeld om het eens te zijn met @deuxani. 100m is prima. Maar ik ga een stap verder:

Die hele ISO standaard kan me de tering krijgen. En METAS en COSC ook.

Als ik iets wil wat goed loopt koop ik een quartz, en als ik iets wil wat geschikt is voor duiken koop ik wel een Suunto, Cressi of Shearwater.

6 likes

Nu weer iets nieuws, zal fatc zeker leuk vinden:

SBGA477

LE37

8 likes

Een limited van 37 stuks, mwoah, maar de 44GS case moet van mij een handopwinder zijn of een quartz, anders worden ze te dik.

Deze kleurstelling is heerlijk voor de zomer:

9 likes

Is wel aardig. Maar voor mij toch een beetje tam, safe, behoudend… :yawning_face:
Ik zou dan voor deze gaan als zomerknaller. :sunny: :sunglasses: :tropical_drink: :desert_island:

7 likes

Hiervan is een mod gemaakt…

Ook leuk.

2 likes

Nice!
Maar, het valt mij op dat Seiko sowieso echt wel is ingesprongen op de behoefte aan ‘gemodde’ horloges. Deze bestond natuurlijk al heel wat jaren. Maar ze hebben 't toch opgepakt, sinds een jaartje of 3, denk ik. Zeker met de 5KX-serie, die inmiddels waanzinnig uitgebreid is. :dizzy_face: Ik vind het op zich wel een goede zaak. Beetje variatie vind ik wel leuk. :+1:

2 likes

In samenwerking met Rowing Blazers…

Release this summer.

10 likes

Niet mijn kopje thee…

1 like

Is dat die nieuwe 38mm case??

Dan vind ik die gele echt wel een cool ding namelijk.

1 like

Nog een paar nachtjes slapen…

2 likes

Wéér een bijzondere Seiko…

En op de pols:

Valt best mee, he.

8 likes

Staat best goed! Past mooi bij de wijzers. Ik ga zelf voor deze denk ik als ik die teal heb:

Maar dat goud staat best goed moet ik zeggen.

2 likes

En goed afleesbaar :face_with_monocle:

1 like

Ook leuk voor Kerstmis :christmas_tree:

2 likes

SBSA233/SRPK25

SBSA235/SRPK27

Snoopy…

5 likes