Nee, er is wel degelijk iets mis met Evolution 9. Het is een kut serie met erg lompe wijzers, veel te lompe bracelets en kolderiek lompe indices. Bah, bah, bah, vierwerf bah.
Ik zou zo’n ding niet willen dragen al gaven ze 'm gratis.
En betere wijzers, betere indices, een kleinere maat en een fatsoenlijke taper op die toch al smallere band. Dat is correct.
Was het maar zo’n feest.
Een brak kristal, bezel die zichtbaar wiebelt tijdens het draaien en een uurwerk wat je aan moet schudden alsof je de sambaballen-man in een salsa-bandje bent, terwijl je hackt door de wijzer achteruit te wiebelen?
Mocht dat nou toch gebeuren, geef ff een Sientje?? Ik geef er geen 10k aan uit want inderdaad wat issues die jij ook noemt. En het budget niet. Maar ik zou 'm zeker de doos niet uitschoppen…
Duiker
Zwart
200m & schroefkroon
Knijp je ogen een beetje dicht en kijk ernaar, zeg het dan nog eens. Maar, fair enough, in alle eerlijkheid: hij is wél 10x mooier
Nondeju, laat m’n smiley met hartjes wat te raden over dan
Ik weet dat er ook prima mee te zwemmen is. Maar een pushpull kroon zal niet aan mijn pols mee het water in gaan.
En de skx afkraken mag natuurlijk altijd! Blijft wel mijn gateway in de hobby.
Kijk als je een 7s26 probeert te hacken dan ben je gewoon bezig als een ocd sambaballenman, en dat schudden hoeft niet als je gewoon de tijd neemt.
Zelfs nu gebruikt Seiko nog het hardlex in de instappers dus daar zijn we nog niet van af hoor.
Maar fair enough in een ideale wereld, is alles minimaal saffier, heeft alles chronometer specs en iso certificering, hacking en handopwinden, een band met solide links en endlinks, een gangreserve van 8 dagen en 4hz uurwerk wat mooi gedecoreerd is. Oh wacht…
200m WR is nergens voor nodig, Ik heb al van alles met horloges gedaan, maar ben nooit dieper dan een meter of 10 a 15 gekomen. Ook een drukkroon die gewoon een crown guard heeft zit veilig op z’n plaats, en ik vind dat veel mensen te benauwd reageren op de 5KX.
Zeker als je bedenkt dat 99% van het volk wat er het hardst over roept ook gewoon nooit meer doet dan een rondje door een zwembad van max 2,40m diep eikelen.
Is een kleur, ik heb horloges het liefst in andere kleuren.
Duikers doen het vanaf 100m, volgens de ISO standaard. Het enige wat eigenlijk aan de 5KX GMT ontbreekt is een bezel die unidirectioneel is en een lume-pip heeft.
Maar GMT is wel makkelijk.
Ik doe dat al 25 jaar met elk horloge wat meer dan 50m WR heeft, en de enige, echt de enige die ooit lek ging was een …
wait for it…
… Nagelnieuwe Seiko Baby Tuna met 200m WR en een schroefkroon.
Hersteld door Seiko onder garantie, erg netjes, maar toch een saillante gebeurtenis.
Als accuratesse belangrijk is koop je een quartz en verdoe je je tijd niet met wazige testjes die na veel ach en wee een accuratesse garanderen waar de gemiddelde kruitvat quartz van 9,95 zich voor zou schamen.
Die spec / test interesseert me minder dan niks. Ik vind 'm lachwekken. My other Chronometer is a HAQ, zal ik maar zeggen.
Afgelopen drie dagen gesnorkeld en gedoken in zout water tot 3-5meter diepte met mijn SSK001, push pull kroontje en werkt uitstekend. Na de tijd even goed afspoelen onder de douche.
Een horloge met een waterdichtheid van 10atm moet dit gewoon aankunnen, push/pull of screw down maakt dan geen bal uit.
Trouwens nog even over dit… Uiteraard heb ik twee van die dingen gehad, en kraak ik de SKX als zodanig niet af. Het is alleen zo dat ik 'm niet op een voetstuk plaats als de end-all be-all van de duikhorloges. Daarom zit ik niet op de 5KX te haten omdat dat op z’n eigen manier gewoon een capabel horloge is.
Grappig genoeg waren de gateway drugs voor mij een Seiko 5 SNZG11K1 en een SARB033, maar er volgden al snel een Stargate en een SKX171 met saffier en 007 bezel. Een tijd later heb ik die laatste verkocht voor een SKX009, die vertrok weer omdat de Mini Turtle het beter deed voor me, die werd door een Uemura vervangen, en die werd weer door de SPB317 vervangen. Die laatste is echt de shit.
Van die horloges zaten er vier 7s26 uurwerken bij. Ik realiseer me dat hacking secondes op een mechanisch uurwerk omwille van accuratesse belachelijk is, maar daarom wil ik niet hacken: Ik heb een tic dat de minuutwijzer op een indice streep moet staan wanneer de secondewijzer op 12 staat. Ik trek het niet wanneer dat niet zo is. Daarom is hacking handig, dan kun je rustig de minuutwijzer goed zetten.
Beter dan plat mineraalglas, maar ik wou dat ze er mee kapten.
Ik heb een Shunbun in bestelling. Dat zegt genoeg. De Suwa en SD Birch dials an sich zijn verschrikkelijk mooi, maar ik kom niet over de overige design keuzes heen. Op mijn 18,5cm polsen deed de Evolution 9 het gewoon totaal niet. Waarbij de Spring Drive white birch wel subtieler uit de bus kwam dan de mechanische, maar dat had ik je in PB al geschreven.
Maar als ze diezelfde serie nu eens met een wat smallere bracelet maakten, zeg 20mm, en ze maakten 'm licht taperend naar 17mm, en dan gewone GS indices op 12, en een normale GS uurwijzer… Tja. Dat is het frustrerende. Ik zou best een Lake Suwa dial in een gewone heritage kast willen zien. Dat maakt het zo kut: De in potentie magistrale wijzerplaat.
Yes, ik na ons gesprek een aantal video’s bekeken en toen viel mij op wat jij bedoelde. Aangezien mijn polsmaat 16,5cm pols is, denk ik dat een shunbun, snowflake of skyflake veel mooier staat. Ik vind PR echt heel tof en onderscheidend. De skyflake zou ik dan wel ook op staal willen, vind dat echt enorm prettig dragen.
Ben ook wel erg benieuwd naar de Rikka, The Autumnal Equinox en de Snowmelt (SLGH013). De renders maken mij enorm nieuwsgierig hoe de horloges in het echt eruit zien.
Hoe dan ook, enorm veel zin in om een ochtendje GS te gaan passen