Nieuwe Seiko Modellen 2023: This time it's personal.

Mogelijk oud nieuws in dit topic, maar soit. Ik kwam deze afgelopen weekend tegen in de krant en raakte een beetje in de war:

:ballot_box_with_check: Open heart
:ballot_box_with_check: Skere sportvelgprint op open heart
:ballot_box_with_check: Asymmetrische indeling

Op papier drie keer niks. Het geheel:

image

https://seiko.nl/collectie/detail?item=SPB417J1

6 likes

Ik vind de witte Alpinist GMT de coolste van het stel, eerlijk gezegd. De SPB401 vind ik jammer omdat ik graag zou zien dat ze een gewoon Tijd + KS uurwerk gebruikten.

En helaas die plastieken geblauwde wijzers. Als Seiko toch eens leerde dat ze wijzers hittegeblauwd moeten maken zouden ze veel, veel meer insta-buy horloges hebben.

Nu is het meh.

Fijne vakantie nog!

Hmmm,

Hebben wij “die nieuwe” SPB401 van hierboven al niet eens eerder gezien in diverse referenties?

De 401 van hierboven:

Artikel:

De 041, uit 2016!

Artikel:

SPB359

Artikel:

En er is ook een SPB059

Artikel:

Het lijkt wel allemaal erg veel op elkaar.

Ach, misschien heb ik teveel Italiaanse zon en prosecco gehad… :rofl:

4 likes

Is daar niet iets aftermarket voor te krijgen? Speel ook wel eens met het idee een goudkleurige erin te hebben, maar dat maakt het misschien net wat te flets vergeleken met blauw.

Jazeker wel. Een Nomos, Longines, Hamilton of ander horloge met fatsoenlijk geblauwde wijzers.

Ik koop gewoon geen Seiko’s met blauwe wijzers, en als ik het deed wilde ik er geen Frankenwatch van maken om de wijzers fatsoenlijk te krijgen.

Dit stoort me al sinds m’n allereerste SDGM uit 2017:

Prachtig horloge, AR coated saffier, geweldige wijzerplaat, leuke cabochon, mooie wijzers, behalve die blauwe secondewijzer. Afgrijselijk. Ik heb er ook geen detailfoto meer van.

3 likes

Ja, die SSK015 vind ik er wel heel goed uitzien!
image

2 likes

Allemaal een beetje meh toch?

1 like

Nou nou, da’s ook weer wat sterk uitgedrukt. Ik teken geen snor op de Mona Lisa. Bij Archimedes zie ik zelfs dat geblauwde wijzers verkocht wordt als “upgrade”, dan vind ik verschil met het wisselen met een ander fabricaat wel een erg dun lijntje worden.

Voor de wat handiger mens is het niet gek veel meer werk dan een bandenwissel, en het kan altijd weer teruggedraaid. Dat gezegd hebbende, voor m’n Vostok vond ik mezelf handig genoeg, voor m’n SARX055 niet :grimacing:

Aftermarket = franken.

Die Archimede wijzers worden door Archimede gemaakt en geplaatst = originele upgrade.

Sorry man, ik bak er geen andere koek van.

Geweldig horloge. Als die secondewijzer hitte-geblauwd was had ik je er vele malen eerder al vanaf geholpen. :slight_smile:

Ik twijfel tussen goede principes of snobisme :wink:

Maar, stel ik krijg een gouden secondenwijzer van een groene Sharp Edge te pakken. Als iemand met een Seiko-pet 'm monteert is het goed? Maar als ik het zelf doe niet??

2 likes

Sommigen hier zijn Roomser dan de Paus. :wink:

3 likes

Het één hoeft het andere niet uit te sluiten. :rofl:

Maar je slaat de oprechte liefde voor Seiko over. Sinds mijn prilste jeugd zag ik mijn vader en mijn favoriete oom Seiko horloges dragen. Het was de gedoodverfde keuze voor wie niet veel geld had, maar wel een waardig horloge zocht wat niet kapot te krijgen was.

Zo heb ik ook nog een zwak voor Toyota omdat pa, nadat hij in de WAO terecht kwam, als monteur in hart een nieren steevast een oude Toyota had. Die gingen nooit kapot.

Mijn vader en oom zijn er niet meer. Misschien wordt mijn puriteinse kijk op Seiko niet alleen gevoed door mijn respect voor het merk, maar ook omdat het mij ergens aan mijn dierbaren verbind die ik dagelijks moet missen.

Zomaar een bespiegeling, zo voor de koffie.

Niet after market=acceptabele mod. Een subtiele, in dit geval. Natuurlijk mag je dat zelf doen, het gaat om de origine van het onderdeel.

5 likes

Ach ik zit je maar een beetje te stangen. Seiko in kwestie is een mooi cadeau, leuke achtergrond, dus de vraag of je er dan mee moet gaan klooien is er één van een andere categorie dan of er al dan niet andere onderdelen in mogen/kunnen gaan.

Verdraaid, dat schiet er weer bij in vanochtend :frowning_face: Enjoy

1 like

:rofl:
I see what you did there

2 likes

Ik hoop dat je geen aftermarket straps of bracelets hebt. :thinking:

1 like

Als ik een auto heb, en ik hang er geen LED strips onder, zaag geen gat voor m’n nieuwe Turbo in de motorkap en installeer geen carbon spoilers op de klep van de koffer of het dak, en ik laat de kleur met rust, dan wil jij me vertellen dat ik een mod aan het plegen ben wanneer ik er een set nieuwe bandjes onder gooi?

Banden (horloge, auto, motor, fiets) zijn consumables die in mijn optiek niet bij het horloge horen. Het horloge is het watch head. Daarom heb ik ook een teringhekel aan integrated bracelets. Dat zijn eigenlijk armbanden die toevallig ook de tijd weer kunnen geven. Die zijn voor kleine meisjes en modepopjes (m/v/x).

Ik moet er wel bij zeggen dat ik inderdaad nog nooit een Seiko bracelet heb vervangen door een aftermarket bracelet. Het is al jammer genoeg dat horloges überhaupt op staal verkocht worden, ik ga daar geen extra misère bij kopen en veel dressier Seiko bracelets zijn comfortabel.

2 likes

Even voor de duidelijkheid: beperken we het hier tot banden, of ook velgen? En in geval van velgen: moet het dan OEM of mag aftermarket hier wel :thinking:

1 like

Velgen is een mod. Aftermarket = Frankenauto. Van het merk zelf = Optie/mod. :slight_smile:

Sommige dingen zijn voorspelbaar. Maar begin nou alsjeblieft niet over push-pins te zeiken. Die komen gewoon van Amazon.

3 likes

Nieuw:

SBEJ005

25 likes

Nieuwe Presage

3 likes