Nieuwe Seiko modellen 2024, deze keer zijn we link!

Klopt, die is nu van mij ^…^. Blijft een mooi horloge!

1 like

18 likes

Kekke kleurtjes!

1 like

De nieuwe “SNXS”
37,4 mm kast en 12,5 mm dik, hardlex glaasje en 4R36 uurwerk.

Staat voor €400 op de Seiko site

2 likes

https://www.fratellowatches.com/seiko-watches/hot-take-seiko-introduces-three-new-seiko-5-snxs-series-celebrating-its-heritage/

1 like

9 likes

Ik vind ze wel leuk.

5 likes

Nou,
Dat vind ik dus veel en veel te duur.

De oude, nog bestaande modellen zijn bijvoorbeeld bij Monsterwatches gewoon te koop voor iets meer dan

:100: !

Paar voorbeelden:

image

image

En voor € 50 meer gaat er ook nog saffier glas in.

Dat de nieuwe modellen het 4R uurwerk hebben i.p.v. het oude 7S rechtvaardigt niet de verviervoudiging van de prijs.

O ja,

En ik vind het oude 5 logo vele malen mooier dan die nieuwe, scheve, omgevallen S.

12 likes

De “oude” vijfjes zijn inderdaad leuke horloges. En voor het geld zelfs onge-evenaard. Dat logo in een soort van omgekeerde kardinaalsmuts vind ik naar hedendaagse maatstaven zo zo. Netjes, dat wel, maar oersaai.
Het nieuwe logo speelt min of meer met een 5 en een soort s; die van Seiko.
In de oude vijfjes vind ik de knop best wel op zijn plaats. Het hoort erbij. Bij de nieuwe vind ik die knop een beetje te iel.
Weet een van jullie of die knop bij de nieuwe vijfjes hetzelfde werkt als bij de oude (uittrekken, wijzers gelijk zetten, indrukken en induwen, dan weer uittrekken om dag en datum te verzetten)?

2 likes

Leuke horloges, maar wel stevige prijzen

Band schijnt wel echt beter te zijn dan de oude 5jes

10 likes

Eens

1 like

Ja, er zwerven nog restpartijen vijfjes rond die je voor minder geld kunt scoren. Veel van die vijfjes hebben evenwel mindere waterdichtheid (de oude kleine pilot had bijvoorbeeld een 30m rating) en een non-hacking en non-handwinding uurwerk. Tot slot waren de banden van tonijnblikken gemaakt.

Die restpartijen zijn dan goedkoop, maar zeg dat de listprijs eens 250 Euro was. Dat ze voor 100-150 verkocht werden op allerlei sites is een functie van onverkochte voorraad over tijd. Je ziet ze op Monsterwatches dus nog op voorraad voor 110-150 Euro, inderdaad.

Dat anno 2024 een mechanisch horloge met mooie wijzerplaat van een gerenommeerd merk voor 400 list aangeboden wordt, compleet met 100m waterdichheid, hacking, handwinding en een betere bracelet, is gewoon een erg democratische prijs.

Ik word heel, heel erg moe van die battaljons die “in de oorlog kocht je nog een broo…, pardon, een Seiko 5 voor een duppie, Ans!” staan te roepen. Het is 2024. Dit is een nieuwe launch. Het gaat om de listprijs.

Je gaat ze over een paar jaar voor 300 Euro vinden, wanneer een Tissotje al lang boven de 1000 pietermannen gaat zijn. Niks mis mee, met die prijzen.

Altijd hetzelfde gezeik over Seiko.

Nee, da’s gewoon eerste positie voor dag en datum, tweede positie voor hacking en tijd zetten.

Oh, en zelfs de wijzers zijn gefacetteerd.

Nog steeds te kort, zoals op alle vijfjes, maar gefacetteerd. Da’s ook een upgrade.

11 likes

Toch wel op zijn minst John West tonijnblikken? Of was het zelfs eigen merk?

1 like

Het was de meest rammelende huismerk-shizzle. Ik heb nog zo’n ding liggen van het vijfje van m’n vrouw. Wat me overigens ook al 190 Euro kostte, zo’n vijf jaar geleden. Wel een kekke dames-duiker, het moet gezegd.

1 like

Je kan veel van die Seiko vijftien zeggen, maar sommigen zien er gewoon steengoed uit.

Klopt zeker. Het is al sinds 1960 een leuke serie, en nu met de 5KX, de field watches, de fliegertjes en ook weer deze dressy serie met dag-datum en kroon op vier is wat mij betreft het Seiko 5 van weleer toch zeker eer aangedaan.

2 likes

Ik vind er niks " dressy " aan, behalve dat ze klein zijn, 37mm of zoiets.

Voor dressy zijn ze gewoon te dik, te vet met die doorzicht bodem.
Dressy is een mooie lederen band.
Zonder dag en datum.

Natuurlijk zie ik de verbeteringen nieuw t.o.v. oud.
De hacking van 4R, de misschien betere stalen band, de doorboorde lugs, de :100: meters ( moet dat voor een dressy ? ), 18 mm i.p.v. 19 mm waardoor meerdere mogelijkheden…

Maar het is en blijft een gewone kleine Seiko, géén dresser. Een minimalistisch basis model van de laagste klasse.

Instap basis model.

En dan is € 400 veel en veel te veel.

En verder vind ik dat Seiko Corp. haar prijzen buitenproportioneel hoger maakt.

1 like

Ja €400 is pure waanzin. En niet omdat VrOeGeR dit, of AnDeRe MeRkEn dat, maar gewoon in de context van hun eigen line-up. Een 5kx met exact dezelfde specs plus een duikbezel kost €310 - waar komt die €90 extra vandaan? Voor 10% meer heb je een Cocktail Time ffs :joy:

3 likes

Met ook nog steeds hardlex (!)

3 likes

Ze zijn ontegenzeggelijk dressier dan de 5KX, de bezelloze 5KX, de field watches en de pilots. Ik zeg niet dat het geen sporthorloges zijn, ik zeg dat ze netter zijn dan de rest van de moderne 5jes. “Dressy” en “dress watch” zijn dan ook twee verschillende dingen. Denk linnen overhemd met borstzak versus fijn katoenen overhemd zonder zak en met oxford kraag.

Ik heb tegenwoordig geen moeite om banden in 19mm te vinden, ik doelde meer op een feitelijke verbetering van de bracelet an sich. :slight_smile:

Een dresser is een kast. Maar of iets een dresswatch is of niet hangt niet van de prijs af, of van de vraag of het een instapmodel is. De nieuwe 38mm Bambino van Orient/Seiko is bijvoorbeeld wel een dress watch, en voor minder geld. De Seiko Tank in quartz is misschien een hommage, maar ook een echte dress watch voor heel weinig geld.

Ik wens je veel succes met het vinden van een merk wat een automatisch horloge aanbiedt met 100m waterdichtheid, klasse lume, een goeie bracelet, en met een eigen vormtaal voor minder dan 400 Euro.

Gefacetteerde wijzers, een kast met meer bewerkingen… Zo zie ik een gepolijste bevel, een brushed zijkant, circular brushing op de lugs en weer een gepolijste bezel… Dat soort operaties kost allemaal wat. Ook de Sunburst van de wijzerplaat ontstaat niet zomaar.

Iedereen kan zien dat dit er sjieker uitziet dan zo’n 5KX. Die is met z’n lompere kast, grovere overgangen, gestanste wijzers en matte plaat gewoon goedkoper. Dat zie je ook in de line-up, zodra een 5KX een exotischere wijzerplaat heeft wordt hij per bewerking twee tientjes duurder.

Als dan zou blijken (want we zitten allemaal naar een render te staren zonder iets in handen te hebben) dat de bracelet qua kwaliteit on par is met de bracelet van de 5KX GMT horloges, dan zie ik het helemaal.

3 likes