Dat klopt. Mijn ranke meisjespolsjes zijn maar achttien en een halve centimeter qua omtrek.
Maar wat het veeleer is… Zestig jaar lang wist men kwaliteitsuurwerken te bouwen die dun en klein zijn, terwijl het net lijkt of tegenwoordig die moeite simpelweg niet meer wordt genomen.
heeft. Ik val niet zo op ‘vrouwelijke’ worstelaars uit het vormalig oostblok, zeg maar. Je weet dat de gemiddelde polsmaat hier op HF 17 - 17,5 cm is, he? Ja daar hebben we een keer een poll over gehouden. Ach, dat weet jij toch ook nog wel?
Ik heb mij laten vertellen dat die horloges behoorlijk fragiel waren, t.o.v. moderne horloges. Ja, ik weet het, dragers deden er alles mee. Maar dit ging ook heel vaak niet goed. Tegenwoordig zouden horloges dus een stuk schokresistenter en beter waterdicht zijn. Dit zou de forsere en dikkere maatvoering verklaren. Daarnaast is het, denk ik, zo dat ‘wrist presence’ echt wel een ding is nu. Veel jonge(re) mensen en niet-horlogegekkies willen niet met een heel plat en klein horloge gezien worden. Het moet aanwezig zijn. Nou ja, dat dus.
Dat veel mensen graag stoeptegels dragen wil niet zeggen dat er een reden is dat een verkapte dress watch met een time only uurwerk 13mm dik moet worden. Ik heb niks tegen de 40mm kast. Maar hou het dunner.
Exact. Maar mogelijk ook een ordinaire geld kwestie? Met een huidige list prijs van 3.5k, harken ze aardig wat binnen met huidig uurwerk.
Stel, ze zouden de nieuwe KS met een geupgrade versie van de high beat handwinder 4500 maken;
Omdat daar de moeite 60 jaar geleden al in gestopt is, en Seiko met de recente variant laat zien momenteel tijd te stoppen in minder knappe horloges. Van dat eerste hebben we nu geen last meer
Ik vind C shapes/cushions überhaupt niet zo denderend eigenlijk. Maar, laten we het positief bekijken: het is wél een horloge met eigen snuit, die een soort bruggetje slaat tussen de hogere Seiko lijnen en GS. Weliswaar waar één die ik persoonlijk graag zou overslaan…
Wat ik liever zou terugzien zijn die mooie indices met die zwarte centers. Vind ze erg fraai
Als de kast anderhalve millimeter kleiner was geweest was het datumveld net mooier geplaatst, en konden ze de III gewoon laten vervallen. An sich het ronde, ingedeukte typische emaille-gat vind ik dan weer uiterst charmant. Al met al: Geen moeite mee. Ik zou zomaar de Urushi en Porselein versies toe kunnen voegen.
Ah, is dat het. Wist niet dat dit materiaal eigen is, vond het al slordig maar idd is in dit geval charmant de juiste bewoording. Nog leuker zonder kadertje?
Ja, mooi, en dan no date? Ik moet zelf nog een aantal hordes overwinnen om dat geld neer te leggen voor " een Seiko pressagetje" maar dat ligt volledig aan mezelf.
Echt letterlijk iedereen, maar dan ook iedereen die aan Seiko denkt begint daarover te zeiken.
Als je bedenkt hoe uniek het is om een handgemaakte emaille dial te hebben, of hoeveel werk er in een handgemaakte porseleinen wijzerplaat zit, dan ga je je toch afvragen wat er mis is met die gasten die denken dat voor de prijs van een SKX te kunnen scoren omdat er Seiko op de wijzerplaat staat.
Bij AnOrdain hebben ze de lelijkste wijzerset van het westelijk halfrond, een wat generiek kastontwerp en een off the shelf uurwerk, en schrikt men tenslotte niet van een prijs van 4000 ballen met twee jaar wachttijd, nietwaar? Wat terecht is, want handgemaakt emaille is de entreeprijs gewoon waard.
Wat mij betreft zou het het merk ten goede komen als ze alle klanten onder de 1000 euro gewoon vierkant vaarwel zeiden zodat ze zich op graziger weiden kunnen gaan richten zonder zich allerlei budget georienteerde penny pinchers te moeten laten welgevallen.
Daarom zeg ik juist: Voeg hittegeblauwde wijzers toe, hou het uurwerk gewoon lekker minimaal zonder extra toeters en bellen, maak dat uurwerk een wat dunnere 6L, plak er een 3500 ballen prijssticker op, en zorg er voor dat niemand die ooit een SKX kocht nog met je wil praten.
Kunnen ze Seiko 5 voortaan bij Orient onderbrengen of zo.
Ik besef dat dat een 180 graden draai is ten opzichte van wat ik in 2017 over horloges riep.