Terecht punt als je het vergelijkt met andere merken. Alles is natuurlijk relatief wat prijzen e.d. betreft in de horlogecommunity. Het is ook voor een groot deel ‘wat de gek ervoor geeft’.
Misschien zijn alle horloges wel gewoon te duur geworden… Door de Rolexbubbel, de belachelijke prijzen van APRO, Nautilussen e.d. zijn veel merken gaan denken ‘wat zij doen, kunnen wij ook!’. En dat is in veel gevallen natuurlijk ook zo, beter zelfs. Neem een simpele Rolex Datejust met blauwe of groene plaat. List rond de 10K inmiddels, en daarvoor zijn ze alsnog niet aan te slepen.
Geef mij dan 10x liever voor dat geld één van de genoemde GS met blauwe/groene plaat. Maar dat ben ik. Kennelijk ziet de markt dat anders.
Gelet op bijvoorbeeld het gegeven dat de door @Smo genoemde SBGH273 nu al best een tijdje met een flinke korting bij Van Baal ligt, en kennelijk ook nog steeds niet weg is. De door jou genoemde Zenith Defy (trouwens ook een heel gaaf horloge i.m.o) stond pas bij Ace op de site met zo’n 20% korting. Heeft er ook een hele poos op gestaan. Kennelijk dus ook geen hardloper.
Leg daarentegen een Datejust met blauwe wijzerplaat in de vitrine, (niet eens met korting) en hij is binnen een dag uitverkocht. Wie snapt het nog?
Wat is dan mijn punt? Dat mensen vooral betalen voor status, merkbeleving, imago etc. en daar kennelijk heel veel voor over hebben. Dat heeft de horlogeprijzen behoorlijk laten stijgen. Merken die al dan niet terecht denken hetzelfde of een beter pakket te kunnen afleveren, willen daarop meeliften. Maar een GS of Zenith koopt men niet voor de status. Dat gezegd hebbende, denk ik dat ze het zichzelf erg moeilijk maken met de huidige prijzen.
Als JLC niet plots 40% bij de prijs op had gedaan lag er al lang een nieuwe Reverso te ronken in de kist. Je hebt voor dit publiek waarschijnlijk groot gelijk.
These models reflect Kentaro’s artistic journey in Australia, drawing inspiration from local landscapes and culture.
Titled “Time Goes by Forever,” the collection explores time as an endless cycle, inspired by nature’s elements—Clouds & Sky, Sun, Moon & Beach, and Wild Plants & Flowers.
Seiko heeft gewoon niet de naam en faam in het luxe segment. Uurwerk interesseert echt maar weinige. Bij Cartier is het precies andersom, die komt er mee weg om voor €3500 een Tank met een batterijtje aan de man/vrouw te slijten.
Tsja, daar kan ik dan toch wel weer warm voor lopen. Erg gaaf. Als dat ding nou een wat betere bandafstelling toe zou laten, zou ik hem gaan halen wellicht.
En qua prijspeil van Grand Seiko: Je kunt voor elk specifiek horloge wel een redenering optuigen dat het te duur is. Maar bij GS hebben sommigen denk ik nog steeds last van de merknaam. Qua techniek en afwerking doen ze echter zeker niet onder voor andere horloges in hun prijssegment.
Dat wordt intussen al jaren gezegd, maar blijkbaar houdt het de kopers toch niet tegen. Dit hoorde ik overigens jaren geleden ook over Lexus, en ook die doen het intussen best prima.
Als je per sé een “indrukwekkend” merk nodig hebt, dan is dit waarschijnlijk niet het horlogemerk voor voor je en dat is prima.
Iedere keer als er hier een nieuwe GS getoond wordt, volgen er verbaasde reacties over de prijs. Terwijl je wel waar voor je geld krijgt als de specs bekijkt.
Maar GS was een soort verborgen liefhebbers merk en had je voor minder dan 5k iets waarvoor je bij een Zwitser 10k zou betalen. Dat pad zijn ze nu wel vanaf gestapt.
Klopt, dat hoeven ze blijkbaar niet meer te doen. Uiteindelijk wilt elk merk wel een degelijke marge nemen en geld verdienen. Ik denk dat ze een strategie gevonden hebben die voor hen werkt.
Grappig genoeg zijn de prijsstijgingen bij Grand Seiko veel kleiner dan bij merken als Rolex, JLC, Omega, en Cartier. Je betaalt inmiddels ook 7700 ballen voor een Santos waar niks memorabels aan is.
Als er duurdere Grand Seiko’s zijn hangt dat vaak samen met exotische materialen, exotische wijzerplaten of nieuw ontworpen uurwerken, dus de prijzen slaan voor mij vaak wel ergens op.
Omdat dit in een Seiko topic is. In de “laat je Grand Seiko zien” topics schrikken we veel minder van een meiertje meer.
Verdulleme, als jij met een 38mm titaan GS aan komt kakken waar een high beat uurwerk in zit word ik ergens in m’n achterhoofd wel een beetje geïrriteerd dat de Shunbun 40mm is.