Daar zijn we het heel erg over eens. Da’s gewoon een goedkoop tankje wat op z’n donder moet kunnen hebben. En ik geloof dat het dat ook doet.
Het letterlijke woord was gammel. Dat was wel nadat je los gegaan was op het feit dat iemand durfde suggeren dat een Rolex geen juweel is, maar toe maar. Nu heb ik foto’s van die DJ gezien, en ik heb wel eens een scherpere bezel en een betere pasvorm van end-links gezien, dus ik constateer wat mij betreft gewoon een feit.
Dat dat niet betekent dat het daarmee geen verzamelwaardig horloge zou zijn wil er bij jou geloof ik niet in, als ik dit draadje zo zie ontwikkelen. Ik vind het wel wat hoor, van die ouwe DJ rammelbakjes. Dus suggereer ik ook niet dat je verzameling kut is. Of die Rolex, zelfs.
Evengoed, als je mij nu onaardig vindt staat het je vrij me te blokkeren. Graag zelfs. Zijn we ook van het gedoetje af, en kunnen we verder over dit:
Ik vind dit wel anders. Jij valt over het woord gammel, ik vind dat in het kader van vintage niet vreemd.Laat het me dan aan de hand van een eigen horloge illustreren waarom ik dit “anders” beleef:
Als jij me vertelt dat die bezel van geklaarde boter is gemaakt en er uit ziet alsof er een Zuid Afrikaans rugby team met cleats overheen is gemarcheerd: Prima. Dat is gewoon correct, die neem ik graag van je. Weliswaar niet gammel, maar wel afgeleefd.
Ik heb nu het idee dat je even in de emotie blijft zitten, en dat het beter zou zijn om het even een dag of twee met rust te laten, om vervolgens gewoon over te gaan tot de orde van de dag, jij met dat gammele hok van een DJ, @JohnvdT met die overpriced deckwatch van 'm, en ik met die afgelebberde gedeukte dames-Santos.
Evengoed, wat @Brick toen zei viel weliswaar verkeerd, maar hij is ook al lang weer van de block-list af. Het is één ding om ergens even goed pissig over te worden, het is een ander ding om het te blijven.
Ik vindt het meest saillante detail uit deze ganse discussie namelijk dit:
Jazeker wel. Het gaat om de zomer en herfst. Ik meen dat de donkerblauwe de herfst bij nacht over de bergen bij Shizukuishi is, terwijl de groene iets met zomer deed of zo.
Help me dit te begrijpen. Je krijgt een superlatief afgewerkt horloge in een iconische kastvorm met een 36.000 bph high beat uurwerk er in, en een fantastisch wijzerplaat-patroon.
Waar koop je anders high-beat uurwerken voor dat geld? Een Zenith Defy Skyline is ook al weer zo’n 9400 Euro, zeg maar. Soit, een OP en een AquaTerra zijn goedkoper, maar geen high beat.
Niets ten nadele van GS, het uurwerk of wat dan ook hè. Volgend jaar staat een Japan trip op de planning, dus mijn voornemen is juist om hier een GS op te pikken.
Ik las vanmorgen alleen ergens dat het een prijsstijging betreft van 13% (ik was/ben te lui dit na te gaan), zodoende dat ik persoonlijk voor een dergelijk bedrag een andere GS zou kiezen dan deze Rikka. Want volgens mij is het staal, uurwerk e.d. nog steeds hetzelfde.
Mooi woord.
Maar check, dan zal dat er ongetwijfeld mee te maken hebben.
Daar was ik niet te lui voor om even te zoeken: "Ever-Brilliant Steel: the world’s most corrosion-resistant stainless steel.
Several Grand Seiko 9S mechanical watches now have cases and bracelets made of Ever-Brilliant Steel, which, as its name implies, has a bright white hue and is among the most corrosion resistant types of steel.
Er zijn meer legeringen mogelijk dan alleen 316L of 904L staal, uiteraard. Heel, heel erg veel meer legeringen. Merk ook op dat Seiko pitting cijfers publiceert over dat staal. Ze zijn er trots op, zo te zien.
Zo is de High Intensity Titanium van Grand Seiko ook redelijk uniek, in mijn ervaring met titaan. Ik weet niet wat ze gedaan hebben, maar het is krasbestendiger dan mijn initiële Citizen Chronomaster met Duratect was, waarbij de duurdere Duratect coating op mijn AQ4100 in combinatie met Citizen’s Super Titanium wel weer knijterhard is.
Want? Laat mij eens een horloge zien van een andere fabrikant met vergelijkbare afwerking, even coole wijzerplaat, zelfde kaliber uurwerk en rond dezelfde prijs. Oh, en hij moet gewoon te koop zijn, dus geen onzin met wachtlijsten en al die ongein meer.
Tja, ik heb ook nog nooit listprijs betaald voor een Grand Seiko. Evengoed, als je deze horloges naast een Zenith Defy Skyline set snap ik waar de MSRP vandaan komt.
Ik zou liever een 1,4mm dunner horloge zien dan een lagere prijs.