Nieuwe Seiko modellen 2025. This time it's personal

Tis lavender en daarmee uit :laughing:

1 like
*Kersvers Nieuws!*

Geplande release november 2025

GRAND SEIKO SBGE315

Yokohama Takashimaya

Limited Edition LE70

ć…«æœˆé™æ™‚é èš‚æ»żéĄćłæ­ą

é™é‡ç‰ˆćž‹è™Ÿ SBGE315

é™é‡ç‰ˆćž‹è™Ÿ SBGE315

Grand Seiko "Sport Collection Yokohama Takashimaya

Limited 2025 SBGE315" (beperkt tot 70 stuks),

gepland voor verkoop in november 2025.

Het zonnige gele horlogegezicht van dit horloge is geĂŻnspireerd op de zon op zee. Uitgerust met Caliber 9R66

Sport Collectie, Yokohama Takashimaya Limited 2025, SBGE315
(Roestvrijstaal / 20 ATM waterdicht
/Automatisch windende veeraandrijving (met handmatig wikkelen) /
Afmeting : 44,0mm breedte x 50,8mm lengte x 14,

Prijs HKS 48.800, ca. € 5.500

Nadere info en meer, betere foto’s volgen

3 likes

Hoe zit het nou met de power reserve indicator bij dit caliber?

Ik zie modellen met wit grijs zwart maar ook met zwart grijs wit en nog wat varianten op de plaat.

Als de wijzer omhoog staat is de power reserve leeg volgens mij maar met de kleuren omgedraaid lijkt het net, zoals het zou moeten BTW, of de wijzer omhoog een maximale power reserve aangeeft

1 like

Even een zijstraat. Wat zien mensen in GMTs
 Behalve als je internationale markten bespeelt of veel vliegt ofzo zie ik er de meerwaarde niet van

1 like

Je kunt de vierde wijzer op Coördinated Universal Time (UTC) zetten zodat je altijd weet hoe laat het is. :wink:

Of je zet de vierde wijzer in een andere tijdzone op de thuisfronttijd zodat je ze niet vroeg in de ochtend wakker FaceTimed
 :sunglasses:

De power reserve complicatie is altijd top=leeg, bottom=vol. Ik kan er geen andere koek van bakken. Waarom jij vindt dat dat andersom moet kan ik begrijpen, want metaforisch is vol goed, en goed is hoog, want wij zijn recht op staande wezens. Vandaar ook zegswijzen als “laag bij de gronds” en zo. Da’s er eentje uit het playbook van George Lakoff’s Metaphors we live by.

Of de Aziatische talen zich van exact dezelfde metaforen bedienen weet ik eerlijk gezegd niet, maar c’est ça, vol is nu eenmaal boven. Of beter gezegd, vol is naar links draaiend, en naar rechts draaiend loopt hij weer leeg. Ook dat is niet intuĂŻtief, want lefty loosey en righty tighty staan in m’n brein geĂ«tst.

Op de witte plaat met geprinte reserve is de leeg kant transparant gelaten, op de beige plaat is hij rood om bijna leeg aan te geven, en op de GMT met zwarte plaat is het heel erg evident
 geen charge is geen lijn, halve charge is halve lijn, hele charge is dikke witte lijn.

Ik vind sommige GMT’s gewoon cool. Praktisch nut? Tja. EĂ©n keer per jaar dat ik in de States zit, verder niet.

1 like

Gelukkig want ik hoop niet dat ik deze veel ga tegenkomen. Wat aan afgrijselijke kleurencombinatie! :expressionless:

1 like

Seiko Lemon?

1 like

Japanese retailer Takashimaya Yokohama has announced a new store exclusive Grand Seiko model, the SBGE315.

This model has a yellow dial inspired by sunlight on the Yokohama seaside, a blue GMT hand, and a blue & white bezel insert.

The stainless steel case measures 44 x 14.7 x 50.8mm and houses a 9R66 Spring Drive calibre. This model is a limited edition of 70 units

Jammer dat deze zomer topper pas in de herfst wordt gereleased.

Let op de bootjes in de eerste foto.

1 like

Eindelijk tijd om hem uit te pakken,
Leuk paars doosje inclusief Olympic goodies, voor wat het waard is.

Maarrr de kleur

Dit komt denk ik het meest in de buurt. De zon is helaas al weg hier, maar de dial speelt enorm met het licht. Ik heb alleen het idee dat mijn telefoon de foto’s nùt iets lichter maakt dan real life. Het is in ieder geval enorm moeilijk vast te leggen, het lijkt nu wat flets maar in het echt is de kleur echt heel mooi.

Ik vind het wel een heerlijk subtiele kleur. Aanwezig genoeg, maar niet té :smile:. Blij om weer een Speedtimer terug in de collectie te hebben!

Voor nu wat eerste unboxing en wrist shots:

27 likes

Prachtige aanwinst Martijn. Mooie kleur! Veel plezier ermee.

2 likes

Lila met een wolkje geschuurd lichtpaars, een vleugje gebakken donkerroze en een twist van zeer jonge lavendel in de ochtendzon van een 12de mei

5 likes

De enige verklaring die ik er voor heb is dat het GMT spring drive uurwerk nooit echt bedoeld is geweest voor een horloge met de kroon op 3 uur, maar voor een bullhead/kroon op 12 uur.

Bij de spring drive GMT landmaster en bij de spacewalk GMT chrono gaat het namelijk wel de goede kant op.

Uiteraard zijn er ook andere opties, en dat is de wijzer voor de reserve een kwartslag met de klok mee draaien, maar dan is de balans van de wijzerplaat behoorlijk verstoord, en het plaatsen van de reserve op 9 uur gaat met de kroonpositie ook niks worden.

2 likes

Goedemorgen!

17 likes

Méér en betere plaatjes van de SBGE315:

7 likes

Het kan je smaak zijn, of niet natuurlijk maar het is in ieder geval lekker anders.

2 likes

Rivella!

Mooie kleurencombinatie wijzerplaat en bezel zo

1 like

Gele wijzerplaten zijn sowieso al niet m’n ding, maar als ze in een oceaan van blauw, wit en staal gegooid worden vind ik het kermis. Wat een kleurcombinatie, zeg. Ik wil m’n netvliezen bijna van m’n oogballen krabben als ik er lang naar moet kijken.

Was het maar zo’n feest. Rivella neigt meer naar mosterdgeel. :slight_smile: Niet Colman’s.

Geef mij deze dan maar:

3 likes

Ging niet om de kleur van de plaat de vergelijking met Rivella maar de bekende reclame kreet van toen.

En bij keuze tussen die gele of de lilac, dan zeker die laatste wat is die mooi zeg :ok_hand:

1 like

Leuke brainfart, die zo maar eens een kern van waarheid kan hebben.
Bij traditionele Japanse thee ceremonies of bij Zen, wordt een lage, bescheiden houding (fysiek en figuurlijk) geassocieerd met respect, nederigheid en verfijning. Je ziet Japanners dan ook vaak buigen en zich klein maken ten opzichte van hun meerderen (zowel zakelijk als professioneel).

Dit staat dus haaks op de westerse neiging om “hoog” met prestige, succes en goed te associĂ«ren. Klinkt best plausibel dat dit referentiekader bewust of onbewust heeft geleid tot het ontwerp van de ‘omgekeerde’ indicator :face_with_monocle:

Dat gezegd hebbende vind ik die ruitenwisser niet om aan te zien, ongeacht de oriëntatie van het ding.
Als ze dit perse willen, doe het dan aan de achterkant.