Nieuwe Skeleton

Al een tijdje was ik op zoek naar een fraai skeleton horloge. Deze zijn in zeer diverse prijsklassen leverbaar, van minder dan een tientje tot vele duizenden euro’s.

Omdat ik me besef dat dit meer een gadget is, dan een klok die ik vaak zal dragen, viel de duurdere categorie al snel af. Ook de écht goedkope zijn niet wat, gewoon omdat ze niet mooi geskeletteerd zijn.

Rondsnuffelen op de Baai levert dan keuze op uit diverse plakmerken, met klinkende namen als MZI, Chenevard, Trias, Theorema en Forrester. Allen zijn gebaseerd op een best wel fraai aziatisch uurwerk, waarvan ik oorsponkelijk dacht dat het een Sea-gull ST1770
http://www.tjseagull.com/ArticleShow.asp?ArticleID=112
was.

Als je naar de prijzen kijkt, (adviesprijs €600+, jaja) en de Buy It Now prijs van ongeveer €150, vind ik dat nogal fors. Prijzen van afgelopen veilingen varieren van 50-150 euro. Dus met veel geduld een groot aantal veilingen in ‘mijn ebay’ gezet, en dan met name degene die je alleen vind als je wereldwijd zoekt.
Af en toe een bod, en meestal gelijk overboden. Totdat ik er één vond die nog een 7 uur te gaan had, en op $2,25 stond. Ik heb toen maar eens $56 ingevuld en ben naar bed gegaan.
De volgende dag bleek dat ik hem voor $50 had gewonnen, dat wordt inclusief verzenden, na omrekening, nog geen 50 euro. Kíjk, da’s een leuk prijsje.
Helaas was het wel een versie met die enorm lelijke band (vind ik dan).

Goed, genoeg verhaald, hier de foto’s. Ik heb ze vanmorgen snel gemaakt, even buiten op een witte envelop, de kwaliteit is niet overweldigend, maar het geeft een goede indruk.

De voorkant:

Let ook op de kleine seconde op 9.

Er zit wel een mooie dieptewerking in:

De achterkant is nog fraaier dan de voorkant:

vraag me niet waarom er “swiss” op staat…

Toen ik hem wat beter bekeek zag ik dat het niet het eerder genoemde st1770 uurwerk was. De documentatie spreekt vaan een T282-109 uurwerk, wat volgens mij een eigen indicatie van Trias is. Natuurlijk wil ik weten wat het wel is, en ben ik eens opzoek gegaan in de wondere wereld van chinese uurwerken.

Als je goed naar de layout kijkt, met name de plaats van de veerton en bijbehorend opwind mechaniek, en naar de onrust, zie je dezelfde layout als een Unitas 6497. Daardoor denkik dat het een Hangzhou 9611 is, een geskeleteerde 6497 vervanger. De vergulde versie staat hier
http://forums.watchuseek.com/showthread.php?p=1272236#poststop
afgebeeld.

Het uurwerk loopt tot nu toe goed op tijd, en tikt enorm hard. Nu nog even een ander bandje eraan knopen.

Groeten,

Martin

Ziet er heel leuk uit hoor. En een echte skeleton idd. Gefeliciteerd.

Heerlijk fout dit…

die chinezen zijn echt niet zo slecht als ze roepen hoor, en gaat ie stuk dan gooi je em weg. Van welk merk is dit?
Ik heb nl ook wel interesse in zo’n skeleton en wat tikte je als zoekopdracht in op google?

het is niet mijn smaak maar smaken verschillen maar ik vindt hem wel een beetje fout met zoveel goud veel draagplezier gr hans

Hoewel dit horloge niet mijn smaak is, oogt het wel fascinerend. (tu) En ja, je hebt wél een skeleton en dat kan ik niet zeggen! :wink:
Ik wens je veel draagplezier ervan.
Oh ja, post je nog even een foto als er een andere band aan zit? Ben ik wel benieuwd naar! :slight_smile:

Hoi Youri,

Als je zoekt op skeleton, krijg je veel te veel rotzooi.
Het beste kun je zoeken op de merken, “Chenevard” “MZI” of “M Z I”, “Theorema” en “Forestier”. Dit is een “Chenevard”.

Voor wat betreft Chinese uurwerken, ik heb er een aantal, maar ik heb er niets over te klagen. En inderdaad, als ze over een paar jaar niet meer lopen, weg ermee.

Groeten,

Martin

Hoi Paul,

Ik dacht dat hij fouter zou zijn dan dat hij in werkelijkheid is. Ik heb hem vooral omdat ik hem technisch gaaf vind.

Ik zoek nog een wat rustiger bandje, en maak nieuwe foto’s. Ik vrees alleen dat dat pas na de komende Rikketik wordt, want ik ga hier niet teveel aan uitgeven.

Groeten,

Martin

Ik zou hem zelf niet kopen maar vind het wel mooi om naar te kijken veel plezier ermee

gr Pieter

Mijn beste,

Wel even wennen hoor zo’n ‘Skeleton’ horloge.
Maar hoe langer ik er naar kijk, herken ik toch een zekere mate van begeerlijkheid. Het is alsof er een kunstenaar uit de tijd van de ‘Barok’ zijn passie voor het weergeven der tijd heeft gecreëerd. En dat kan ik waarderen!!

Derhalve wens ik je veel genot bij het koesteren en vooral dragen van dit barokke horloge.

En voor straks: “Buona Notte” en morgen gezond weer op.

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

ik zag dat het een chenevard was. Ze hebben trouwens ook skeletons in rechthoekige vorm dus daar kan je dan ook nog wat mee spelen. Wat betreft de chinezen? Ik las overlaatst een vergelijking tussen een seagull st 14- 16 uurwerk en eta 2824-2 en tot de verbazing van de ontleder bleek de seagull alhoewel iets minder fijn afgewerkt toch betere prestaties te leveren dan de ETA. Ik zal eens zoeken of ik die review nog ergens vind en zal dan de link posten.

Voila toch gevonden
http://www.tz-uk.com/forum/viewtopic.php?f=25&t=43661&st=0&sk=t&sd=a
heel leuke vergelijking tussen de seagull st24- ETA 2824 en ST26-ETA 2892 met toch een ietswat verrassend resultaat hoor.

Leuke klok voor weinig! Gefeliciteerd en veel plezier ermee!

dreski Schreef:

Ziet er heel leuk uit hoor. En een echte skeleton
idd. Gefeliciteerd.

Helemaal mee eens.

Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst. Niet mijn smaak, maar dat hoeft ook niet:).

Voor 50 US is het een leuke klok.
Mooie bruine leren band er op staat ook wat beter .

Ze zijn ook te verkrijgen onder de naam tufina.

Die van mij is in een zilveren uitvoering.

http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,78774,79620#msg-79620

Ik heb ook zo’n heerlijk foute Chenevard skeleton gescoord op de Baai. Denk dat ik er maar een bruin croco-bandje omleg, om het “fout”-gehalte ietsje naar beneden te krijgen. :slight_smile:

Niet teveel naar beneden halen hè? Ik vind dat dit soort rijkelijk gedecoreerde, drukke stukken wel een beetje fout moeten blijven!

Groeten,

Martin

Tsja, de band die er nu omligt kan echt niet vind ik. :slight_smile:
Wat is de bandmaat eigenlijk? Kijk ik in m’n lunchpauze gelijk even rond voor een nieuw bandje…