Nah, ik ben best serieus aan het kijken naar de nieuwe Tudor Black Bay Chrono (wat een plaatje ).
Tijdens een review viel me op dat er een prijs van ‘slechts’ 3900 pond werd genoemd voor de versie op staal. Omgerekend is dat €4497. Op de site van Tudor staan de prijzen voor Nederland op €4920. Das toch een verschil van 423 euri’s.
Zie hieronder de prijzen bij Harrods en de site van Tudor.
Jij vergelijkt de koers van vandaag maar zo werken grote fabrikanten niet.
Die werken met contracten en valuta deals.
Het is ooit erger geweest.
<-2007 hadden EU fabrikanten valuta deals aan koers +/- 1.50 en toen de crisis toesloeg was de £ al gauw gezakt naar 1.08, bijna pariteit. Toen kon je pas zaken doen in de UK. EU regels en munt die enorm in waarde gezakt was. Je wilt niet weten hoeveel Duitse auto’s toen via de UK in de EU werden verkocht voor netto +30% minder.
Bovendien kan je niet verwachten dat een fabrikant zijn prijzen direct zo verhoogd omdat de lokale munt devalueert. Dat gaat altijd in stappen. Anders prijzen ze zich uit de markt.
Ik heb ooit voor een Zwitsers bedrijf gewerkt (kabels en connectoren). Het meeste geld werd volgens mij verdiend met het op het juiste moment met de juiste valuta inkopen van voorraden. Verkoop was voor de rest niet bijzonder, aan de voorkant werd het geld verdiend.
Nou ik kreeg keurig een BTW naheffing van 21% op een horloge dat gewoon inclusief VAT was verkocht aan mij hoor. Dus ik zou eea toch echt eerst even goed uitzoeken…