Nieuwe Zenith Chronomaster Sport 2021 (post 81)

dure DJ dan!

Tsjonge, hoe meer ik ervan zie, hoe vetter ik m ga vinden.

10 likes

Je vergeet nog dat het een 1/10th chrono is.

Dat gaat rolex niet lukken met dat uurwerk wat ze gebruiken. :see_no_evil:

3 likes

Klopt, leuk voorbeeld hiervan is de Daytona zelf. Toen Omega de Speedmaster op de markt bracht had rolex de 6238.

De Daytona die na de Speedmaster uit kwam, leek meer op de Speedmaster dan op de 6238

7 likes

Is ook gewoon een supervette sportchrono. Ze hebben het model een stuk ‘serieuzer’ gemaakt tov de vorige El Primero chrono’s vind ik. Een stuk ‘duurder’ in look (ik wil het nog net niet minder goedkoop ogend noemen, maar dat vond ik wel van de vorige modellen :stuck_out_tongue: )

Zou een zeer coole ‘one-piece’ zijn in mijn ogen!

2 likes

Zeg, @RLC, had jij niet zo’n volledig ongeloofwaardig verhaal dat je een strontvervelend typetje aan het nadoen was en dat dat zou ophouden?

Wanneer begint dat?

20 likes

Pfff wat een cool ding zeg :drooling_face:
Enkel die polished center links had niet gemoeten van mij.
Plaatjes van Hodinkee en Monochrome.

20 likes

Wat ik me afvroeg, zijn de pushers geschroefd (lijkt niet zo)? Want 100m waterdicht?

Lijkt er niet op. Op andere 100m chrono’s van Zenith zijn ze ook niet geschroefd.

1 like

Mee eens. De appeal van die vorige was dan wel dat ik de speelsheid zo leuk eraan vond. In een wereld van zwarte stalen sportmodellen vond ik dat een leuke verfrissende afwisseling.

Dat gezegd hebbende, deze heeft nog steeds die elementen met de subdials en de wijzer maar met een stoere bezel (en godzijdank geen lompe crownguards). Ik blijf ze allebei leuk vinden en zou ze graag eens proberen :ok_hand:

1 like

die zwarte ziet er goed uit!

Pushers zijn niet geschroefd.

Vind het overigens wel mooi hoe een nieuw model van Zenith de gemoederen zo kan verhitten.
Lekker hoor…
Zo MOOI

5 likes

Zwarte dial FTW!
Vind ze ook erg mooi maar die datum had voor mij niet gehoeven… en al zeker niet op die plaats :woozy_face:

1 like

Deze keuze (voor lijst) zal er voor 99,9% van ons nooit zijn, maar als ze beide voor je neus liggen, kiest 99,9% wel de Daytona, en niet alleen voor de verkoopwaarde.
Als het nieuwtje van de Zenith af is, zal hij overal ruim onder de lijstprijs aangeboden worden, en zal er ondanks de korting meestal evengoed nog voor een Speedy gekozen worden.

Althans, dat vermoed ik…

1 like

Dat denk ik ook. En dat is prima.
Vind het prima dat ik de Speedy en Rolex meer en vaker tegenkom dan die mooie Zeniths

1 like

Wat naar om deze ruim onder listprijs te te kunnen kopen…

2 likes

dat vraag ik me af, als we niet naar de verkoopwaarde kijken en ik kan kiezen tussen een Daytona voor 12k en deze Zenith voor 7k (in het wit graag), dan weet ik het wel

Een iets groter formaat, pushers, subdials en een ceramische bezel …
Dat lijkt mij heel logisch voor een moderne chronograaf, maar om te zeggen dat hij daardoor een ‘hommage’ aan de Daytona is … dat vind ik niet. (ook al was mijn insteek een knipoog naar de Daytona, puur gebaseerd op een vage indruk uit de video teaser en om de interesse en de discussie aan te wakkeren)

Na het lezen van de HF commentaren en het bekijken van foto’s en filmpjes op diverse kanalen vind ik hem hoe dan ook geslaagd.

Hij blijft voor mij een Zenith:

Typische Zenith en duidelijk andere kastvorm. Dik?

Het rechte profiel van de kast oogt dikker en minder mooi dan een meer gestileerd profiel.

Een ‘truc’ die vele merken toepassen om de horloge optisch dunner te laten lijken. (Omega, Tag Heuer, …)

Pushers, gelijkaardig aan heel wat Zenith chrono’s, geen geschroefde versie zoals een Daytona

Voor een chronograaf is de 13.6 mm (0.6 mm dikker dan een sub zonder chrono) niet ‘dik’ naar mijn bescheiden mening. Ik zie vaak chronografen passeren die kleiner zijn dan 40mm en tussen 15 en 16mm dik zijn … dat is dik!
41mm, geen probleem (en afgaand op het leesvoer en de vorm van de lugs draagt hij kleiner) en de lug to lug is zeker OK met slechts 47mm.

Datum, beter geplaatst dan op heel wat andere Zenith modellen (waar hij vaak delen van de cijfers of van de seconden aanduiding op eet)

De caseback doorzichtig! Perfect :wink:

Wijzers gelijkaardig aan heel wat jongere el primero modellen
En de secondewijzer = helemaal Zenith :blush:

Subdials (door kleurstelling en positie) helemaal Zenith en volle dials, geen ringen zoals huidige Daytona

Het uurwerk, yes! En uniek met zijn 10th of second complicatie met 60u gangreserve en 36000 vph

De bezel, geen tachymeter, maar een unieke 10th of a second bezel

De stalen band, afgaand op mijn vroegere El primero, perfect afgewerkt en zeer comfortabel

De sluiting, ook voor mij een verassing, ik verwachte de ‘traditionele’ vlindersluiting, maar verder stoort het mij niet. Sommige reacties verbazen mij een beetje wanneer ik met regelmaat het ‘swappen’ van sluitingen op horloges lees op HF. (cf. Omega)
Voor velen is het dan geen probleem dat er een sluiting (of complete band) op de horloge zit die eigenlijk bij een ander horloge hoort. (maar met ander comfort of mogelijkheden)
Als je trouwens kijkt naar horloges met vlindersluitingen op een stalen band wordt het nog moeilijker om aan te tonen wie ‘origineel’ is. (kijk maar eens naar de sluiting (en het logo) op een AP en een GS)
Er is hier uiteraard ‘afgekeken’ maar ik wil het voorzichtig thuisbrengen onder de noemer “… a winning formula”

Zou ik de Zenith verwarren met een Daytona? No way!
Hij heeft echt wel een ‘eigen smoel’ en een knappe smoel :smiley:
PS Zwart of wit? Voor de ‘instant’ prijs van een Daytona, allebei dan maar :rofl:

7 likes

Erg gaaf, was helemaal top geweest als die no-date was geweest.

Ja, iedereen kiest voor de Zenith hier, maar hoeveel van ons koopt hem ook daadwerkelijk?

Ik vind hem trouwens erg mooi en smaakvol, en vind het vooral een pluspunt dat er eindelijk een modern uurwerk gebruikt wordt ipv die ouderwetse 400.

1 like