Nieuweling zoekt chronograaf van een gerenommeerd merk

Hallo allen,

Mijn naam is Johan, kom uit het noorden van Nederland en lees al geruime tijd mee op dit forum. Het is verslavend om al die (mooie) klokjes te zien. Wat is de wereld van horloges groot. Steeds beter leer je wat je smaak is maar vooral ook wat niet je smaak is. Op de één of ander manier kunnen duikers mij niet bekoren. Die grote ring trekt te veel mijn aandacht en vind ik vaak buiten proporties. Ben ik de enige die dit vindt? Wil niemand kwetsen natuurlijk, smaak is subjectief! :relaxed:

Tot nu toe heb ik nog geen grote verzameling horloges. Wat ik nu heb liggen:
Pequignet Moorea Chronograph 72
Citizen AT9030-55L (radio controlled)
Garmin Fenix 7 saffier solar

Nu ben ik er aan toe om een Zwitserse chronograaf aan te schaffen. Mijn budget zit ergens tussen de 6k en de 7k.
Er zijn een aantal die ik erg leuk vind en ik zou graag de mening van jullie, ervaren horlogekenners, willen horen. :wink:
Alles mag worden meegenomen zoals: degelijkheid, techniek uurwerk, draagbaarheid, waardevastheid, prijs, persoonlijke voorkeur, etc.
Graag hoor ik vooral ook waar ik op moet letten bij het kopen van een dergelijk horloge.

  • Vanaf het begin dat ik me hierin aan het verdiepen ben staat een Omega Speedmaster hoog op mijn lijstje. Ik weet er inmiddels veel van. Bijvoorbeeld dat de Hesalite de moonwatch het best benadert. Ook de caliber 321 is eigenlijk wat je zou willen hebben, maar dat is ver buiten mijn budget. De 3861 saffier sandwich vind ik toch wel erg mooi. krasbestendig met het open uurwerk aan de achterkant.
    05081661fb3f3969af68acd7f369313f445c2835_2_225x500

  • De Breitling Chronomat B01 vind ik ook erg mooi.
    Deze is iets bombastischer maar heeft een stevige eigen uitstraling.

    `

  • De IWC Pilot Watch vind ik ook een iconisch horloge. Heb zelf raakvlakken met de luchtvaart daarom spreekt ie me aan. Het typische grote cijfer-font maakt de IWC zo herkenbaar.

  • Als laatste kwam ik de Longines Spirit Chronograph tegen. Hij heeft een chique uitstraling met dat diepe blauw.

Wat ik verder nog zie is dat de Speedmaster maar 50 meter waterdicht is t.o.v. 200 van de Chronomat. Ook heeft de Speedmaster maar 50 uur running time (zelf opwinden) tegen 70 uur power reserve met automatic winding voor de Chronomat. Van de uurwerken van de IWC en de Longines weet ik op dit moment nog te weinig.

Andere merken zoals Rolex kon ik niet zo snel wat vinden in deze prijscategorie. Suggesties zijn natuurlijk altijd welkom.

Ben benieuwd naar jullie meningen. Alvast bedankt!

12 likes

FYI, bij Omega is dit ook echt tot 50 meter.

Ik haal 64 uur uit mijn Speedmaster 3861.

2 likes

Ik zie dat je allemaal iconen hebt gevonden en vooral veel statistieken en populaire forum-meningen opdreunt.
Ga eens langs een grote juwelier met veel merken en ga lekker passen en kijken wat je bevalt.

Kijk ook eens naar Tudor BB chrono. Dat is een van de weinige die je echt nieuw zal kunnen kopen voor dit budget.
En als merk iets minder relevant is, maar de specificaties des te meer: Sinn.

16 likes

Tudor BB chrono is een goede suggestie. Ziet er goed uit!
Wat betreft dat ik statistieken en populaire forummeningen zou opdreunen, daar kan ik me niet helemaal in vinden. :see_no_evil: Dit was juist wat ik er zelf van vind :grimacing:
Het is voor mij lastig om me goed uit te drukken op zo’n forum. :woozy_face:
Langs juweliers gaan is zeker een goed idee, maar dacht dat ik juist op dit forum wat vooronderzoek kon doen.

1 like

Ik vind in dit kader een Zenith El Primero erg mooi. Minder uitgekauwd dan de Speedmaster, minder fors dan de Breitling, en stukken interessanter om te zien dan de IWC’s.

Of het in het budget past, dát weet ik alleen niet…

26 likes

Oef, die is mooi. Heel verfijnd ook. :ok_hand:
Maar wel wat boven budget vrees ik.

Ga voor betrouwbaarheid.

2 likes

Een andere IWC Chronograaf maar wat mij betreft mooier dan die drukke pilot:

15 likes

We hebben via PB al wat gepraat met elkaar maar de Speedmaster blijft een absolute winnaar voor mij. Even het hele maan- en alle Apollo missie verhalen achterwege gelaten, is het qua uiterlijk misschien wel het meest conservatieve horloge, maar daardoor ook wel weer een echte allrounder. Stalen band voor het sportieve uiterlijk, leren band om het wat chiquer te maken, Nato voor echte tool watch vibes.

50m is echt 50m bij Omega. Iedere Speedmaster is echt ondergedompeld in water en ze hebben de druk opgebouwd tot 50m.

De gangreserve… ik kan er niet zo mee zitten. Het was even wennen voor mij, maar iedere ochtend je horloge opwinden terwijl je aan de koffie zit heeft ook wel iets. Eerst was het altijd iedere ochtend gehaast, maar nu pak ik echt even mijn momentje en ga er zelfs rustig bij zitten.

Een automaat is handig, maar houd er rekening mee dat de combinatie chronograaf en automaat een horloge vaak wel dik maakt. Voor mij persoonlijk vind ik dat niet mooi en draagt ook niet fijn.

Dan voor de sfeer nog maar even een fotootje die ik gisteren heb gemaakt :blush:

19 likes

Breitling

3 likes

UG chrono :stuck_out_tongue:

Maar speedmaster vind ik zelf enorm saai. Geef mij maar de mooie, maar iets minder afgezaagde ZEP van @David_Gee.

Is mijn favoriete -betaalbare, moderne- chronograaf in elk geval.

4 likes

Hi,
Tof dat je met dat budget een horloge gaat uitzoeken.
Ik zou gewoon naar de een AD gaan en jezelf lekker te verwennen door te passen en je te laten bedienen.

Laat wel even weten wat je hebt gekocht en een paar mooie foto’s natuurlijk :slight_smile:

1 like

Uitzoeken en oneindig struinen op het net is heel leuk. Wil geen overhaaste beslissing nemen.
AD= Authorised Dealer neem ik aan? :thinking: :woozy_face:

3 likes

Klopt.

Rolex ga je er helaas niet nieuw vinden.

1 like

AD= Authorised Dealer klopt hoor.
Op het net kijken is zeker leuk heel leuk.
Maar als er een paar overblijven zou ik ze eerst even passen zodat je de juiste keuze maakt, om de pols lijkt het soms toch anders.

Ow en de omega speedmaster heb ik ook en is zeker een gaaf horloge uit eigen ervaring

1 like

Was geen verwijt! Maar je zou niet de eerste zijn die heel veel leest op het forum en in het echt de ‘klik’ mist of iets dergelijks. Daarom het advies om te gaan passen en kijken.

Mijn keuze is trouwens gevallen op de speedmaster saffier. Juist die ervaring heeft mij geleerd dat je mening in het echt anders kan zijn.

  • Op papier vond ik de hierboven geadviseerde El Primero fantastisch. In het echt vond ik hem lomp op de pols liggen.
  • Ik had (na maanden kijken en lezen) besloten een speedmaster hesalite te kopen. Bij de AD had ik de saffier en hesalite naast elkaar in de hand en is het toch de saffier geworden. Ondanks dat ik al talloze (oudere generatie) speedmasters had gedragen, werd ik dus toch nog overvallen door de kleine details op deze nieuwe die je moeilijk op een forum of artikel kan ervaren.
3 likes

Je bedoelt de Moonwatch is saai. Niet elke Speedmaster is saai :wink:

19 likes

Zag dat ie nog niet is genoemd, maar je noemt zelf de Longines Spirit Chrono. In de Master Collection van Longines zitten ook zeer leuke chronos.

Heb zelf deze, bevalt uitstekend :+1:t3:

8 likes

De Tag Heuer suggestie is lang zo slecht niet, want die glass box is best wel cool.

10 likes

Laat ik hier nu even het werk van @ABCSteed overnemen en je een zetje geven buiten de gebaande paden richting de wereld van Fortis! Want wat is dat een gaaf merk!

Zie hier de Fortis Stratoliner:

En naar ik begrijp komt aankomende vrijdag de 13e een nieuw model uit gebaseerd op de Cosmonauts Chronograph…

Succes met de zoektocht!

8 likes