Als jullie op zoek zijn naar een horloge, kijken jullie dan alleen naar het uiterlijk van het horloge, of word er toch ook rekening gehouden met het uurwerk erin?
En in hoeverre weegt het merk mee?
Zelf pas redelijk kort wat meer interesse in horloges en vroeg me dat af.
Omdat er binnen de merken zelf ook weer verschillende uurwerken zitten.
Bijvoorbeeld de ene tag heuer heeft calibre dat…en de andere weer dat enz.
Merk speelt wat mij betreft wel degelijk mee. Eerlijk gezegd weet ik (nog) niet zoveel van de uurwerken af. Maar ik hou vooral van merken met een historie, liefst zwitsers, en waar ik een ‘gevoel’ bij heb. Erg persoonlijk natuurlijk maar voor mij komt dit meestal uit merken die al rondgaan in de familie.
en over welke merken hebben we het dan? En welke prijsklasse?
Ook pas op dit forum, weet ook niet of hier alleen leden zijn met horloges in hogere prijsklasse of ook de wat betaalbare klasse van 500 euro ofzo?
Zelf heb ik eerlijk gezegd nog weinig horloges aangeschaft, meeste erfstukken. Recent een longines master moonphase. De reden was een erfenis van mijn oma die haar hele leven longines heeft gedragen. Wilde hier van graag een horloge kopen omdat dit een object is waarmee ik vaak aan haar kan denken en dus ook het merk wat zij altijd droeg. Ander merk waarmee mijn vader en ik een fascinatie mee hebben is IWC. Zelf hiervan een erfstuk gehad (uit 1947) en mijn vader heeft een nieuw model. Goedkoper merk waar ik veel mee heb is bijv. Tissot. Eerste horloge van mij & mijn vader. Speciaal plekje ook.
Uiterlijk speelt natuurlijk een grote rol. Dat is toch vaak het eerste wat de interesse wekt. Uurwerk kijk ik ook wel degelijk naar. Ik ben geen kenner oid, maar ik wil wel een automatisch uurwerk en het liefst ook een in house movement. Dat is niet perse beter, maar voor mijn gevoel maakt dat het plaatje wel compleet.
Het merk vind ik ook belangrijk. Sommige merken heb je meer affiniteit mee dan met andere. Ik heb dat persoonlijk met Omega, Breitling en Grand Seiko het meest.
Uiteindelijk draait alles om gevoel en wat een bepaald horloge met je doet. Ik kan echt eindeloos naar mijne blijven kijken. Dan heb je de juiste keuze gemaakt.
Heel divers qua leden hier hoor. Leden die Seiko’s, citizen, longines, tissot, van enkele honderden euro’s bezitten en tegelijk ook Rolex, Patek Phillip, Audemars Piguet en vacheron constantin in hun collectie hebben.
ja er zijn veel merken met mooie horloges tussen, van diverse prijzen inderdaad, weet niet of ermerken zijn die je beter links kan laten liggen, las toen net een wat ouder stuk over Tissot op dit forum, leden die exemplaren hadden met veel schoonheidsfoutjes in het horloge en stofdeeltjes in het horloge.
was wel van 2018, weet niet of dat nu nog zo is.
Uurwerk is voor mij bijzaak, een automaat heeft wel mijn voorkeur en verder moet deze betrouwbaar zijn.
Ik heb een Rolex maar echt geen idee of deze een paar seconde voor of achterloopt na een dag. Ik kom overal op tijd dus het zal wel goed zitten.
Maar mijn Seiko 5 lijkt ook prima de tijd te kunnen houden
bij mij dient het horloge in de eerste plaats om de tijd aan te geven, daarvoor worden die dingen gemaakt, niet?
en daarom draag ik ze,
daarnaast moet het model mij aanspreken,
er zijn in alle prijsklasse wel horloges te vinden maar dat neemt niet weg dat ze allemaal maar één ding gemeen hebben en dat is nog steeds de tijd weergeven.
iedereen heeft een eigen smaak en gelukkig zijn er zoveel variaties dat ieder wel een model vindt naar zijn/haar behoeften.
zelf heb ik verschillende horloge modellen in de verzameling maar diegene die op de pols komt te liggen dient uiteindelijk maar om me de tijd aan te geven. punt andere lijn
de dial is voor mij belangrijk, dat het voor mij een wow factor heeft, en dan is het net wat je smaak is. Bij mij mogen ze een beetje subtiel zijn.
Daarnaast waardeer ik een mechanisch horloge meer dan een batterij, maar wat erin zit, dat ligt dan weer aan de prijs van het horloge. de seagull 1963, een 200,- horloge heeft voor die prijs een super uurwerk en ben ik qua accuratie minder kritisch, hoe duurder, hoe kritischer ik word
Ja ik persoonlijk wel. Quartz en een automatisch uurwerk vind ik beide gewoon prima, maar er zijn veel verschillende uurwerken. Zelf wil ik persoonlijk nooit meer een Miyota uurwerk. De rotor maakt veel te veel herrie.
Het uiterlijk wordt ook in grote mate bepaald door het uurwerk wat er in zit. Vaak zie je bij grotere horloges de datum te ver naar binnen staan, wat ik lelijk vind. Maar ook horloges met een kleine seconde zijn vaak een janboel.
Het uurwerk moet bij de grootte en bij de kast passen als je harmonieuze ontwerpen wilt zien.
Ik heb automaten, handwinders, Spring Drive, High Accuracy Quartz en gewone quartz in de verzameling. Die hebben allemaal hun voors en tegens.
High accuracy Quartz is objectief het beste. Het is accuraat, het is stootvast, kan redelijk tegen magnetisme en het is set and forget.
Maar andere technologieën hebben ook hun charme en hun innovaties. Ik geniet erg van een scala aan technologie.
Pas op met onderhoud. Sommige merken en technologieën zijn duurder om te onderhouden.
Een mechanische chronograaf is duurder bij een beurt dan een drie-hander van hetzelfde merk, om een voorbeeld te noemen.
Het merk weegt voor mij minder zwaar mee. Als ik al een hekel heb aan merken is dat puur omdat ik vind dat ze lelijke horloges maken, of omdat ik me liever niet associeer met het type mens wat vaak, niet altijd, bij zo’n merk terecht komt.
Maar zelfs dan kan ik er over heen stappen als zo’n merk iets doet wat wel mooi is.
De wow-factor is voor mij het allerbelangrijkst. Vervolgens bang for the buck. Ik hou er eigenlijk niet van veel geld uit te geven. Daarom is onder de 250 euro een pre… ik vind dat een horloge duur is niet positief. Dat maakt het alleen moeilijker bereikbaar. Waarde imponeert me niet en ik hoef er niet mee te showen. Daarom zeggen Patek en AP me niets. Vintage vind ik leuker én vaak betaalbaarder dan nieuw. Ik heb mezelf één keer een Rolex gegund. Die bleken duurder dan gepland, maar gelukkig kon ik een vintage sub van een kennis, 1e eigenaar, overnemen voor een schappelijke prijs. Door de waardevastheid gaf dat geen slecht gevoel. Ik wil hem nooit wegdoen, maar mocht ik in financiële problemen komen krijg ik minimaal weer terug wat ik betaald heb. Vervolgens is bruikbaarheid een factor. Automaat, chronograaf, duidelijke afleesbaarheid, waterdichtheid, duikring enz. In ieder geval mechanisch. Heb een hekel aan stilstaand horloge door lege batterij. Dan liever solar. Uurwerk moet ook zo duurzaam mogelijk zijn, maar dat zijn ze al snel. Welk kaliber het is en wel of niet in-house maakt me niet uit. Merk maakt wel uit. Ik hou van historie en een verhaal, maar ik kan net zoveel waardering hebben voor een merk als Vostok als voor Rolex. Merken waar ik wel wat mee heb zijn in de eerste plaats (vintage) Omega en Longines. Waarom dat is, geen idee. Ik ben overigens geen flipperaar en heb de neiging wat ik al heb steeds meer te gaan waarderen. Bij mij is het hebben van de zaak gelukkig niet het einde van het vermaak, maar het begin van een steeds hechter wordende relatie. Daarom laat ik liever een vintage die ik al heb onderhouden dan dat ik een nieuwe koop. Als ik een koopje tegenkom voor weinig kan ik die alleen vaak moeilijk weerstaan.
Wat ik fascinerend aan merken is over het algemeen de historie van een merk, maar verder hebben veel merken diverse modellen, het ene model vind je mooi en het andere model weer niet. Ik noem mij gewoon een leek, maar als ik een horloge koop kijk ik wel naar de afwerking van het horloge daarnaast als je een open case back hebt (open maken doe ik niet, ben een sloper) kan je wel het verschil zien tussen de goedkope en de duurdere horloges wat niet wil zeggen dat de goedkopere horloges niet netjes kunnen lopen. Zo ben ik begonnen met de plakhorloges, welke ook netjes kunnen lopen maar daar is de afwerking en uitlijning gewoon minder van dan die van de duurdere merken/modellen. Een goedkoop merk zal minder tijd steken in een uurwerk dan een duur merk, daarnaast wordt er meer aandacht besteed aan de materialen die erin zitten. Maar uiteindelijk doen ze allemaal hetzelfde, ze geven de tijd aan. Zelf ben ik meer van de automaten en dan vooral aan die waar veel aandacht aan besteed is. Maar daarnaast heb ik ook wel een aantal quartz horloges, meer omdat ik dan te lui ben om de tijd en datum te zetten dit komt omdat ik praktisch iedere dag wissel van horloge.
Alle ingredienten met mate is een goed begin. Wel de looks maar ook een tickie merk, uurwerk enz…en zeker passend binnen je collectie (hoe groot/klein dat is maakt niet uit).
Dank je voor de reacties, omdat ik er nog weinig verstand van heb, vooral de uurwerken dus, let ik vooral op het uiterlijk voor nu, het moet voor mij wel echt de wow factor hebben, voor mij persoonlijk dan. Dat als ik het zie ik het meteen mooi moet vinden.
Hoeft inderdaad niet perse een heel duur horloge te zijn.
Toevallig nu een gezien die wel wat prijziger is, maar ik echt geweldig vind, althans op de foto.
Deze Oris Limited Edition.
Ik vind groen sowieso een mooie kleur.
En deze springt er echt uit, vind het zelf ook een heel mooi ontwerp.
Voor mij persoonlijk is het de totale look & feel & inhoud, net als bij een partner. Uiterlijk en afwerking zijn daarin heel belangrijk, het is toch het eerste van je ziet en ervaart. Het uurwerk (het innerlijk) zie je niet (soms wel bij een transparante case back), maar ik vind het mooi als daar een complexe verzameling radertjes en veertjes samenwerkt om de tijd aan te geven. En (voor mij dan) een uurwerk wat het merk zelf heeft ontwikkeld (in house). Ieder z’n eigen voorkeur, het is persoonlijk. En voor de mensen in je omgeving hoef je het niet te doen, je mag al blij zijn als ze zien dat je een horloge om hebt