Oris gebruikt solide uurwerken. Vroeger veel ETA en Sellita, maar ik geloof dat de huidige Aquis die jij dat toont een in house caliber 400 gebruikt. Oris heeft die ontworpen op een service interval van 10 jaar en geeft ook 10 jaar garantie.
Edit: ik zie nu pas de KS en zeigerdatum. Daar hebben ze een 403 caliber voor, maar ik vermoed dat dit nog sellita is.
Niet gemeten maar regelmatig hoor je de rotor zeker wel 10x in de rondte draaien als ik rustig is in woonkamer of op kantoor. Het klinkt gewoon een beetje goedkoop.
Ja ik heb een Miyota 8215. Nu zit ie bij mij in een goedkoop horloge dus dan is het voor mij acceptabel. Heb wel eens overwogen een Laco flieger te kopen voor €340 maar voor dat geld vind ik het echt niet kunnen. Nog even afgezien van het feit dat Laco Made in Germany op de rotor zet van een Japans uurwerk…
Merk is voor mij minder belangrijk. Uurwerk vindt ik wel mooi om te zien. Kan het nooit laten om onder de motorkap te kijken. Maar de eerste indruk is belangrijk en dan pas ga ik me erin verdiepen. Qua merk en geschiedenis
Uiterlijk is gebaseerd op klassiekers uit Zwitzerland dus dat zit wel goed en de afwerking (van de betere Chinezen) zit op het niveau Tissot, TH, etc…en overstijgt Seiko, Citizen,Orient etc…
Bang for bucks voor als je een echte beater wil. Ik neem geen kostbaar horloge mee naar het strand. Mijn OceanX is mijn vriend op die dagen…je gaat ook niet met een Aventador de ParijsDakar rijden.
Het heeft zin om eens rond te kijken op watchbase.com. Dan zie je dat veel merken dezelfde (vnl. ETA) movements gebruiken. Er zijn echt maar een paar merken die in-house movements ontwikkelen; de rest gebruikt massa-productie movements (daarom niet significant minder goed overigens, want door en door getest en gebruikt-- al kan deze opmerking de puristen doen losgaan :D)
Op bojvoorbeeld https://watchbase.com/eta/caliber/7750 zie je dat dezelfde movement gebruikt wordt door Tissot, Hamilton, Certina, Sinn, Longines, etc. De verschillend zijn dus minder groot dan je denkt-- het prijsverschil zit hem in materialen en ontwerpkosten kast en bracelet, en marketing. Weet wat je koopt
Persoonlijk houd ik rekening met alles. Merk vind ik belangrijk ivm de afwerking van het horloge, saffierglas is voor mij een must. Verder geef ik ook de voorkeur aan ETA, Sellita of Seiko uurwerken.
Looks zijn belangrijk maar het ligt er echt aan wat voor horloge je wilt met welke complicaties. Een duiker moet voor mij wel echt minimaal 200m waterdicht zijn en een keramische bezel.
Tip: al die namen van die verschillende uurwerken, het zijn vaak gewoon eta movements of van sellita. Ook al noemen ze het calibre 5, etc.
Zelf let ik wel vooral op het uiterlijk, en daarna merk eventueel, omdat ik van de uurwerken nog weinig verstand heb.
Prijs maakt daarbij niet uit, en dan bedoel ik een goedkope prijs soms.
Er zijn ook horloges van bijvoorbeeld Festina die ik mooi vind en niet duur zijn.
Maar van Festina weet ik dan de kwaliteit weer niet, en of bij horloges goedkoop is duurkoop geld.